عربستان قصد دارد از ترکیه پهپاد بخرد

© Photo / IRNAولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه
ولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2022
اشتراک
دولت عربستان درصدد خرید پهپاد از ترکیه است تا پس از اختلافاتی که سالها پیش ادامه داشته و تنها به پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی محدود نمی‌شود، صفحه جدیدی از روابط بین دو کشور گشوده شود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه "خبر ترک" در گزارشی نوشت، عربستان قصد خریداری ده‌ها فروند پهپاد از ترکیه را دارد تا از فناوری‌های دفاعی پیشرفته این کشور در مقابله با جنبش انصارالله یمن استفاده کند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در رأس هیئتی عالی‌رتبه به مدت دو روز به عربستان سفر کرد و در جریان آن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد.
این روزنامه همچنین فاش کرد، سفر اردوغان با انتقادات شدید مخالفان داخلی و خارجی ترکیه مواجه شد چرا که اختلافات میان عربستان و ترکیه تنها به پرونده قتل جمال خاشقجی محدود نمی‌شود.
ملاقات وزیر حج عربستان و رئیس سازمان حج ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه سفر به عربستان حج عمره را به آورد +ویدئو
این روزنامه‌نگار ۵۹ ساله در ۱۰ اکتبر در داخل ساختمان سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.
روزنامه مذکور نوشت، عربستان در کنار شاخه سوری حزب کارگران کردستان"پ.ک.ک" مورد حمایت آمریکا ایستاده است و با آغاز بحران سوریه، عربستان، امارات و اردن که تلاش دارند نظام سوریه را تغییر دهند با حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد مخالفتی نداشتند.
طبق نوشته روزنامه "خبر ترک"، دلیل اصلی اختلافات ترکیه با عربستان، پرونده خاشقجی نیست بلکه حمایت مالی سعودی از تسلیحاتی است که آمریکا به یگان‌های مدافع خلق کرد ارسال کرده است.
سازمان اطلاعات ترکیه بارها به همتایان سعودی خود در این خصوص هشدار داده است.
روزنامه مذکور همچنین فاش کرد عربستان تلاش دارد از طریق مشارکت در روابط بین‌المللی وجهه متزلزل و ضعیف خود را اصلاح کند اما موفق نشده و با ورود جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید سختی‌های روزافزونی آغاز شد.
این روزنامه نوشت، "برخی‌ها معتقدند که ترکیه به دلیل سختی‌هایی اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تسلیم سعودی‌ها شده و این مسأله نادرست است و آنکارا دستاوردهای راهبردی بسیار بیشتری را نسبت به دستاوردهای مالی محقق کرده است."
طبق نوشته این روزنامه، عربستان حمایت مالی خود را از ۱۱ ماه پیش از یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال شرق سوریه قطع کرده و همچنین حمایت ایالات متحده از یگان‌های مدافع خلق از ۱۱ ماه پیش کاهش یافته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала