گزارش و تحلیل

جن ساکی: در سمت درست تاریخ جا بگیرید

© AFP 2023 / Nicolas Kammجن ساکی: در سمت درست تاریخ جا بگیرید
جن ساکی: در سمت درست تاریخ جا بگیرید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2022
اشتراک
بحران اوکراین و جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه.
اسپوتنیک به نقل از نشریه نشنال اینترست چاپ ایالات متحده می نویسد: کارگروه بین‌المللی تحریم‌ها علیه روسیه در دانشگاه استنفورد وظیفه غرب را این طور فرمول بندی می‌ کند: "اعمال ممنوعیت و تحریم کامل نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز و زغال سنگ روسیه، ممنوعیت جریان واردات و صادرات بین روسیه و کشورهای دموکراتیک جهان و از طریق تحریم های ثانوی، به حداقل رساندن امکان دور زدن آنها."
تحریم نفت
هنوز مشخص نیست غرب تا چه حد برنامه های اعلام شده را اجرا می کند. در 21 آوریل، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، گفت: "وقتی به ممنوعیت کامل اروپا مثلاً واردات نفت فکر می کنیم، باید مراقب باشیم. چنین ممنوعیتی "هرچند عجیب به نظر می رسد، تأثیر منفی بسیار کمی بر روسیه خواهد داشت، زیرا اگرچه صادرات کمتری خواهد داشت، اما درآمدهای صادرات نفت آن به دلیل قیمت های بالاتر افزایش خواهد یافت".
در واقع، تقریباً هر ابتکار عملی که توسط دولت بایدن در دیپلماسی نفت انجام شد، با شکست مواجه گردیده است. البته تولید نفت روسیه از 11.1 میلیون بشکه در روز در فوریه به 9.76 میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش یافت. و طبق پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی یک چهارم کاهش خواهد یافت. اما نیازی به انتظار برای افزایش عرضه در مقیاس جهانی نیست. رویکردهای آمریکا در قبال ونزوئلا، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ایران با شکست مواجه شد. امکان انعقاد معامله با ونزوئلا وجود نداشت. ولیعهد محمد بن سلمان به تماس های تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پاسخ نمی دهد و ترجیح می دهد همکاری با روسیه را در داخل اوپک پلاس هماهنگ کند. قطر به مذاکره کنندگان آمریکایی گفته است که قراردادهای بلندمدت با کشورهای آسیایی را نقض نمی کند.
عواقب تحریم ها علیه  روسیه برای اروپا اعلام  شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2022
عواقب تحریم ها علیه روسیه برای اروپا اعلام شد
امید می رفت که با احیای توافق هسته ای با ایران، امکان تحویل یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت اضافی به بازار جهانی فراهم شود. اما در اینجا یک تناقض غیر قابل حل بین آنچه باید با ایرانی ها مذاکره شود و آنچه در داخل ایالات متحده قابل قبول است، به وجود آمده است.
بلافاصله پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، قیمت نفت 35 درصد افزایش یافت، اما در 29 آوریل تنها 14 درصد از سطح 23 فوریه فراتر رفت. با این حال، از آنجایی که ایالات متحده و غرب شروع به دنبال کردن هدف اصلی خود یعنی کاهش درآمد روسیه می کنند، احتمال وقوع شوک نفتی افزایش می یابد.
کارشناسان می گویند در صورت ممنوعیت صادرات روسیه، قیمت نفت 200 دلار یا حتی 300 دلار در هر بشکه خواهد بود. چنین پیش بینی هایی کاملاً واقع بینانه است: زمانی که کشورهای عربی در سال های 1973 و 1974 صادرات نفت را به میزان پنج درصد کاهش دادند، قیمت ها تقریباً چهار برابر شد.
همچنین بعید است که حامیان تحریم های شدید منافع جنوب جهانی را در نظر گرفته باشند. ایالات متحده خوشش نیامد که هند موافقت کرد نفت روسیه با تخفیف 20 درصدی به روبل خرید کند. اما قیمت نفت برای هند بسیار مهم است. همانطور که اقتصاددان میهیر شارما در "بیزنیس استاندارد"هند می نویسد، "اگر نفت برای چند ماه به بالای 70 دلار در هر بشکه برسد، روپیه سقوط می کند و تورم از سقف عبور می کند." برای کشوری با جمعیت 1.4 میلیارد نفر، این مشکل جدی تر از نیاز به "جا گرفتن در سمت درست تاریخ" خواهد بود که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، رهبران هندی را به آن دعوت می کند.
ایالات متحده چندین دهه است که هند را تحت فشار قرار داده است تا روابط اقتصادی نزدیک خود را با ایران که ارزان ترین گاز طبیعی مورد نیاز برای مصرف سریع و رو به رشد خود آن را تامین می کند، قطع کند. شارما خاطرنشان می کند: "تقریباً در دهه گذشته، ایالات متحده تلاش کرده است هند را متقاعد کند که نفت ایران را خریداری نکند. اما به محض اینکه توجه به روسیه معطوف شد، آنها بلافاصله شروع به تلاش برای بازگرداندن نفت ایران به بازار جهانی کردند. هدف اصلی ایالات متحده قابل مشاهده است: اول، جلوگیری از هر چیزی که به نفع ایران است و ثانیاً جلوگیری از هر چیزی که برای روسیه مفید است. تنها چیزی که تغییر نمی کند، تمایل به قربانی کردن منافع انرژی هند به خاطر اهداف ژئوپلیتیک آمریکا است. با هر معیار، یک چیز واضح است: پیروی از منافع غرب برای اکثر کشورهای در حال توسعه مضر است.
مجارستان و اتحادیه اروپا آمادگی پذیرش تحریم های نفتی روسیه را ندارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2022
مجارستان و اتحادیه اروپا آمادگی پذیرش تحریم های نفتی روسیه را ندارند
دردهای گازی
اتحادیه اروپا برای آسیب رساندن به اقتصاد روسیه و ارتش روسیه، امنیت انرژی خود را قربانی می کند. این واقعیت که هر جایگزینی برای گاز روسیه بسیار گران تر است به ندرت در بحث ها ذکر می شود. و اگر کاهش مصرف به طور ناگهانی انجام شود، به ویژه برای صنعت آلمان یک تهدید مرگبار ایجاد خواهد کرد (در سال 2021، آلمان 55 درصد نیاز خود را از طریق واردات از روسیه تامین کرد).
اما آیا اروپا قصد دارد پول گازی که از روسیه دریافت می کند را به گونه ای پرداخت کند که این پول به دست مسکو برسد؟ ولادیمیر پوتین خواستار پرداخت به روبل شد. برخی از شرکت ها حساب های مورد نیاز باز کرده اند. برخی از شرکت ها حساب های مورد نیاز باز کرده اند. در 27 آوریل، روسیه صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد زیرا این کشورها از اجرای در خواست های پوتین خودداری کردند. در 28 آوریل، کمیسیون اروپا اعلام کرد که "اجرای فرمان [پوتین] نقض تحریم ها است".
باور این امرسخت است که آلمان در حال قدم گذاشتن در مسیری است که صدمات زیادی به صنعت آن وارد می‌کند و با عواقب دردناکی برای بقیه جهان همراه است (چه جایگزینی برای کودهایی که شرکت‌های آلمانی از گاز طبیعی می‌سازند، وجود دارد؟) ایالات متحده متعهد شده است که عرضه LNG را در سال جاری 15 میلیارد متر مکعب افزایش دهد. با این حال، مشخص نیست که این گاز از کجا می آید. تحلیلگران گلدمن ساکس هشدار می دهند که تا سال 2025 فرصت کمی برای ایالات متحده برای افزایش صادرات LNG وجود خواهد داشت.
در بلندمدت، اتحادیه اروپا متعهد شد که "حداقل تا سال 2030 تقاضای اضافی برای حدود 50 میلیارد متر مکعب LNG ایالات متحده را تأمین کند". و این کار مستلزم سرمایه گذاری ها و قراردادهای هنگفت برای حداقل 20 سال است، در غیر این صورت این پروژه ها بی سود خواهند بود. بازار داخلی گاز آمریکا به ضرر مصرف کنندگان آمریکایی به اروپا گره خواهد خورد. قیمت گاز امروز در اروپا (30 دلار در هر 1000 فوت مکعب) چهار برابر میانگین ایالات متحده (7.5 دلار در هر 1000 فوت مکعب) است. علاوه بر این، اگر اروپا شروع به بازی بزرگ در بازار LNG کند، با پیشنهادات قیمتی خود، کشورهای در حال توسعه را مجبور به ترک آن خواهد کرد. برای تولید انرژی خورشیدی، آلمان باید به تامین کنندگانی از چین تکیه کند، جایی که بیش از 60 درصد از کل پنل های خورشیدی در جهان تولید می شود.
در دهه گذشته، توجه سرویس های امنیت ملی آمریکا عمدتاً به ایران، روسیه و چین معطوف شده بود. در مورد ایران، تسلیحات هسته ای ادعایی آن تهدیدی برای اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده است. در مورد چین، این کشور اردوگاه های کار در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور داشت. در مورد روسیه، این کشور در حال تجاوز به اوکراین است. عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی دست دارد. هر یک از این موارد باعث تحریم شد. اما معلوم شد که نمی‌توان همه را تحریم کرد، زیرا به این ترتیب به خودتان آسیب می‌رسانید.
حامیان تحریم‌های سخت‌گیرانه ضد روسیه، پیشنهادات خود را در راستای تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌سازند. اما این تحریم ها در دهه 2010 در بحبوحه تداوم ضعف در بازارهای نفت اعمال شد. به کارگیری روش های مشابه در برابر یکی از سه قدرت پیشرفته تولید کننده نفت و در شرایط کمبود شدید عرضه در بازارهای انرژی بسیار خطرناک است. اما روسیه هم اینک از نظر تعداد تحریم ها از ایران پیشی گرفته است.
بن بست
بعید است که جنگ اقتصادی بر نتیجه خصومت ها در اوکراین تأثیر بگذارد، اما بر امنیت انرژی و برنامه آب و هوا تأثیر منفی خواهد گذاشت و خطرات ناشی از افزایش و غیرقابل دسترس بودن قیمت مواد غذایی و انرژی را تشدید می کند. بیکاری شدید می تواند ناشی از اختلال در عرضه باشد. دولت بایدن این عواقب را دوست ندارد. اما او هیچ تمایلی برای تجدید نظر در جنگ اقتصادی کامل خود علیه روسیه نشان نمی دهد.
نویسنده: دیوید هندریکسون، رئیس انجمن جان کویینسی آدامز و نویسنده کتاب "جمهوری در خطر: امپراتوری آمریکا و سنت لیبرال" 📷
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала