تابلو مریلین مونرو رکورد فروش آثار هنری قرن بیستم را شکست +عکس

© AFP 2023 / Shaun Curry Картина Энди Уорхола "Лимонная Мэрилин" на аукционе Christie's
Картина Энди Уорхола Лимонная Мэрилин на аукционе Christie's  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
اشتراک
نقاشی اندی وارهول از مریلین مونرو عنوان گران‌ترین اثر هنری آمریکایی را هم به دست آورد.
به گزارش اسپوتنیک، نقاشی مشهور اندی وارهول از چهره مریلین مونرو در یک حراجی به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد تا عنوان گران‌ترین اثر هنری خلق‌شده در قرن بیستم را کسب کند. این تابلو یکی از مجموعه پرتره‌‌های مریلین مونرو، ستاره هالیوود است که اندی وارهول با استفاده از عکس مشهور او و با رنگ‌های پس‌زمینه متفاوت کشیده است. این نقاشی وارهول عنوان گران‌ترین اثر هنری آمریکایی را هم به دست آورد.
حراجی کریستیز قبل از فروش این تابلو آن را "یکی از نادرترین" تصاویر موجود توصیف و قیمت آن را حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرد. حراج این اثر با پیشنهاد ۱۷۰ میلیون دلاری پایان یافت و قیمت تمام‌شده آن با افزودن مالیات و حق فروش به حدود ۱۹۵ میلیون دلار رسید. رکورد قبلی گران‌ترین اثر هنری آمریکایی متعلق به نقاشی جمجمه‌ای بود که ژان میشل باسکیا، دوست و رقیب اندی وارهول، کشیده بود. آن نقاشی به قیمت ۱۱۰/۵ میلیون دلار فروخته شد.
بهایی که برای تابلو مریلین مونرو پرداخته شد، رکورد گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم را هم شکست که پیش از آن متعلق به نقاشی "زنان الجزایر" اثر پابلو پیکاسو بود. این اثر که سال ۱۹۵۵ خلق شده بود، شصت سال بعد به قیمت ۱۷۹/۴ میلیون دلار - با احتساب مخارج جانبی- فروخته شد. تابلویی از ژان میشل باسکیا رکورد گرانترین اثر یک هنرمند آمریکایی را شکست. شاهکارهای پیکاسو در یک حراجی ۱۱۰ میلیون دلار فروخته شد. فروش پرتره شاه و فرح در حراجی کریستی دوبی.
بلومبرگ گزارش داده است که خریدار تابلو وارهول از مریلین مونرو، لری گاگوسیان، دلال آثار هنری و صاحب چندین گالری‌ است. به گفته حراجی کریستیز تمام عواید این فروش به "بنیاد توماس و دوریس امان" در سوئیس می‌رسد که در زمینه بهداشت عمومی و برنامه‌های آموزشی کودکان در سرتاسر جهان فعالیت می‌کند. حراجی روز دوشنبه ۹ ماه مه اولین مورد از مجموعه حراج‌های آثار هنری است که حراجی‌های کریستیز و ساتبیز طی دو هفته برگزار می‌کنند و به عنوان محکی برای ارزیابی وضعیت بازار آثار هنری گران‌قیمت بعد از دوره همه‌گیری کرونا مورد توجه قرار گرفته است.
فیلیپ هافمن، بنیانگذار شرکت مشاوره "گروه هنرهای زیبا" به روزنامه نیویورک‌ تایمز گفت که میزان "تقاضای در انتظار" برای آثار هنری بسیار بالا رفته است. به گفته آقای هافمن "همه منتظر لحظه مناسب بودند و آن لحظه اکنون فرا رسیده است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала