"اخراج" روسیه غیرممکن است

© Sputnik / Vladimir Sergeev /  مراجعه به بانک تصاویر "اخراج" روسیه غیرممکن است
اخراج روسیه غیرممکن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
"هوانکیو شیبائو" به تحلیل تلاش‌ ها برای "اخراج" روسیه از نهاد‌های بین‌ المللی دست زده است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه هوانکیو شیبائو چاپ چین می نویسد: از زمان تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، ایالات متحده و غرب تحریم‌های متعددی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند و سعی کرده‌اند کاری کنند تا مسکو در سطح بین‌المللی منزوی شود. آخرین گام در این راستا درخواست حذف روسیه از گروه ۲۰ است. جو بایدن اخیرا در نشست سران بیش از ۳۰ کشور عضو ناتو گفت که روسیه باید از گروه ۲۰ حذف شود. و جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته به صراحت اعلام کرد که اگر مقامات روسیه در نشست های گروه ۲۰ حضور داشته باشند، مقامات آمریکایی از این گروه خارج خواهند شد.
جامعه بین‌المللی باید به‌ ویژه نسبت به تلاش ایالات متحده برای تضعیف قوانین بین‌المللی و نظم چند جانبه از طریق بحران بین روسیه و اوکراین محتاط باشد. برخی از کارشناسان آمریکایی حتی پیشنهاد اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل را دادند. این اقدامات ایالات متحده نه مبنای حقوقی محکمی و نه واکنش گسترده ای از سوی جامعه بین المللی دارد.
جامعه بین‌المللی باید به ‌ویژه نسبت به تلاش ایالات متحده برای تضعیف قوانین بین‌المللی و نظم چند جانبه از طریق بحران بین روسیه و اوکراین محتاط باشد. برخی از کارشناسان آمریکایی حتی پیشنهاد اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل را دادند. این اقدامات ایالات متحده نه مبنای حقوقی محکمی دارد و نه واکنش گسترده ای از سوی جامعه بین المللی دارد.
 تخمین خسارات وارده به بریتانیا از تحریم ها علیه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
تخمین خسارات وارده به بریتانیا پس از تحریم ها علیه روسیه
اولاً، از نظر حقوق بین الملل، یافتن مبنای قانونی برای اخراج روسیه دشوار است. عضویت در یک سازمان بین المللی نه با تمایل یک یا دو کشور، بلکه با اساسنامه یک سازمان مشخص تعیین می شود. به عنوان مثال، چند سازمان بین المللی را در نظر بگیریم که در حال حاضر موضوع داغ ترین بحث ها هستند. سازمان تجارت جهانی هیچ مقرراتی برای حذف اعضای خود ندارد و منشور سازمان ملل نیز هیچ قانونی برای حذف اعضای دائمی شورای امنیت ندارد. این سازمان ها نمی توانند روسیه را بدون تغییر اساسنامه خود حذف کنند.
منشور سازمان جهانی گردشگری شامل مقرراتی برای تعلیق عضویت است. اما توقف واقعی عضویت روسیه مستلزم رضایت دو سوم اعضای اصلی است که در آن حضور داشتند و رای دادند.
گروه G20 مجمع اصلی همکاری های اقتصادی بین المللی است و موظف است از اصل اجماع پیروی کند. تلاش برای محروم کردن یکی از کشورها از عضویت در G20، وحدت آن را تضعیف کرده و ضربه ای به حاکمیت اقتصاد جهانی وارد می کند و این به نفع هیچ یک از کشورهای عضو آن نیست.
دوماً، اکثر کشورها واقعاً از "اخراج" روسیه حمایت نمی کنند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کرد. اما اکثر صداهای واقعی جامعه جهانی با تهدیدها و فشارهای آمریکا و غرب خاموش شده است. به عنوان مثال، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، پس از رای گیری اظهار داشت که صربستان تنها به دلیل تهدید تحریم های کشورهای غربی به آن رای مثبت داده است. آیا چنین رایگیری می تواند منعکس کننده موضع کل جهان باشد؟
همچنین بسیاری از اعضای گروه ۲۰ مانند چین و اندونزی مخالفت خود را با اظهارات درباره تحریم روسیه در گروه ۲۰ اعلام کرده اند. و وزیر خارجه برزیل به شدت از اقدامات غرب در رابطه با بحران روسیه و اوکراین انتقاد کرد و با حذف روسیه از گروه ۲۰ مخالفت نمود.
بلومبرگ: آلمان به دلیل تحریم ها علیه روسیه بدهکار خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2022
بلومبرگ: آلمان به دلیل تحریم ها علیه روسیه بدهکار خواهد شد
حتی در سازمان جهانی گردشگری، بسیاری از کشورهای عضو تعلیق عضویت روسیه را تایید نمی کنند. در شرایط هژمونی اطلاعاتی آمریکا و غرب، صداها برای اخراج روسیه بلند به نظر می رسد. اما در واقع، اکثریت "ساکت" کشورها، از منظر عملی و عقلانی، ناگزیر از شرکت در این "بازی غربی" خودداری خواهند کرد.
سوماً، در شرایط اپیدمی طولانی مدت و تشدید تناقضات، سازمان‌ های بین‌ المللی بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همکاری نیاز دارند نه به تشدید تفرقه. پس از پیشنهاد ایالات متحده و غرب مبنی بر تعلیق حق رای و برداشت ویژه روسیه در صندوق بین المللی پول، مدیر عامل این سازمان اعلام کرد که هیچ محدودیت دیگری برای مسکو وجود نخواهد داشت. و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که "حذف" روسیه از شورای حقوق بشر سابقه ای ناسالم و خطرناک است.
بدین ترتیب، از بسیاری جهات، "حذف روسیه" از نظام بین‌ الملل تنها پیشنهاد سیاستمداران آمریکایی و غربی است. آنها بزرگ به نظر می رسند، اما پایانی ناچیز خواهند داشت.
واقعیت این است که جهانی شدن اقتصادی جامعه بین المللی را بسیار به هم پیوسته ساخته است. چنین اقدامات ایالات متحده نه تنها سیستم بین المللی را تضعیف می کند، بلکه در حل بحران کنونی اوکراین نیز ناکام است. در نهایت، دوران حرف آخر یک یا چند کشور به پایان رسیده است. آمریکا به همراه غرب باید به دقت تجدید نظر کنند که چقدر قدرت دارند و آیا این اختیار را دارند که به کشورهای دیگر دستور بدهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала