راه‌اندازی سامانه شناسایی و ساماندهی دستفروشان در مترو تهران

© Photo / IRNAمترو تهران
مترو تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2022
اشتراک
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد قرار است این شرکت شرایطی را فراهم کند تا دستفروشان به جای فعالیت در داخل واگن‌ها و سکوی ایستگاه‌ها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکان‌های مشخص دستفروشی کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، چند روز گذشته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از پیگیری این شرکت برای تصویب قانون "ممنوعیت ورود دستفروشان به واگن‌های مترو" توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: این قانون دستورالعمل اجرایی دارد که باید توسط هیأت وزیران مصوب شود. همچنین هماهنگی‌های لازم برای تصویب و اجرای این قانون در حال انجام است. مقرر شده تا پیش‌نویسی از سمت شرکت بهره‌برداری آماده و به وزارت دادگستری ارسال شود.
این اقدام پس از گذشت چندسال درحالی رخ می‌دهد که شرایط کرونایی همچنان پابرجاست و مسافران مترو به مرور درحال افزایش هستند. یکی از مهم‌ترین گلایه و اعتراض مسافران مترو درخصوص آلودگی صوتی‌ست که دستفروشان در واگن‌ها ایجاد می‌کنند. مسافری که روزانه از مترو استفاده می‌کند از ترافیک سطح شهر فرار کرده و به زیرزمین آمده است تا علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، از آرامش و سکوت شبکه مترو بهره مند شود. اما متأسفانه حضور گسترده دستفروشان در مترو باعث شده تا مسافران در زیرزمین هم آسایش و آرامش نداشته باشند و بر ازدحام قطارها در ساعات اوج، دامن بزنند.
حال، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه قرار است که علاوه بر پیگیری برای تصویب قانون "ممنوعیت ورود دستفروشان به واگن‌های مترو"، دستفروشان مترو را در مکان‌هایی به جز قطارها و سکو ایستگاه‌ها ساماندهی کند تا امرار معاش این قشر از جامعه آسیب نبیند و علاوه بر آن رضایت مسافران مترو پس از سال‌ها گلایه حاصل شود.
توضیحات شهردار تهران درباره انتشار بوی نامطبوع  و آلودگی هوا در پایتخت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی در تهران
مهدی شایسته اصل درباره چگونگی ساماندهی دستفروشان حاضر در ایستگاه‌های مترو پایتخت، توضیح داد: شهردار تهران برای ساماندهی دستفروشان در سطح شهر یک طرح کلی مدنظر دارد که بخشی از این طرح مربوط به مجموعه مترو می‌شود. قرار است که شرکت بهره برداری مترو تهران در راستای دستورالعمل موجود و با هماهنگی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و همچنین سازمان رفاه و خدمات اجتماعی، ساماندهی دستفروشان مترو را انجام دهد.
وی اظهار کرد: طبق ماده ۵ بند "د" اساسنامه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، این سازمان باید به ساماندهی آسیب‌های اجتماعی کمک کند و از راهکارهای پیشگیرانه بروز آسیب‌های اجتماعی در اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب با رویکرد توانمندسازی جامعه مورد هدف، حمایت داشته باشد. بنابراین مسئولیت شرکت مترو ساماندهی دستفروشان نیست اما طبق اساسنامه شرکت بهره برداری مترو تهران، باید مترو با کمک و همکاری سازمان رفاه و خدمات اجتماعی مسائل مربوط به دستفروشان در مترو را رفع کند.
شایسته اصل ضمن اشاره به راه اندازی سامانه‌ای برای شناسایی دستفروشان مترو، گفت: پس از راه اندازی، به دستفروشان علاقه مند اطلاع رسانی می‌شود تا اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند. سپس شرکت مترو شرایطی را فراهم می‌کند تا دستفروشان به جای عبور و مرور در داخل واگن‌ها و سکو ایستگاه‌ها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکان‌های مشخص دستفروشی کنند تا معیشت‌شان آسیب نبیند و گلایه مسافران از این بابت کمتر شود.
وی با تأکید براینکه در همین راستا غرفه‌هایی در ایستگاه‌های مترو راه اندازی خواهد شد، افزود: این اقدام سبب می‌شود تا شرایطی برای تأمین معیشت دستفروشان فراهم شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: جایگاه‌های ایجاد غرفه برای دستفروشان در ایستگاه‌های مترو پیش بینی شده است اما ابتدا باید استقبال دستفروشان از ثبت‌نام در سامانه را بررسی کنیم. تعداد بسیاری از دستفروشان به ساماندهی و حضور ثابت علاقه مند نیستند و ترجیح می‌دهند که بدون هیچ ضوابط و چارچوبی اجناس خود را به فروش برسانند.
شایسته اصل در پایان درباره تعداد دستفروشان حاضر در مترو، گفت: درحال حاضر آمار صحیحی از تعداد دستفروشان در مجموعه مترو وجود ندارد و باید سازمانی مشخص، این آمار را اعلام کند. اما برآورد مجموعه مترو این است که بیش از چهار هزار دستفروش در شبکه مترو تهران فعالیت می‌کنند. با گرم شدن هوا بخشی از دستفروشان مترو به سطح شهر می‌روند و با سردی هوا حضورشان در مترو افزایش می‌یابد از همین جهت آمار ثابتی در مترو ندارند.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала