طمع سوداگران برای انتقال آرد از ایران به عراق

© AP Photo / Abdul-Hossein Rezvaniطمع سوداگران برای انتقال آرد از ایران به عراق
طمع سوداگران برای انتقال آرد از ایران به عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2022
اشتراک
صادرات گندم و آرد از ایران به عراق ممنوع است اما سود ناشی از قاچاق آن بخاطر یارانه دولت ایران باعث شده تا دندان طمع بسیاری از سوداگران برای انتقال این کالای اساسی به عراق تیز شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، به باور کارشناسان، بالا بردن دو برابری نرخ خرید تضمینی و سریع‌الوصول بودن دریافت وجه فروش برای کشاورز، دو اهرم مهم و پیش برنده برای دولت سیزدهم است تا به این واسطه جلوی افزایش قاچاق به کشورهای همسایه گرفته شود اما به نظر می رسد این تدابیر نیز کافی نیست و قضیه، پیچیده تر از این است.
در طول سال‌های گذشته به عللی از جمله پایین بودن نرخ گندم نسبت به قیمت‌های جهانی در داخل، قاچاق گندم از کشور تشدید شد و این نگرانی را ایجاد کرد که در صورت ادامه این وضع، تأمین این کالای استراتژیک در داخل کشور به خطر بیفتد؛ جنگی در کار نبود اما شرایط به اندازه کافی حساس بود؛ حالا اما عملیات ویژه روسیه و اوکراین، تاثیر خود را با وارد کردن تکانه های شدید به بازار کالاهای اساسی در کشورهایی مانند عراق نشان داده است.
واقعیت این است که روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم گندم و جو جهان را تامین می‌کردند. برخی کارشناسان می گویند موضوع امنیت غذایی اروپا، آسیا و آفریقا با تعطیلی دهها بندر و خانه نشینی هزاران کشاورز در دو کشور درگیر بحران، زمانی از این هم شدیدتر خواهد شد که که غلات و حبوبات روسیه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار بگیرند. هنوز این تصمیم گرفته نشده و اگر چنین شود، جهش جدید تند و سینوسی در بازار کالاهای غذایی جهان گریزناپذیر خواهد شد و باید برای چنین وضعیتی آماده بود. همین حالا هم قیمت غلات نسبت به هفته پیش از عملیات ویژه روسیه به اوکراین بیش از 55 درصد افزایش یافته است و بنا به گفته "آرنو پتی" مدیر شورای بین المللی غلات، "اگر نبرد طولانی شود، کشورهایی که به صادرات گندم مقرون به صرفه از اوکراین متکی هستند، از ماه ژوییه با کمبود مواجه خواهند شد".
واریز یارانه آرد برای مردم در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
واریز یارانه آرد برای مردم در ایران
کارشناسان می گویند: قیمت گندم در عراق و افغانستان با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی حدود 8 هزار تومان است؛ تقریبا دو برابر قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم در سال قبل اعلام کرده بود.
ملموس تر بگوییم؛ در عراق قیمت هر قرص نان 250 دینار است یعنی اگر هر یک هزار دینار عراقی در بازار آزاد، برابر با 20 هزار تومان باشد، هر نان با چانه تقریبا هموزن نان لواش ایرانی در عراق با قیمت معادل 5 هزار تومان در نانوایی ها به دست مصرف کننده عراقی می رسد.
یکی از منابع آگاه اقتصادی که می خواهد نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا در بغداد می گوید حتی اگر یارانه از آرد در ایران حذف شود باز هم قاچاق آرد به خارج از کشور صرفه دارد.
پیشتر، "محمدرضا مرتضوی" رئیس هیات مدیره انجمن آردسازان از این هم فراتر رفت و اخیراً به رسانه ها گفت: نرخ آرد به قدری ارزان است که اگر هروئین قاچاق کنید، صرفه‌اش به اندازه آرد نیست. نمی‌دانم هروئین را پنج یا 10 برابر نرخ می‌فروشند یا نه، اما دولت هر کیلوگرم آرد را 800 تومان می‌فروشد؛ در حالی که نرخ جهانی آن 10 تا 12 هزار تومان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала