همکاری هسته‌ای ایران و روسیه ادامه خواهد یافت

© AP Photo / Susan Walshواشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
اشتراک
آیا واشنگتن مانع از اجرای قرارداد 10 میلیارد دلاری هسته‌ای ایران و روسیه خواهد شد؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه خبری آمریکایی "واشنگتن فری بیکن"، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا چندی پیش تصریح کرده بود که در صورت توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران، دولت بایدن مانع اجرای قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه برای ساخت بخشی از زیرساخت هسته‌ای این کشور نخواهد شد.
در این گزارش آمده است که بلینکن در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار آشکارا تأیید کرد که دولت بایدن در مسیر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قرار نخواهد گرفت.
بلینکن در این خصوص توضیح داد: "اقداماتی که روسیه بر اساس توافق (برجام) انجام خواهد داد، در صورتیکه بازگشت به توافق صورت گیرد، ارتباطی به تحریم‌هایی ندارد که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است".
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
ساکی: درباره برجام با اسرائیل مشورت می کنیم
نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره می‌گویند که این امتیازی که دولت بایدن برای ایران در نظر گرفته است، تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای منزوی کردن روسیه در واکنش به جنگ فعلی اوکراین، تضعیف خواهد کرد.
گفتنی است، شرکت انرژی "روس اتم" روسیه، آماده ساخت چندین پروژه هسته‌ای برای ایران است که توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تحریم شده است. ایالات متحده اوایل سال جاری میلادی بعنوان بخشی از امتیازاتی که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای جلب کند، معافیت تحریمی برای این پروژه‌ها ایجاد کرد.
در این گزارش در حالی در خصوص بازگشت ایران به توافق هسته‌ای سخن به میان آمده است که ایران هرگز این توافق را ترک نکرده است و این دونالد ترامپ بود که علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد و تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2022
ترامپ: آمریکا در دوران بایدن مجبور شد از روسیه "رحم‌خواهی کند"
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала