جلوگیری از برداشت غیرقانونی در مسیر رودخانه زاینده‌رود مطالبه کشاورزان است

© IRNAجلوگیری از برداشت غیرقانونی در مسیر رودخانه زاینده‌رود مطالبه کشاورزان است
جلوگیری از برداشت غیرقانونی در مسیر رودخانه زاینده‌رود مطالبه کشاورزان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2022
اشتراک
یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان اعلام کرد جلوگیری از برداشت غیرقانونی در مسیر رودخانه زاینده‌رود که سبب نرسیدن آب کافی به مزارع شرق اصفهان می‌شود مطالبه کشاورزان است.
به گزارش اسپوتنیک، حسین محمدرضایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به خروجی سد زاینده‌رود با هدف جاری سازی رودخانه در کلانشهر و شرق اصفهان و تخصیص آب برای نوبت چهارم آبیاری مزارع شرق اصفهان اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته و مصوبات کمیته چهارجانبه، باید ۳۳ متر مکعب بر ثانیه آب در محل سد آبشار واقع در شرق اصفهان برای رهاسازی در کانال های آبیاری کشاورزی تحویل داده شود.
وی اضافه کرد: اما در صورتی که برداشت های غیرقانونی در مسیر رودخانه متوقف نشود شاهد رسیدن آب کمتر به شرق اصفهان خواهیم بود که ضرر و زیان کشاورزان را در پی خواهد داشت.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان ادامه داد: هر چه میزان کنترل در مسیر رودخانه افزایش یابد و اضافه برداشت ها کم شود آب بیشتری در سد زاینده رود خواهد ماند و بدرستی می توان برای استفاده عقلانی و قانونی آن برنامه ریزی کرد.
زاینده رود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2022
زندگی دوباره به زاینده رود باز می گردد
محمدرضایی افزود: متاسفانه برداشت غیرقانونی در بالادست زاینده رود وجود دارد و نیاز است که قوه قضاییه، دادستانی ها، نیروی انتظامی و نهادهای مرتبط، شرکت آب منطقه ای را برای جلوگیری از برداشت های بی رویه یاری دهند.
محمدرضایی افزود: کنترل برداشت های غیرقانونی در مسیر زاینده رود از خروجی بیش از حد آب از سد جلوگیری خواهد کرد، چرا که باید حق آبه کشاورزان و باغداران غرب اصفهان نیز لحاظ شود و آنها هم به حق خود برسند.
خروجی سد زاینده‌رود با هدف جاری سازی رودخانه در کلانشهر و شرق اصفهان و تخصیص آب برای نوبت چهارم آبیاری مزارع شرق اصفهان از ١۵ اردیبهشت افزایش یافت.
بنا به اعلام محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مدت زمان افزایش خروجی سد زاینده رود ۱۰ روز است.
حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه‌داران شرق استان اصفهان در پی افزایش خروجی سد زاینده‌رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت.
خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت، در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده‌رود از جمله در شهر اصفهان و شرق استان دوباره خشک شد.
آبیاری مزارع شرق اصفهان برای نوبت دوم از روز پنجم تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۱ با افزایش خروجی سد و جریان یافتن آب در رودخانه، انجام و بعد از آن، آب در بستر رودخانه دوباره خشک شد.
در نوبت سوم، خروجی سد با هدف آبیاری کشت کشاورزان شرق استان بامداد ۲۶ فروردین افزایش یافت و یک روز قبل از آن نیز برای آبیاری باغ‌های غرب استان، خروجی سد بیشتر شد و به گفته مسوولان شرکت آب منطقه‌ای، آب رودخانه حدود ۱۰ روز جاری خواهد بود.
اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.
زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала