مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار همکاری برای احیای توافق با ایران شد

© Photo / IRNAرافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2022
اشتراک
رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد برای اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مؤثر باشد، باید بر "شرایط سیاسی" غلبه کرد و این امر به همکاری همه طرف‌ها بستگی دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، گروسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس، بر تداوم کار آژانس، هم در بازرسی از تأسیسات اتمی ایران و هم در پیگیری پاسخ‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود تأکید کرد.
گروسی با اشاره به کارهای انجام شده توسط ایران قبل از سال ۲۰۰۳ در سایت هایی که آژانس ادعا می کند بعداً ردی از اورانیوم را در آنها کشف کرده، گفت: "مسائلی وجود دارد که ایرانی ها باید توضیح دهند که برای ما چندان روشن نیست." ایران قرار است تا ۳۱ خرداد نگرانی های آژانس را برطرف کند.
تعلل آمریکایی ها موجب عبور ایران از برجام خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
گزارش و تحلیل
تعلل آمریکایی ها موجب عبور ایران از برجام خواهد شد
وی به انتقال اخیر تولیدات هسته‌ای ایران از کرج به نطنز اشاره و آن را تغییری به "جایی که احساس می‌کنند بیشتر محافظت می‌شوند" تعبیر کرد.
کارگاه کرج که قطعات سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم را می‌ساخت، در خرداد ۱۴۰۰ در حمله‌ای که به طور گسترده عوامل رژیم صهیونیستی در آن دست داشتند، دچار ضایعاتی شد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که کارخانه جدید تولیدی در نطنز نیز منعکس کننده رشد برنامه هسته ای ایران است. وی تأیید کرد: فعالیت جدیدی صورت نگرفته، اما خطوط تولید و ظرفیت های تولید ایران در حال گسترش است.
وی به آسوشیتدپرس گفت که ارزش واقعی ترتیبات دسترسی موقت که از اسفند ۱۳۹۹ با سازمان انرژی اتمی ایران توافق و برقرار شده است، تنها در صورتی محقق می‌شود که برجام به جای خود بازگردد؛ زمانی که آژانس بتواند تمام داده‌های موجود در تجهیزات نظارتی خود، از جمله اطلاعات دوربین‌های موجود در سایت های هسته‌ای ایران را بازیابی کند.
گروسی گفت: "می‌دانید که دسترسی به اطلاعات، بخشی از تفاهم من با ایران است که این اطلاعات را در اختیار دارد؛ که به محض اعمال برجام، آنها این اطلاعات را برای ما ارسال خواهند کرد. اگر قرار باشد مذاکرات برجام شکست بخورد که من نمی‌خواهم آن را تصور کنم، اما این یک احتمال است، پس باید با همتایان ایرانی‌ام بنشینم و دوباره این موضوع را بررسی کنم."
وی که از آذر ۱۳۹۸ عهده دار این سمت شده، اذعان داشت که "تلاش‌ها برای موفقیت‌آمیز کردن این فرآیند آسان نیست".
گروسی خاطرنشان کرد: "یک جو سیاسی پیرامون این موضوع وجود دارد و من این را رد نمی‌کنم که ایران و دیگران، البته، به صورت پیرامونی به آنچه در جاهای دیگر می‌گذرد نگاه می‌کنند و واکنش‌های خود را نسبت به این موضوع می‌سنجند. کار من این است که روی این موضوع تمرکز کنم، اصرار کنم، در پرسش‌هایمان بسیار کنجکاو باشم و تلاش کنم تا به یک شفاف‌سازی برسیم."
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: من مطمئن هستم که اگر به آنجا برسیم، بسیار مفید خواهد بود. اگر این کار را نکنیم، ممکن است عوارض بیشتری ایجاد شود. بنابر این، امیدوارم این انگیزه کافی برای همکاری همه طرف ها باشد."
در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقیماً در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دخالتی ندارد، گروسی به صراحت، پایان این توافق را پس از خروج یکطرفه آمریکا در سال ۲۰۱۸ و تصمیم ایران در سال ۲۰۱۹ برای کاهش دسترسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تایید کرده است. کارشناسان معتقدند نقض مکرر برجام از سوی طرف های غربی، نقش نظارتی آژانس را تضعیف کرده است.
از جمله موضوعاتی که مذاکرات یکساله وین برای احیای برجام را متوقف کرده، اصرار آمریکا بر تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار دادن نام این ارگان در فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" است که از سال ۲۰۱۹ برقرار شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала