نذری در کشورهای مختلف جهان +عکس

© AP Photo / Hadi MizbanПекарь готовит печенье к празднованику Ураза-байрам в Багдаде, Ирак
Пекарь готовит печенье к празднованику Ураза-байрам в Багдаде, Ирак - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2022
اشتراک
غذای نذری طبق آداب و رسوم کشورهای مختلف متفاوت است.
به گزارش اسپوتنیک، نذورات و نذری دادن گوشه‌‌ای از آداب و رسومی است که مسلمانان ایران و جهان برگزار می‌کنند. نذر به معنی عهد، پیمان وآنچه شخص بر خود واجب کند که انجام دهد یا در راه خدا بدهد به شرط چیزی یا بدون شرط. شرط آن است که نذرکننده، نذر کند طاعتی را انجام دهد که برای او مقدور باشد.
همچنین نذر کننده باید بالغ و عاقل باشد و از روی اختیار و قصد نذر کند. توزیع غذای نذری، یک رسم قدیمی است که بین مسلمانان کشورهای مختلف رواج دارد و در هر کشور یکی از غذاها رایج‌ترین نذری‌های آنهاست که در مناسبت‌های مختلف تهیه و توزیع می‌شود. در مالزی یکی از مهم‌ترین نذری‌ها شیربرنج مغزدار با دانه انار نذری داده می‌شود. این غذا با برنج، شیر و شکر تهیه می‌کنند و آن را با حجم بالایی از بادام، گردو، مویز، فندق، بادام زمینی و مقداری دانه انار، پودر نارگیل، دارچین و پودر پسته تزئین می‌کنند و از ممردم پذیرایی می‌کنند.
حلوای سوجی، جزو دسرهای ترکیه‌ای است که به عنوان نذری بین مسلمان‌های این کشور پخش می‌شود. این حلوا به نرمی حلوای ایرانی نیست و کمی حالت نبات کوبیده و نرم شده دارد، به رنگ عسل و بسیار شیرین است. برای تهیه حلوای سوجی، از آب، شکر، زعفران، کره، آرد سمولینا، بادام و هل استفاده می‌شود و با چای اولانگ، سیاه، شیر یا قهوه سرو می‌شود. یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، انواع خرماست. از این رو، شیعیان در مراسم مذهبی خود مانند ایام عزاداری محرم، نوعی حلوا بر پایه خرما تهیه می‌کنند که به نام سوهان حلوایی شهرت دارد.
در کویت نیز سوهان حلوایی به عنوان نذری تهیه می‌شود و این حلوا نه به سفتی سوهان و نه به نرمی حلواست و از کنجد، خرما، کره و شکر تهیه می‌شود. یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای نذری در ماه محرم به ویژه در روز عاشورا در کشور مصر، نان شیرین مغزدار است که نان آن با ترکیبی از مخمر گندم، شیر، آرد ذرت، شکر و کره درست می‌شود.
داخل این نان هم پس از تهیه با ترکیبی از انواع مغزها، کشمش و دارچین پر می‌شود. معمولا این نان با نوشیدنی محبوب مصری‌ها، یعنی چای، سرو می‌شود. پودینگ حضرت نوح (ع) یا همان آش عاشور جزو نذری‌های رایج میان مسلمان‌های چند کشور مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.
این آش یا پودینگ با ترکیبی از گندم، نخود، شکر، کشمش، برگه زردآلو، دانه کاج، سیب، انجیر خشک، خرمای خشک، فندق، دانه انار، دارچین و لوبیا سبز تهیه و سرو می‌شود. نذری دادن در عراق قیمه نجفی: قیمه نجفی از معروف ترین نذری های شیعیان عراق است که البته ربط و شباهت چندانی به قیمه سیب زمینی ما ایرانی‌ها ندارد.
عراقی‌ها برای تهیه قیمه نجفی، گوشت گوسفند را با نخود، پیاز، رب گوجه فرنگی، هل، دارچین، نمک، زردچوبه، گرد لیمو و زعفران می پزند و سپس همه مواد را با یکدیگر می‌کوبند. این غذا با نان و دوغ محلی سرو می شود. لبنانی‌ها جزو مردمان مدیترانه‌ای هستند که شیوه نذری دادنشان هم مانند شیوه خوراکی‌شان، کاملا مدیترانه‌ای و همراه با زیتون و سبزیجات است.
اصلی‌ترین نذری لبنانی‌ها، خورش مرغی است که با مرغ، زیتون، پیاز، فلفل دلمه‌ای رنگی، روغن زیتون، جعفری، فلفل، زیره، سیر و زردچوبه تهیه می‌شود. برنج این خورش باید نرم سرو شود. یکی از غذاهای پرطرفدار در اندونزی است که در ماه محرم هم به عنوان غذای نذری بین مردم پخش می‌شود، برنج سرخ شده می‌باشد. این غذا از ترکیب برنج آبکش، تخم مرغ و نمک که آنها را سرخ می‌کنند، تهیه شده و مقداری گوشت، مرغ یا یک نوع گوشت دریایی هم با آن سرو می‌شود. این غذا معمولا با دست خورده می‌شود کنار آن هم انواع سبزی‌های تازه یا بخارپز سرو می‌شود. حلوای هویج که حلوایی کاملا نارنجی و تقریبا پرکالری است، در کشور پاکستان و از ترکیب هویج، کره، خامه، شیر و شکر، تهیه می‌شود و به عنوان نذری به همراه شیر توزیع می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала