گزارش و تحلیل

اعتراف آمریکا به خطاهای بزرگ علیه سپاه

© Wikipedia / MrInfo2012خطاهای بزرگ آمریکا علیه سپاه پاسداران
خطاهای بزرگ آمریکا علیه سپاه پاسداران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد که قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی در ابتدا یک اشتباه بود، زیرا منافع آن کمتر از هزینه و ضرر است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در جلسه کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا درباره موضوع حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی در آمریکا گفت: ایران به خوبی می داند که چه اقداماتی باید انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست تروریستی حذف می کنیم که این اقدامات شامل ارائه ضمانت هایی برای عدم آسیب به پایگاه های نظامی و مقامات دولتی آمریکا است.
قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی در ابتدا یک اشتباه بود، زیرا منافع آن کمتر از هزینه و ضرر است. وی افزود: تنها فایده عملی این اقدامات، ممنوعیت ورود اعضای سپاه به آمریکاست، علیرغم اینکه سران اصلی سپاه هرگز چنین سفرهایی را برنامه ریزی نکرده بودند. در نتیجه این قرار گرفتن در لیست تروریست ها دلیلی شد برای جلوگیری از ورود برخی از سربازان عادی که به صورت اجباری زمانی در آنجا (یعنی در سپاه) خدمت می کردند.
خبرگزاری اسپوتنیک در این رابطه با مانی محرابی استراتژیست، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل وعضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به گفتگو نشست.
شرایط و ضمانت‌هایی که بلینکن از آن صحبت می‌کند چیست؟
برای پی بردن به ضمانت های مورد نظر ایالات متحده ابتدا باید به اهداف نهایی کاخ سفید از قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی پراخت. قصد واشینگتن از این اقدام کنترل فعالیت های نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، کاهش یاری رسانی به نیروهای مقاومت و حفظ امنیت منافع آمریکا در منطقه خصوصا رژیم اسرائیل بود. فارغ از شروط عنوانی ایالات متحده، هدف نهایی شروط همان هایی است کاخ سفید سال ها به دنبال تحقق آنهاست، اما کیفیت نیل به این اهداف متفاوت خواهد بود.

این اقدام آمریکا چقدر برای ایران واقع بینانه است؟
همانطور که مقامات ایالات متحده اذعان داشته اند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی ایالات متحده، امتیاز چندانی را نصیب واشینگتن نکرده است و طبیعی ست که کاخ سفید قصد دارد این برگ سوخته را به شکل دیگری به بازی بگیرد. از این جهت ایران می تواند این پیشنهاد ایالات متحده را یک پیشنهاد کاملا حقیقی قلمداد.

اعتراف علنی به اشتباه مقامات آمریکایی در خصوص سپاه چه پیامی برای ایران دارد؟
کاخ سفید قصد دارد با این حرکت حسن نیت خود را نشان دهد اما همانطور که پیش تر دیده ایم مقامات ایران، ایالات متحده را یک دشمن همیشگی می دانند که گاهی اوقات و بر اساس منافع ملی ممکن است تنها شیوه دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد در صورتی که اصل دشمنی با ایران همچنان پا برجاست، که البته صحت این مسئله نیز بارها بر ایران اثبات شده است. به همین دلیل رفتارهای مقطعی سران ایالات متحده، تغییری در اصل و اساس نگرش ایران نسبت به ایالات متحده تغییری حاصل نخواهد کرد.

چرا این اتفاق در حال حاضر رخ می دهد و نه زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد؟
بسیار بعید است ایالات متحده در مدت زمان کوتاه به این نتیجه رسیده باشد و باید این تصمیم را محصول تفکر، رایزنی ها و مشورت های پیچیده سران ایالات متحده بدانیم. در واقع این اقدام، راه نهایی کاخ سفید در جهت تحقق اهداف خود است و اساسا چاره ای جز این نداشته اند.

این موضوع چه چیزی را در برجام می تواند تغییر دهد؟
عملا هیچ چیز. ایران کشوری نیست که تحت تاثیر هیجانات تصمیم گیری کند. تهران قطعا پیش از ورود به عرصه نظامی گری مستشاری در سوریه و عراق و حتی پیش از حمایت از حزب الله لبنان پیش بینی مشکلات و مصائب این مسیر را کرده بود. از این رو قراردادن یا خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی ایالات متحده تاثیری بر سیاست های جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت.
تحقق این شروط توسط ایران می‌تواند در روند خروج سپاه از فهرست تروریستی از سوی آمریکا سرعت ببخشد؟
همانطور که پیش تر عنوان کرد از یک سو خروج یا عدم خروج سپاه پاسداران از این لیست تاثیری بر سیاست های ایران نخواهد گذاشت و از سوی دیگر حضور نام سپاه پاسداران در این لیست نه تنها هیچ منفعتی را عاید ایالات متحده نیز نخواهد کرد بلکه با توجه به حمایت های بیش از پیش جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت، به نوعی موجب ناکارآمد جلوه کردن سیاست های ایالات متحده نیز خواهد شد. با این اوصاف حتی در صورت عدم تمکین جمهوری اسلامی ایران به خواسته های ایالات متحده، کاخ سفید نام سپاه پاسداران را از این لیست خارج خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала