چرا سیاست آمریکا در قبال ایران ناکام می‌ماند؟

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2022
اشتراک
بلینکن خطاب به نمایندگان کنگره: تلاش خواهم کرد با تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با ایران، روسیه و چین، اعتبار آسیب‌دیده دیپلماسی آمریکایی را بازیابی کنم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "شبکه خبری العربیه" وزارت خارجه آمریکا به ویژه به دلیل ناکام ماندن سیاست‌گذاری این کشور در قبال ایران دپار ناامیدی و یأس زیادی شده است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اندکی قبل از آنکه صلاحیتش در مجلس سنا به تأیید برسد به نمایندگان کنگره گفت که تلاش خواهد کرد با تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با ایران، روسیه و چین، اعتبار آسیب‌دیده دیپلماسی آمریکایی را بازیابی کند.
در نشریه نامبرده آمده است: "با آنکه ایالات متحده توانسته جبهه غرب را در پس زدن حمله روسیه به اوکراین متحد کرده و رهبری کند، وزارت خارجه این کشور در متحد ساختن دنیا علیه ایران و چین آنقدر موثر عمل نکرده است.
ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
سفیر ایران در بغداد از نقشه راه گفت و گوهای آینده ایران و عربستان سخن گفت
دو دیپلمات کهنه‌کار آمریکا که نمایندگان ویژه آمریکا در کشورهای آفریقایی بودند از سمت‌هایشان استعفا کرده‌اند. در حوزه چین، کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل عدم توجه آمریکا به خاورمیانه به دنبال عقد پیمان‌های اقتصادی و امنیتی با چین هستند.
در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران هم ایالات متحده نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند. در ماه‌های گذشته دست‌کم سه نفر از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین از این تیم جدا شده‌اند. هدایت این تیم را رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عهده دارد.
ریچارد نفیو، معاون سابق نماینده آمریکا در امور ایران یکی از کسانی است که از این تیم جدا شده. او گفته بود که که دلیل جدا شدن او این بوده که با تیم مذاکره‌کننده آمریکا اختلاف سلیقه داشته است.
ریچارد نفیو یکی از معماران شبکه تحریم‌های ضد ایرانی است که در کتابش به نام "هنر تحریم‌ها: نگاهی از درون میدان" دیدگاه‌هایش را درباره نحوه استفاده از ابزارهای تحریمی برای ایجاد تغییر رفتار در کشورهای هدف مشخص کرده است.
Госсекретарь США Энтони Блинкен во время выступления в штаб-квартире НАТО в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
بلینکن: به نفع آمریکایی ها است که با روسیه وارد جنگ نشوند
گفتنی است،مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت: "هدف ما از این گفت‌و‌گوها دستیابی به یک توافق قوی و دائم است. ما از طرف آمریکایی خواستیم که واقع‌نگر باشد. رفع تحریم‌ها در تمامی حوزه‌ها و گرفتن ضمانت اقتصادی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در دستور کار مذاکراتی ما قرار دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала