گزارش و تحلیل

ایران با تمام توان میان اوکراین و روسیه میانجی گری می کند

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اشتراک
روز گذشته در سفر وزیر امور خارجه لهستان به ایران آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از میانجیگری ایران میان اوکراین و روسیه صحبت کرد موضوعی که بیم آن می‌رود ایالات متحده آمریکا اساساً اجازه چنین میانجیگری را ندهد و همچنین در روند صلح میان فدراسیون روسیه و اوکراین خلل های جدی ایجاد کند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: البته زمان که ایالات متحده پیرامون هر موضوعی در جهان تصمیم‌ گیری کند مدت‌ ها است که به سر رسیده.
ملت‌ ها و دولت‌ ها بر اساس اراده خود قطعا اگر به توانمندی‌ های خود بازگردند می‌توانند تصمیمات درست و عاقلانه بگیرند.
چندین بار پیام‌ هایی را دکتر امیر عبداللهیان از طرف کیف به مسکو منتقل کرده و در سفر آخر ایشان به مسکو نیز پیام وزیر امور خارجه اوکراین به لاوروف منتقل شد و طبیعتا همچنان بر این باوریم که گفتگو ها باید به پایان جنگ بیانجامد به عنوان یکی از قربانیان جنگ خانمانسوز تحمیلی تمام تلاش خود را کردیم و باز هم خواهیم کرد که هر چه زودتر گفتگو ها میان مسکو و کیف به پایان جنگ بیانجامد نباید اجازه دهیم این جنگ ادامه پیدا کند چرا که اولین و مهمترین صدمه دیدگان آن مردم بی دفاع هستند و نباید اجازه دهیم این بحران با طراحی های سیاسی از دست خارج شود نگرانیم و این نگرانی را هم به کیف و هم به مسکو اعلام کردیم آمادگی داریم از همه توانمندی های خود استفاده کنیم تا به یک راه حل دو طرفه برای حداقل یک آتش بس فوری برسیم.
سفارت ایران در اوکراین از ایرانیان ساکن در مولداوی نیز درخواست کرد در شرایط کنونی چنانچه ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، خاک مولداوی را ترک کنند.
در اطلاعیه شماره ۶ سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین آمده است:
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می شود در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام نمایند.
همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می شود خاک مولداوی را ترک نمایند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این زمینه بیان کرد:
پیرو شرایط ایجاد شده سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین اطلاعیه ای را برای ایرانیان ساکن در نوار مرزی و مناطقی که احتمال جنگ است صادر کرده و خواسته ایرانیانی که ضرورتی برای حضور در مولداوی ندارند منطقه را ترک کند متاسفانه هنگامی که این جنگ در اوکراین رخ داد با مشکلی روبرو بودیم که کار وزارت امور خارجه را به شدت سخت کرد هموطنان، بسیاری از این اطلاعیه ها را نادیده گرفتند و تا لحظه آخر این کشور را ترک نکردند .
اما یکی از نقاط بسیار موفق دیپلماسی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود که بعد ها باید جزئیات موضوع صحبت و مستند سازی شود.
امیدوارم در موضوع جدید توجه به صورت گیرد و امیدواریم اساسا جنگ گسترش پیدا نکند چرا که گسترش آن نگرانی های ما را دو چندان می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала