پکن: امریکا و استرالیا اخبار جعلی را منتشر می کنند

© Flickr / Jenny Scottپکن: امریکا و استرالیا اخبار جعلی را منتشر می کنند
پکن: امریکا و استرالیا اخبار جعلی را منتشر می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
جمهوری خلق چین، ادعاهایی مبنی بر ایجاد پایگاه نظامی در جزایر سلیمان را رد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، پکن ادعاهای مطرح شده توسط کانبرا و واشنگتن مبنی بر اینکه چین قصد دارد پایگاه نظامی در جزایر سلیمان ایجاد کند را به عنوان " خبر جعلی " رد کرد.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که "پایگاه نظامی چینی در جزایر سلیمان یک خبر کاملا جعلی است که توسط چند نفر با انگیزه های پنهان ساخته شده است".
این دیپلمات همچنین خاطرنشان کرد: همکاری دو ملت بر اساس اصول برابری متقابل، سود متقابل و نتایج برد-برد است.
ونبین این اقدام را ریاکاری واشنگتن خواند و گفت که ایالات متحده یکی از بلندترین صداهایی است که نسبت به طرح های ادعایی چین برای ایجاد پایگاهی در اقیانوسیه ابراز نگرانی می کند، در حالی که خود "نزدیک به ۸۰۰ پایگاه نظامی در بیش از ۸۰ کشور جهان" دارد.
این مقام چینی در ادامه به واشنگتن یادآوری کرد که جزایر سلیمان یک کشور خودمختار و مستقل است، نه "حیاط خلوت" ایالات متحده و استرالیا".
سه شنبه گذشته، چین اعلام کرد که وانگ یی مشاور دولتی و جرمیا مانل وزیر امور خارجه جزایر سلیمان، پیمان امنیتی بین دو کشور امضا کرده اند.
ایالات متحده به سرعت ابراز نگرانی کرد، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد که این امضا از "الگویی پیروی می‌کند که چین معاملات مبهمی را با مشاوره منطقه‌ای کمی در زمینه ماهیگیری، مدیریت منابع، کمک‌ های توسعه و اکنون اقدامات امنیتی ارائه می‌کند".
چند روز بعد، کاخ سفید فاش کرد که هیئت آمریکایی در جزایر سلیمان به رهبری کشور هشدار داده بودند که در صورت ظاهر شدن تأسیسات نظامی چین در کشور، ایالات متحده بر این اساس پاسخ خواهد داد.
کانبرا همچنین تصریح کرده است که چنین پایگاه نظامی، که حدود ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۰۰ مایل) از سواحل استرالیا فاصله دارد، نشان دهنده یک " خط قرمز" خواهد بود.
در همین حال، مناسه سوگاواره نخست وزیر جزایر سلیمان، تاکید کرد که این توافق برای تقویت امنیت ضروری است و بر اساس منافع ملی ما هدایت می شود. وی هفته گذشته اظهار داشت که این توافق به چین اجازه نمی دهد پایگاه نظامی در این جزایر ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала