گزارش و تحلیل

گفتگوی وزرای خارجه ی ایران با ترکیه و ایرلند

© IRNAگفتگوی وزرای خارجه ی ایران با ترکیه و ایرلند
گفتگوی وزرای خارجه ی ایران با ترکیه و ایرلند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند ضمن مروری بر موضوعات دوجانبه فیمابین ، بر ضرورت پیگیری روند توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه ، همچنین تداوم رایزنی و مشورت با یکدیگر تاکید کردند.
گفتگوی وزرای خارجه ی ایران با ترکیه و ایرلند
تهیه شده توسط شیوا آبشناس
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند ضمن مروری بر موضوعات دوجانبه فیمابین ، بر ضرورت پیگیری روند توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه ، همچنین تداوم رایزنی و مشورت با یکدیگر تاکید کردند.
سایمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند در تماس تلفنی با دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دوجانبه ، بین المللی و مذاکرات وين گفتگو و تبادل نظر کرد.
در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایرلند افزایش تنش های بین المللی را در نتیجه جنگ در اوکراین نگران كننده خواند.
كاونی ابتكارات سياسي جمهوري اسلامي ايران را در مسير مذاكرات را قابل تحسين خواند و بر ضرورت دستیابی به یک توافق خوب که بتواند تامين كننده خواسته های ايران و همه طرف های مذاکره کننده در وین باشد، تاکید کرد.
سایمون کاونی افزود:
واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
همکاری هسته‌ای ایران و روسیه ادامه خواهد یافت
کشورش برای کاهش تنش های بین المللی و به خصوص رسیدن به توافق هسته ای از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین گفت:
تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین به همتای روس خود بوده ام. ما مخالف جنگ و آوارگی انسان ها در اوکراین، یمن، فلسطین ، افغانستان و سایر مناطق جهان هستیم و معتقدیم برای تحقق صلح و امنیت پایدار باید در مسیر راه حل های سیاسی گام برداشت.
دکتر امیر عبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایرلند به تهران و ضمن تشکر از تلاش های سازنده وی گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ابتکارات سیاسی ، وجود اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را در مذاکرات لغو تحریم ها بارها در عمل نشان داده است .
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:
اکنون این طرف آمریکایی است که باید با رویکردی واقع بینانه، به اصلاح رفتار غیر قانونی ترامپ مبادرت ورزد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد و ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می دهیم.
از سوی دیگر دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، طي تماس تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه‌ و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ضمن تبریک عید سعید فطر به دکتر امیرعبداللهیان ، ملت و دولت ایران، بر لزوم برداشتن گام های موثر و ملموس در راستای ارتقای روابط خوب و دوستانه دو کشور تاکید کرد.
آغاز فاز جدید همکاری گروه خودروسازی سایپا ایران با روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
آغاز فاز جدید همکاری گروه خودروسازی سایپا ایران با روسیه
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر آمادگی آنکارا برای برگزاری هر چه سریع تر هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو جانبه و برنامه ریزی برای انجام سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران تاکید کرد.
چاوش اوغلو با اشاره به روابط خوب میان دو کشور همسایه و برادر گفت که پیرو توافق اخیر بعمل آمده ، وی پیگیر مسائل محیط زیستی و مدیریت منابع آبی مشترک از طریق نهادهای ذیربط در ترکیه و تداوم برگزاری نشست های کمیته مشترک آب خواهد بود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک عید سعید فطر، تداوم سفر مقامات عالیرتبه دو کشور را در راستای توسعه و‌ گسترش بیش از پیش روابط تهران و آنکارا دانست.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، اظهار داشت، برگزاری این نشست گام مهمی در پیشبرد روابط و تحقق منافع دو کشور و ملت و گسترش مناسبات دوجانبه خواهد بود.
دکترامیرعبداللهیان همکاری های بیش از پیش دو کشور در حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع مشترک آبی را مورد تاکید جدی قرار داد.
وی بر اهمیت حل و فصل مسائل موجود باقیمانده در این زمینه و ضرورت تسریع همکاری های دوجانبه در قالب "کمیته مشترک ایجاد شده آب " با توجه به اهمیت موضوع تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی تاکید نمود.
وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بر تداوم رایزنی مستمر برای پیگیری موضوعات در دستور کار توسعه روابط دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام‌ مشترک تاکید کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала