گزارش و تحلیل

آمریکا باید قدردان فعالیت های ضدتروریستی روسیه باشد

© Sputnik / Sergei Pyatakovآمریکا باید قدردان فعالیت های ضدتروریستی روسیه باشد
آمریکا باید قدردان فعالیت های ضدتروریستی روسیه باشد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
کارشناس مسائل سیاسی در ایران، در خصوص احتمال قرار گرفتن نام روسیه در کشورهای حامی سازمان ملل تحلیل می کند که "پدر" سازمان های تروریستی در جهان "آمریکا" و "مادر" این سازمان هاو اقدامات "بریتانیا" است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام نمود که مقامات ایالات متحده در حال بررسی این هستند که آیا فدراسیون روسیه با توجه به رویدادهای اوکراین، معیارهای گنجاندن نام روسیه در فهرست دولت های حامی تروریسم را دارد یا خیر.
بلینکن در در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دفتر مشاور حقوقی ما در حال بررسی این موضوع است که آیا معیارهایی مطابق با قانون برای در نظر گرفتن روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم در وضعیت اوکراین وجود دارد یا خیر. به نوبه خود، تد لو (دموکرات، از ایالت کالیفرنیا) در پاسخ به سخنان بلینکن، یادآور شد که قبلاً گروهی از قانونگذاران آمریکایی از دولت خواسته بودند که نام فدراسیون روسیه را در لیست ذکر شده قرار دهد. او گفت: "مردم آمریکا نمی‌فهمند اگر فدراسیون روسیه را در فهرست قرار ندهند چه اتفاقی می افتد".
ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه، پیشتر پیشنهاد آمریکا برای به رسمیت شناختن فدراسیون روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم را "اقدامی احمقانه" خواند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که این بی پاسخ نخواهد ماند.
گفتنی است، پیش از این، فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است. این ممکن است شامل کشورهایی باشد که به عقیده واشنگتن "مکرراً از اقدامات تروریستی بین المللی حمایت کرده اند". دولت آمریکا اختیارات گسترده ای در زمینه اعمال تحریم ها علیه افراد فوق در فهرست دارد. وزارت خزانه داری ایالات متحده می تواند علیه آن اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی و همچنین ایالت هایی که با کشورهای موجود در فهرست تجارت می کنند، اقدام کند. فهرست شدن یک کشور ممکن است پیامدهای مهمی برای اقدامات محدودکننده بیشتر داشته باشد. واشنگتن پست پیشتر توضیح داد که از سال 1979، دولت واشنگتن تنها تعداد کمی از کشورها را به فهرست خود اضافه کرده است و این در مورد "کشورهای سرکشی است که منافع ایالات متحده آمریکا در آنها محدود است". در حال حاضر تنها ایران، کره شمالی، کوبا و سوریه در زمره کشورهای حامی تروریسم در آمریکا قرار دارند. در 24 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به درخواست رهبران جمهوری های دونباس برای کمک، عملیات نظامی ویژه در اوکراین را اعلام کرد. وی تاکید کرد که برنامه های مسکو شامل اشغال اراضی اوکراین نیست، هدف غیرنظامی کردن این کشور است. غرب در واکنش به تصمیم روسیه، تحریم های گسترده ای را علیه این کشور وضع کرد.
در این خصوص اسپوتنیک با دکتر روح الله مدبر تحلیلگر مسائل روسیه در رسانه های ایران در خصوص این موضوع به گفتگو نشسته است.
ایران با توجه به تجربه خود، چنین اقدامی در رابطه با فدراسیون روسیه (ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار دارد) را چگونه ارزیابی می کند؟
نکته اول اینکه، آمریکا هیچ جایگاهی در نظام بین الملل ندارد که خودش برای خودش کشورها را به "محور شرارت" یا "تروریست" تقسیم کند، این یک اقدام غیرقانونی برخلاف منشور سازمان ملل است. این کار آمریکا به علت یک جانبه گرایی و بی کفایتی سازمان ملل است، که این سازمان آلت دست آمریکا است، چه در حوزه سیاست های تحریمی آمریکا علیه دیگر کشورها، چه در سیاست های متجاوزانه آمریکا در کشورهای دیگر (کشتن 3 میلیون عراقی توسط آمریکا، یا اقدامات غیرقانونی امریکا در افغانستان) ، همه اینها نشاندهنده انفعال سازمان ملل است.
محور شرارت و تروریست، در واقع آمریکا و بریتانیا است. همه سازمان های توسط آمریکا بوجود آمده است، گروه تروریستی داعش توسط آمریکایی ها اموزش دیده و پرورش یافته و جنایاتی را انجام دادند. اما روسیه و ایران بودند که جلوی گسترش داعش را در سوریه گرفتند، داعش نظام سازمان ملل را تهدید می کنند، حتی داعش سالن های تئاتر فرانسه را در برداشت، فراموش نمی کنیم که چطور مردم در فرانسه در سالنهای تئاتر از ترس داعش خود را از طبقات بالا به پایین می انداختند. بزرگترین جمعیت تروریستی جهان (داعش) خود توسط آمریکا بوجود آمده است. آمریکا با حمایت و بال و پر دادن به این گروه در سوریه به آنها کمک می کرد.
وزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
پنتاگون: آمریکا خواهان تضعیف روسیه است
می توان گفت امروز به کمک غرب و آمریکا، اوکراین به بزرگترین سازمان تروریستی دنیا تبدیل شده است. حرکت آزوف و گروه های مختلف و شکنجه مردم اوکراین و استفاده از انها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، این اقدامات همه با حمایت های آمریکا انجام شده است. پدر سازمان های تروریستی در جهان "آمریکا" و مادر این سازمان هاو اقدامات "بریتانیا" است.
اینکه امریکا بخواهد این خطای ابلهانه را انجام دهد (روسیه را در فهرست کشورهای حامی تروریست قرار دهد) بیشترین ضرر را برای خود امریکا می رساند، چرا؟ چون کشورها می دانند که روسیه در مبحث مبارزه با تروریست نقش اساسی داشته است، ایران نیز بارها تحت یک جانبه گرایی آمریکا و سازمان های ملل متحد قرار گرفته است، اما ایران از عهده آن برآمده است. بنابراین امروز بهترین فرصت برای اتحاد کشورهای راهبردی است که در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا ایستادگی کنند: ایران و روسیه و چین من جمله این کشورها است. اتحاد این سه کشور حرکت جدید کشورها در نظم جهانی فارغ از آمریکا است.
مشروعیت اکنون سازمان ملل متحد با فشار بر روسیه مورد تردید قرار می گیرد. زیرا بعد از جنگ جهانی اول که جامعه ملل متحد بوجود آمد، و بعد از جنگ جهانی دوم "سازمان ملل" بوجود امد که این سازمان شکست نازی ها را از شوروی سابق دارد. حال این سازمان که بر اساس صلح طلبی و اقدامات شوروی سابق بوجود امد، اکنون این اقدامات را علیه روسیه انجام می دهد. برهمگان مشخص است که اگر شوروی در جنگ جهانی دوم وارد جریان متفقین نمی شد، مطمئنا متفقین پیروز نمی شدند. این نقش شوروی بود، آمریکا که در آن زمان تنها اقدام به پرتاب بمب اتمی علیه ژاپن نمود. شوروی مادر ایجاد سازمان ملل بوده است. اکنون این سازمان در کنار آمریکا و حمایت از سیاست های بی قانون آمریکا علیه روسیه اقدام می کند، که در هیچ کدام از منشورهای سازمان ملل این اجازه داده نشده است که هیچ کشوری بخواهد لیستی تهیه کند و کشورهای دیگر را حامی تروریست قرار دهد.
آمریکایی ها: بایدن به خاطر حمله پهپادی به کابل در دادگاه لاهه محاکمه شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2022
بایدن: هیچ درگیری پنهانی بین آمریکا، ناتو و روسیه وجود ندارد
از سوی دیگر ما تعریف واضحی از تروریست نداریم، بیش از 200 معنی از تروریست وجود دارد، همین آمریکا که خود باعث ایجاد و پروش سازمان های تروریستی شده است، و اکنون این آمریکا خود به صورت یکجانبه لیستی از کشورهای حامی تروریست ایجاد می کند، من جمله روسیه که خود بزرگترین جریان مبارز با تروریست در نظام بین الملل است و آمریکا با این تعاریف نمی تواند صورت مسئله را پاک کند.
این اقدامات آمریکا تاثیری نخواهد داشت و تنها جنبه تبلیغاتی دارد، فقط باید با همبستگی کشورها کاری کرد که سازمان ملل متحد بازتعریف شود و حضور آمریکا و یکجانبه گرایی آمریکا از سازمان های بین المللی کاهش یابد. همچننین کشورهای اروپایی باید به گذشته نگاه کنند که شکستن فاشیست توسط روسیه انجام نشده است.
آیا می توان به استانداردهای دوگانه آمریکا اشاره کرد که به گفته هیلاری کلینتون لانه تروریستی داعش را ایجاد کرد و از آن حمایت می کند؟
همانطور که در داخل آمریکا نیز می گویند، انواع مختلف جریان های تروریستی دولتی توسط آمریکا ایجاد شده است. تروریست ها زمانی قدرت گرفتند که بعد جنگ جهانی دوم در پنتاگون، سینمای هالیوود، رسانه های آمریکا، وزرات دفاع آمریکا، رکن هایی بوجود آمد که از سازمان های تروریستی حمایت می کردند، این بخش های بوجود آمده در آمریکا، همگی مربی تربیت افراد برای سازمان های تروریستی هستند، این بخش ها افراد را از کشورهای توسعه نیافته به امریکا می اورد (کشورهای حیات خلوت) آنها را اموزش می دهند، از کارترهای مختلف مواد مخدر برای حمایت از انها استفاده می کنند، از روش های مختلف مالی یا گروگانگیری از انها حمایت می کنند، تا این افراد بتوانند وارد پیگیری اهداف امریکا می شوند، این افراد وارد ترور اشخاص مهم سیاسی من جمله ترور فیدل کاسترو را برعهده داشتند، این افراد رهبری شورشهای مختلف در آمریکای لاتین را برعهده می گیرند، این گروه ها اخیرا وسیع شدند و در غرب اسیا، در افغانستان و در سوریه قرار گرفتند تا به اهداف تروریستی امریکا نزدیک شود.
همانطور که هیلاری کلینتون گفته است، لانه تروریستی، خود آمریکا است، ما می توانیم بگوییم که "پدر" این فعالیت های تروریستی در جهان امریکا و "مادر" آنها بریتانیا است، زیرا بریتانیا نیز حمایت های لوژستیکی زیادی از این سازمان های تروریستی در جهان می کند. همه جهان و مقامات می دانند (من جمله کاندولیزا رایس وی در جلسات مختلف گفته است که ما پشیبان جریان تروریستی در جهان بودیم) حال این امریکا می خواهد روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریست قرار داده است، کاری که پیش از این با ایران کرده است.
ما یک مورد نداریم که آمریکا به مبارزه با گروه تروریستی پرداخته است، آمریکا همیشه حامی تروریست بوده است و پیگیری اروپا قطعا خسارات سنگین برای اروپایی ها بوجود می آورد، برای این نیز من بارها در این مصاحبه اشاره کردم که اروپا فراموش نکند که چطور داعشی ها در قلب اروپا و در خیابان های المان اقدام به اعمال تروریستی می کردند، اروپا به جای اینکه قدردان روسیه در فعالیت های ضدتروریستی خود باشد، امده اند و سیاست های تحریمی آمریکا را پیش می گیرند که قطعا خودشان متضرر خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала