در ایران گاز چند درصد سبد انرژی را تشکیل می‌دهد؟

© Fotolia / Pakhnyushchyyگاز طبیعی راهی مستقیم برای آینده ای پاک پایدار
گاز طبیعی راهی مستقیم برای آینده ای پاک پایدار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
اشتراک
کارشناس: درمجموع تا پایان سال جاری ۵ نیروگاه جدید به خطوط سراسری گاز متصل خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، سید جلال نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران روز 3 ماه مه (سه شنبه) با اشاره به اینکه نیروگاه چابهار، پاییز امسال به شبکه گاز متصل خواهند شد، اظهار داشت که درمجموع تا پایان سال جاری ۵ نیروگاه جدید به خطوط سراسری گاز متصل خواهد شد.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه تا پایان سال انتظار داریم تقاضاهای جدیدی از سوی نیروگاه‌های دیگر کشور برای اتصال به شبکه گاز ارائه شود، گفت: "در این صورت ۳ نیروگاه دیگر نیز گازرسانی می‌شوند.
در برخی موارد هنوز قراردادی با شرکت گاز برای گازرسانی بسته نشده است. همچنین مواردی نیز وجود دارد که بخشی از اجرای خط لوله اتصال بر عهده خود نیروگاه است و هنوز اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است".
مصالحه بین تهران و بغداد برای تامین گاز عراق
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2022
مصالحه بین تهران و بغداد برای تامین گاز عراق
آمارها نشان می‌دهد اکنون گاز سهمی بیش از ۷۰ درصدی در سبد انرژی کشور و سهمی ۷۵ درصدی در سبد انرژی‌های هیدروکربوری دارد.
همچنین توسعه میادین گازی که در صدر آن‌ها میدان مشترک پارس جنوبی است ایران را با ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز، در رتبه سوم تولیدکننده گاز جهان قرار داده است. به‌طوری‌که جریان گاز طبیعی در سردترین روزهای فصل زمستان و در مناطقی با دمای منفی ۳۰ درجه هم پایدار است.
اکنون در حالی بیش از یک هزار و ۲۱۶ شهر ایران به شبکه گاز متصل هستند که این تعداد در ابتدای انقلاب ۹ شهر بوده است. اکنون ۹۸.۴ درصد از شهرهای ایران گازرسانی شده‌اند. در گازرسانی روستایی در ۴۳ سال گذشته تعداد روستاهای گازرسانی شده از سه روستا به ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا رسیده و ۸۴.۸ درصد از روستاهای ایران به شبکه گاز متصل شده‌اند.
تعداد نیروگاه‌های متصل به گاز طبیعی نیز از ۱۸ نیروگاه در بهمن سال ۵۷ به ۸۷ نیروگاه افزایش داشته که نشان‌دهنده رشدی ۳۸۰ درصدی در این زمینه است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع، کاهش آلودگی محیط‌زیست را نیز به دنبال داشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала