گزارش و تحلیل

تلاش اروپایی برای احیای وین

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
اشتراک
طی چند روز اخیر مجددا اروپایی ها تلاش خود برای احیای برجام و گفتگوهای وین را شروع کردند.
این بار سازمان ملل هم ظاهرا تصمیم گرفته به جریان ورود کند و دبیر کل سازمان ملل آقای آنتونیو گوترش در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه ایران آقای حسین امیر عبد اللهیان در این باره صحبت کرد و وزیر خارجه ایران هم تاکید کرد که بازکردن گره گفتگوها در دست واشنگتن است و همه منتظر یک تصمیم شجاعانه از طرف دولت آمریکا می باشند.
البته خوب طبق معمول آقای امیرعبد اللهیان یک دیپلمات است و نمی تواند بگوید ترسو بودن رئیس جمهوری آمریکا دلیل اصلی گره خوردن گفتگوها در وین است.
امروزه با توجه به بحران اوکراین جهان شدیدا با بحران افزایش قیمت انرژی مواجه می باشند و بیش از اینکه جریان مرتبط با عرضه سوخت در بازار باشد جریان افزایش قیمت انرژی به دلیل تاثیر روانی تصمیمات سردرگم کشورهای غربی در رابطه با تحریم بر علیه روسیه می باشد.
کم و بیش رسانه های غربی شروع کرده اند به صورت خجولانه، البته با ترس از سانسور رسانه شدید دیکتاتور معابانه در این کشورها، شروع کرده اند از سیاست غلط تحریمهای غرب بر علیه کشورهای دیگر مخصوصا روسیه صحبت کنند و همه متفق القول هستند بیش از اینکه روسیه تحت تاثیر این تحریم ها قرار گیرد خود این کشورها ومردم آنها تحت تاثیر تحریمها قرار گرفته اند و ادامه این روند می تواند موجب ایجاد آشوب و شورش در این کشورها گردد.
نارضایتی از سیاست کشورهای غربی در حمایت از زلنسکی از یک طرف و رفتار طلبکارانه اوکراینی ها نسبت به کشورهای غربی از طرف دیگر موجب این شده که زمزمه مخالفت با سیاست های کشورهای عضو ناتو در این کشورها شدت بگیرد و طبیعی است که فشار اقتصادی به این نارضایتی ها دامن می زند.
درست است که کارتل های بزرگ آمریکایی از کارتل های وابسته به کارخانه های تسلیحات سازی تا نفتی، امروزه بزرگترین سود را از بحران اوکراین می برند اما به هر حال افزایش قیمت سوخت و گذر قیمت بنزین از قیمت تاریخی 7.5 دلار برای هر گالن در آمریکا موجب آن شده که آمریکایی ها مواضعی بسیار تند و شدید نسبت به سیاست های بایدن اتخاذ کنند و طبق همه برآوردها با ادامه شرایط فعلی دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره نه فقط شکست خواهند خورد بلکه نابود خواهند شد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
امیرعبداللهیان: مذاکرات وین متوقف نشده است
همین جریان در رابطه با دیگر کشورهای عضو ناتو مخصوصا کشورهای اروپایی وجود دارد وبقای بسیاری از سیاست مداران اروپایی و غربی امروزه گرو پیدا کردن راه حلی برای افزایش قیمت انرژی می باشد.
البته فقط مساله مشکل انرژی نیست بلکه مشکلات دیگر هم کم کم نمود پیدا خواهد کرد مثل افزایش قیمت گندم و فلزات و مواد خام که همه تحت تاثیر جریان اوکراین قرار گرفته.
امروزه هم همه کارشناسان متفق القول هستند که مشکل فرمول اقتصادی عرضه و تقاضا نیست چرا که عرضه سوخت در جهان ادامه دارد وطبق گزارش نشریات اقتصادی، علیرغم تحریمهای غرب روسیه این کشور چیزی حدود شصت ملیارد یورو مازاد درآمد داشته.
یعنی به زبان دیگر کشورهای غربی چیزی حدود شصت ملیارد یورو به دلیل تحریم هایی که بر علیه روسیه وضع کرده اند ضرر کرده اند.
هزینه های دیگری که به دلیل ماجراجویی های زلنسکی و الیگارشی های فاسد نئونازی اوکراینی غربی ها مجبور هستند بپردازند جای خود.
امروزه مشکل افزایش قیمت انرژی در جهان به دلیل مشکلات روانی و بی اعتمادی بازار به تصمیم های کشورهای غربی است.
با توجه به این شرایط بازار فقط در صورتی می تواند به نوعی ثبات برسد که این مشکل روانی حل شود وبه عقیده بسیاری کارشناسان اقتصادی این مشکل روانی فقط با یک شوک روانی مانند بازگشت رسمی ایران به بازار نفت ممکن است تعدیل یابد.
جالب اینکه در حال حاضر حتی ایران در شرایط تحریمی اوج حجم نفتی که امکان صادرات آن برایش وجود دارد را صادر می کند، بیش از آنچه قبل از خروج آمریکا از برجام صادر می شد، و پولی که از بابت این صادرات دریافت می کند هم بسیار بیشتر از آن است چرا که آنزمان قیمت نفت خیلی پایین بود، وبه این دلیل از نظر به قول معروف دو دو تا چهارتایی، ایران مانند دیگر اعضای اوپک، منافعشان در این است که شرایط روانی فعلی باقی بماند تا آنها بتوانند ضرر هایی که در سالهای گذشته به دلیل سقوط شدید قیمت نفت با آن مواجه بودند را جبران کنند.
البته این بدین معنا نیست که منافع ایران اقتضا نمی کند برجام دوباره احیا گردد، اما به این معنا است که ایران امروزه در شرایط بغرنج سابق قرار ندارد که بخواهد بدون اینکه به خواسته های "به حق" خود دست یابد برجام احیا گردد.
با اشتباه بزرگی که ترامپ در خروج از برجام انجام داد امروزه برگه های برنده در گفتگو ها دست ایران است و آمریکا و غرب هیچ برگه ای برای فشار بر علیه ایران ندارند.
حتی برگه تهدید به حمله نظامی هم برگه سوخته ای به حساب می آید چرا که با توجه به شرایط بین المللی موجود هر ماجراجویی نظامی در خاورمیانه می تواند موجب آن گردد که قیمت انرژی در جهان سر به فلک بکشد و فروپاشی های اقتصادی جهانی شروع شود.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
گزارش و تحلیل
فرافکنی آمریکایی ها درباره وین
خیلی دور نروید، همین آمریکا را می بینید، اولین کشوری خواهد بود که با شورش داخلی و فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد.
همه چیز برای بقای آمریکا افزایش درآمد شرکت های نفتی و تسلیحاتی نیست.
با توجه به این شرایط اروپایی ها امروزه دیگر کارشان به التماس رسیده که ایران را راضی کنند تا به گفتگوهای وین برگردد.
ایران هم تکلیف را روشن کرده، هرچه بنا بود درباره آن صحبت شود، صحبت شده و دیگر موضوع جدیدی نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم.
اگر آمریکایی ها و اروپایی ها واقعا دلشان می خواهد برجام احیا شود باید همه شرایط را به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام برگردانند و همه سنگ هایی که ترامپ برای بازگشت همه به برجام گذاشته بود بردارند.
به هر حال بنا نیست که ایران بیاید و برای برنامه هسته ای خود و کلا برای خود محدودیت هایی کذایی را بپذیرد و چیزی در مقابل دریافت نکند.
به همین دلیل می توان گفت میانجی گری اروپایی و سازمان ملل فقط در شرایطی می تواند به نتیجه برسد که ایران همه امتیازهایی که باید از برجام دریافت کند را اینبار پیش پیش دریافت کند ووعده های سر خرمن دیگر در ایران خریداری ندارد.
دولت آقای رئیسی هم از همان ابتدا مشخص کرده که عطای برجام را به لقایش بخشیده و برنامه های خود را به گونه ای چیده که انگار برجامی وجود ندارد.
حال اگر بود و اگر تحریمها "آنگونه که ایران می خواهد" نه "آنگونه که آمریکا می خواهد" رفع شد که چه بهتر.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала