گزارش و تحلیل

کدام دیپلماسی برای ایران مفید تر است؟

© AP Photo / Vahid Salemiکدام دیپلماسی برای ایران مفید تر است؟
کدام دیپلماسی برای ایران مفید تر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
اشتراک
روز گذشته فیلمی از دیدار مدیران مسئول چند رسانه کشور با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد.
بر کسی پوشیده نیست که آیت الله هاشمی رفسنجانی جزو نزدیک ترین افراد به بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای بود وحتی ایشان در این فیلم روی دیدگاه های رهبری و بنیانگذار انقلاب تاکید می کنند.
زمانی که این فیلم گرفته شده سال 1374 زمانی بوده که آقای رفسنجانی در مسند ریاست جمهوری بودند.
وی به نکته ای اشاره کردند که بسیار مهم است.
"سیاست اصولی نظام جمهوری اسلامی بر این اساس نیست که مانند آمریکا درب ها را دور و بر خود ببندد"، "بحث ایران لجبازی در سیاست خارجی نیست ما مصالح نظام را در نظر می گیریم" ، "اگر آمریکایی ها مانند دیگر کشورها مثل آلمان و فرانسه و ژاپن و... نشان دهند رفتار متعادل دارند آنوقت است که بحث (گفتگو یا مذاکره با آمریکا) مطرح می شود".
ابتدای انقلاب اسلامی در ایران شعارهای مرگ بر تعداد زیادی از کشورها روی در و دیوارها نوشته شده بود ولی بعدها پس از اینکه سیاست های این کشورها نسبت به ایران تغییر کرد، سیاست ایران نسبت به این کشورها هم تغییر کرد.
اما درباره آمریکا از همان زمان این بحث ها مطرح بود و تا به حال هم مطرح است، و آن این است که آمریکایی ها هیچوقت صداقت و حسن نیست نسبت به دیگر کشورها و مخصوصا ایران و ملت ایران نداشتند و ندارند و دلیلی اینکه تا به حال همه تلاش ها برای حل وفصل کردن اختلافات فیما بین ایران و آمریکا با شکست مواجه شده عملا و بدون استثنا به دلیل سیاست های آمریکا بوده و نه به دلیل سیاست های ایران.
آنهایی که در جریان امور پشت پرده هستند همه به خوبی می دانند که گذشته از مذاکرات و گفتگو ها و توافق های علنی که همه در جریان آنها هستند طی چهار دهه اخیر ده ها مورد از گفتگو و مذاکره با آمریکایی ها انجام شده بود و طرفین به توافقات زیادی هم رسیده بودند اما این همیشه ایرانی ها بودند که تعهدات خود را کامل انجام دادند و همیشه آمریکایی ها بودند که هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده بودند.
اتفاقا در همین جلسه ای که فیلم آن منتشر شده آقای فریدون وردی نژاد مدیر عامل وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی و مدیر مسئول وقت روزنامه ایران حضور داشتند که به گفته آقای دیوید کلی نه سال قبل تر از این ملاقات یعنی سال 1365 (36 سال پیش) برای گفتگو با آمریکایی ها با هیاتی از سپاه پاسداران حتی به واشنگتن هم رفته بودند و به توافقاتی رسیده بودند اما آمریکایی ها زیر تعهدات خود زدند.
در دولت قبلی ایران، یعنی دولت آقای روحانی هم آقای وردی نژاد معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری بود بود.
جالب اینکه در آن زمان ایشان عضو سپاه پاسداران و نیروی قدس بودند و تیم رونالد ریگان جمهوریخواه با آنها مذاکره کردند، همان گروهی که بعدها توسط ترامپ جمهوریخواه در لیست کذایی تروریستی قرار گرفتند.
حال جالب اینکه حتی همان سردار شهید سلیمانی که توسط آمریکایی ها ترور شد هم هر وقت آمریکایی ها در عراق و یا افغانستان دچار مشکل می شدند با او ارتباط برقرار می کردند و از او کمک می خواستند تا کاری کند "سربازانشان نیاز به پوشک نداشته باشند".
یعنی از یک طرف با طرف مذاکره می کنند و خنجرشان همیشه آماده است تا از پشت به او خنجر بزنند.
سیاستی که آمریکایی ها نه فقط در قبال ایران بلکه در قبال همه دیگر کشورهای جهان اعمال کرده و اعمال می کنند.
حتی متحدین آمریکا هیچ وقت از خنجر آمریکایی ها در امان نبودند و نمونه اش تحریم هایی است که آمریکایی ها بر علیه ترکیه وضع کردند است.
البته موارد زیاد دیگری هم وجود دارد ولی خوب چون مساله ترکیه در ذهن همه بود فقط آن را مطرح کردم.
امروزه حتی توجه داشته باشید در مورد جریان اوکراین آمریکایی ها چهل ملیارد دلار بودجه تامین می کنند تا جنگ را شعله ورتر کنند و کشت و کشتار را زیاد کنند نه برای اینکه مشکل مردم اوکراین و اروپا را حل کنند.
یعنی حتی منافع به اصطلاح متحدین اروپایی آمریکا هم یک سنت برایشان ارزش ندارد.
البته بدیهی است که آمریکایی ها این پولها را قرار است از جیب اروپایی ها و دیگر کشورها بیرون آورند و هزینه کنند و عملا روی گرانتر فروختن نفت و گاز به اروپایی ها و همچنین الزام آنها به خرید تسلیحات آمریکایی حساب باز کرده اند.
امروزه هم انواع و اقسام بهانه ها را مطرح می کنند تا برجام سر نگیرد، چون به قول معروف درد آنها برنامه هسته ای ایران نیست، آنها به دنبال چیز دیگری هستند و آن این است که ایران را به زانو در بیاورند و خوب طبیعتا چون ایران کشوری نیست که به این راحتی ها به زانو در بیاید آنها رفتارهای خصمانه خود بر علیه ایران را ادامه می دهند.
اگر واقعا آمریکایی ها می خواستند مشکلشان با ایران را حل کنند قطعا بهترین راه این بود که تعهدات خود در برجام را اجرا می کردند و حسن نیت خود را نشان می دادند شاید آنوقت ایرانی ها هم به قول مرحوم رفسنجانی وقتی می دیدند که رفتار و کردار آمریکایی ها تغییر کرده موضع خود نسبت به آمریکایی ها را تغییر می دادند.
توجه داشته باشید که خودداری آمریکا از اجرای تعهدات خود در برجام فقط در زمان ترامپ نبود بلکه حتی زمان اوباما هم آمریکایی ها از اجرای تعهدات خود طفره رفتند.
مگر ایران امروزه روابط بسیار صمیمی با روسیه و چین ندارد؟
همان کشورهایی که در ابتدای انقلاب بر علیه آنها شعار می دادند.
وقتی که دیدند که سیاست روسیه و چین نسبت به ایران و ملت ایران دوستانه است ایران هم سیاست خود را تغییر داد.
شاید بتوان گفت فرصت طلایی برای حل اختلافات فیما بین ایران و آمریکا همان زمان دولت آقای روحانی بود، زمانی که وزیر خارجه ایران ده ها ساعت با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کردند و بسیاری از سنگ های خود را با هم باز کردند، ولی خود همانگونه که سال 1365 زمانی که آقای وردی نژاد و دوستانش با آمریکایی ها توافقاتی انجام دادند و نتیجه ای حاصل نشد سال 1395 هم آقای محمد جواد ظریف با آقای جان کری توافقاتی انجام دادند که در نهایت آمریکایی ها آنها را انجام ندادند، البته اینبار دیگر توافقات مکتوب بود ودر بخشی از آنها پنج کشور دیگر و شورای امنیت و اتحادیه اروپا به عنوان شاهد حضور داشتند.
با اینکه آنها تلاش مذبوحانه انجام دادند تا ایران را در عرصه بین المللی منزوی کنند اما بر عکس توقعات آنها نه فقط ایران منزوی نشد بلکه وارد معادله های بین المللی ای شد که حضور ایران در این معادله ها میزان قوا را به ضرر آمریکایی ها و متحدین شان تغییر می دهد.
امروزه با توجه به شرایط بین المللی و با توجه به اینکه دولت جدید ایران سیاست ایجاد موازنه در روابط بین المللی را پیش گرفته می توان گفت غربی ها سخت در تلاش هستند تا این سیاست ایران را به هم بزنند و از عوامل نفوذی خود گرفته تا عوامل رسانه ای خود و ... بهره می برند تا هر جور شده جلوی گسترش روابط ایران با کشورهای شرقی مخصوصا روسیه و چین را بگیرند، چون ایران در این معادله موازنه را به نفع شرق تغییر می دهد و حمایت چین و روسیه از ایران موازنه چانه زنی بین المللی را به نفع ایران تغییر می دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала