کانون‌های گرد و خاک در ایران کدامند؟

CC BY 3.0 / IRNA / گرد و غبار
گرد و غبار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2022
اشتراک
کارشناس: کانون‌های گرد و غبار قابل شمارش دقیق نیستند اما جایگاهشان مشخص است، مطالعه و در نقشه‌ها تطبیق داده شده و کاملا مشخص است که چه میزان کانون گرد و غبار وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه کانون‌های گرد و غبار نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند، اظهار کرد: سال گذشته خشک و کم بارش بود و هم امسال سال دومی است که در این شرایط کم بارشی قرار داریم، در نتیجه فرکانس گرد و خاک، گستره و تعداد روزهای آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: "کانون‌های گرد و غبار قابل شمارش دقیق نیستند اما جایگاهشان مشخص است، مطالعه و در نقشه‌ها تطبیق داده شده و کاملا مشخص است که چه میزان کانون گرد و غبار وجود دارد اما نکته این است که میزان کانون‌ها ثابت نیست چرا که تعداد آن‌ها بر اساس بارش سالانه تغییر می‌کند و شدت خشکسالی نیز با میزان بارش سالانه مرتبط است.
کاهش سطح آب سدها و دریاچه‌ها به این معنا است که آب در دسترس انسان کاهش یافته و به مساحتی که می‌تواند به کانون گرد و غبار تبدیل شود نیز افزوده شده است.
خشکسالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
خشکسالی «روز قیامت» در انتظار جهانیان است
کانون‌های گرد و غبار فقط در ایران قرار ندارند و بخش عمده‌ای از این کانون‌ها در غرب ایران در کشورهای عراق، سوریه، اردن و جنوب ایران در عربستان و کویت قرار دارند، در نتیجه با افزایش شدت باد و جهت باد که عمدتا در عراق و شرق سوریه و گاهی در اردن و عربستان است، کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌شوند.
نکته قابل توجه این است که عمده گرد و خاک ورودی به کشور از سوی عراق و سوریه و اردن و گاهی هم عربستان است و گاهی اوقات هم که کمتر اتفاق افتاده است،از شمال آفریقا گرد و خاک برمی‌خیزد و توسط جریان‌های تراز میانی وارد ایران می‌شوند که در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی قابل مشاهده است.
در شرق کشور و در بستر دریاچه هامون که که هم‌اکنون خشک شده است به دلیل گستردگی بالا، با وزش چند باد شدید طی سال جاری تا بخش‌های شمال غربی هند و شبه قاره هند همچنین بخش‌های شمالی اقیانوس هند، پاکستان وجنوب شرق ایران و شمال غرب ایران گرد و خاک پراکنده شد چراکه وقتی این گرد و خاک بر اثر وزش باد از زمین بلند می‌شود و به ارتفاع می‌رود، هم در راستای قائم و هم در راستای افق پراکنده می‌شود و نقاط بسیار وسیعی را پوشش می‌دهد.
به این دلیل که هم سال گذشته سال خشک و کم بارشی بود و هم امسال سال دومی است که در این شرایط کم بارشی قرار داریم،در نتیجه فرکانس گرد و خاک،گستره و تعداد روزهای آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала