آیا کاربران ایرانی از داشتن آیفون محروم خواهند شد؟

© Sputnik / Александр Вильф /  مراجعه به بانک تصاویر آیفون
 آیفون  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2022
اشتراک
شجاعی: واردات هر گونه آیفون و دیگر گوشی‌های لوکس باید هر چه سریعتر ممنوع اعلام شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "گجت نیوز"، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت که واردات هر گونه آیفون و دیگر گوشی‌های لوکس باید هر چه سریعتر ممنوع اعلام شود.
شجاعی تأکید کرد: "اگر دولت در این زمینه نقش منفعلانه‌ای در پیش بگیرد و نخواهد اقدام شایسته‌ای انجام دهد، خود مجلس مسئله ممنوعیت واردات گوشی هوشمند را پیگیری می‌کند".
در واقع کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس، به نوعی دولت را تهدید کرده که اگر به این مسئله ورود نکند، خود مجلس دست به کار خواهد شد. سال گذشته بود که رهبر انقلاب از دو اقدام ایرانیان انتقاد کرد. یکی از این اقدامات خرید کالاهای لوکس آمریکایی از جمله واردات آیفون‌های گران قیمت و دیگری نیز خرید ملک در خارج از کشور بود. ایشان در مورد این موضوع فرموده بودند:
سقوط جهانی بازار گوشی های همراه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
سقوط جهانی بازار گوشی های همراه
واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیازی به آن نیست. شنیده‌ام که برای واردات یک گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده است! البته بخش خصوصی این کار را می‌کند منتها دولت باید جلوی آن را بگیرد.
طی سال‌های اخیر انتقادات فراوانی متوجه ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون بوده است. از طرفی کمیسیون اصل نود نه تنها موضوع ممنوعیت واردات آیفون را پیش کشیده بلکه به سراغ پرچمداران سایر برندها نیز رفته است. البته در این سال‌ها موضوع ممنوعیت به صورت جدی پیگیری نشد اما باعث شد تا قیمت گوشی‌ها به شدت افزایش یابد.
مخالفان و منتقدان بر این باور هستند که محصولات آنها در رده کالاهای لوکس قرار دارند و ضروری نیست که بخواهیم برای واردات آنها کلی ارز مصرف کنیم. به گفته آنها واردات این گوشی‌ها ارزبری بالایی را می‌طلبد در حالی که نیازهای تعداد محدودی از کاربران را پاسخ می‌دهد. به نظر آنها واردات این گوشی‌های هوشمند کار درستی نیست. در پایان باید منتظر ماند و دید که اقدامات کمیسیون اصل نود به کجا خواهد رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала