گزارش و تحلیل

سخنگوی دولت ایران: خلیج فارس، هویت ماست

© IRNAعلی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
سال 1384 دولت جمهوری اسلامی ایران روز 10 اردیبهشت را روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری کرد، این روز سالگرد اخراج پرتغالی‌ ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس با رشادت ایل قشقایی به رهبری امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است که پس ۱۱۷ سال اشغال به وقوع پیوست.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت این روز گفت: چهار قرن پیش، یعنی آوریل ۱۶۲۲ بود که استعمار پرتغال، با رشادت ایرانیان از خلیج فارس بیرون رانده شد. حداقل چهار قرن است که استعمارگران دریافته‌اند دست‌درازی به خلیج فارس، ناممکن و رویاپردازی است. اگرچه سومین خلیج بزرگ جهان در طول تاریخ آبستن حوادث زیادی بوده، اما همیشه "فارس" باقی مانده است و تا همیشه هم "فارس" باقی خواهد ماند. این را هم همه اولین و آخرین نقشه‌های جغرافیایی و کتب و مقالات تاریخی گواهی می‌دهد و هم از این فراتر، هویت نسل‌به‌نسل چرخیده‌ در ملت ایران اثبات‌گر آن است. خلیج فارس بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ایرانیان است. تاریخ را نمی‌توان با پول خرید.
روز ملی خلیج فارس یک یادآور همیشگی است. یادآور دریابانانی که در طول تاریخ کوچکترین تعرضی را به آب‌های نیلگون خلیج فارس قاطعانه و عزتمندانه پاسخ گفته‌اند. از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا گرفته تا اشک‌های ملوانان متعرض، بازداشت‌شده و زانو‌زده آمریکایی در خلیج‌فارس، فارسی بودن خلیج‌فارس را بارها و بارها ثابت کرده است. روز ملی خلیج‌فارس یک یادآوری دیگر هم دارد: خون‌گرمی و مهمان‌نوازی در کنار دلیری و مرزبانی مردمان جنوب که از افتخارات و مایه مباهات هر ایرانی‌ای است.
رام چشمان نیلی‌ات شده‌ اند، گله اسب‌های دریایی
کوسه‌های هنوز سرگردان، موج‌های همیشه طوفانی
از صدف‌ های ساحل بحرین، تا تب‌و‌تاب تنگه هرمز
باد ها گرم قصه‌ پردازی، لنج‌ها در پی غزل‌خوانی
بالش گرم و راحت قو ها، مایه افتخار جاشو ها
قرص باش و نترس از طغیان، "فارس هستی و فارس می‌مانی"
وی تاکید کرد: قدیمی‌ترین نقشه‌های جغرافیایی هم نام خلیج‌فارس را ثبت و درج کرده‌اند. یکی از این نقشه‌ها در عکس دوم همین پست آورده شده است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز طی بیانیه ای فرا رسیدن دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس را گرامی داشت.
در این بیانیه آمد: خلیج فارس، این پهنه آبی تمدن ساز کهن در طول تاریخ پر فراز و نشیب منطقه ، همیشه در همه زبانها و بطور مستمر مزین به نام خلیج فارس و معادلهای آن در سایر زبانهای جهان بوده است.
از هزاره های پیش از میلاد تا کنون در کتاب ها، سفرنامه ها، اسناد، نقشه ها ، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین المللی متعدد در زبانهای مختلف، نام کهن خلیج فارس و یا دریای پارس همواره مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران بویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سیاست همسایگی، امیدوار است این پهنه آبی مامن امنیت و ثبات منطقه و نماد صلح ، دوستی و همزیستی بین ملت‌های منطقه باشد و دیگران به برقراری صلح و‌امنیت آن به دست کشورهای پیرامونی خلیج فارس احترام بگذارند.
این روز بزرگ را که یادآور اخراج استعمارگران از منطقه است، به همه ایرانیان و آنان که تمام همت خود را برای صیانت و حراست از این آب و خاک بکار گرفتند تبریک می گوییم و یاد و نام شهدای گرانقدر خلیج فارس را گرامی می داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала