تنش‌های مرزی بین ایران و افغانستان

© Photo / IRNAمرز
مرز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2022
اشتراک
تنش‌های مرزی ایران باعث شد تا آن کشور در مرز مشترک با افغانستان نیروهای تازه‌نفس و تانک‌های زرهی مستقر کند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از وبگاه "هشت صبح" به دنبال تنش‌های مرزی بین طالبان و مرزبانان ایرانی در گذرگاه اسلام‌قلعه‌‌، ایران تدابیر امنیتی و دفاعی در مرز را افزایش داده است.
به گفته این منابع نیروهای تازه‌نفس ارتش ایران با تانک‌های زرهی در مرز "دوغارون"، نقطه مشترک مرزی بین افغانستان و ایران مستقر شده‌اند. ماموران شهرداری گمرگ دوغارون از تخلیه کامل پارکینگ این گمرگ خبر داده و هدف از آن‌ را احتمال درگیری بین دو کشور گفته‌اند.
تاکنون مقام‌های طالبان و ایران به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند. این در حالی است که اخیراً تنش‌های مرزی میان طالبان و ایران افزایش یافته‌ است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
گزارش و تحلیل
از خویشتن داری ایران در مرز های افغانستان سو برداشت نشود
شایان ذکر است که این ماجرا پس از آن بروز کرد که نیروهای مرزی طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.
این اقدام ایران با مقاومت نیروهای طالبان مواجه شد و پس از بحث و مشاجره دو طرف به حالت آماده‌باش درآمدند. در پی بروز این ماجرا، مرز دوغارون نیز موقتاً مسدود شد. این امر از اقدام طالبان برای جاده‌سازی در نزدیکی مرز آغاز شده است.
براساس اخبار منتشر شده، در راستای حفظ امنیت، محموله های مختلف موجود در مرز دوغارون به پارکینگ‌ها با فاصله امن از مرز منتقل شده‌اند. ‎هم‌اکنون خدمات گمرکی در مرز دوغارون به صورت موقت ارائه نمی‌شود. با این حال با حداقل حضور نیروی انسانی به موارد ضروری در مرز دوغارون پاسخ داده می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала