آیا ایران گواهی "حذف مالاریا" را از سازمان جهانی بهداشت دریافت خواهد کرد؟

© Photo / Public domainمالاریا
مالاریا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2022
اشتراک
کارشناس: موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا بین موارد وارده به ایران وجود داشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، دکتر احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت ایران با اعلام اینکه سه سال است که در کشور هیچ موردی از انتقال محلی مالاریا نداشته‌ایم، در عین حال به موارد وارده این بیماری از برخی کشورهای همسایه و افزایش سه برابری آن در فروردین‌ماه امسال اشاره کرد و گفت که موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا بین موارد وارده به کشور نیز وجود داشته‌ که البته خیلی دیر هنگام به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.
وی افزود: "در فروردین سال جاری متاسفانه موارد وارده‌ بیماری مالاریا در کشور نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۳ برابر افزایش یافته است که ممکن است به دلیل تحولات افغانستان یا سایر موضوعاتی باشد که خارج مرز اتفاق می‌افتد و ما اطلاع دقیقی از آن نداریم که به شکل علمی درباره آن سخن بگوییم. در سال گذشته حدود ۱۰۰۸ مورد بیماری وارده مالاریا داشتیم که همگی یا به پاکستان و افغانستان و یا به ایرانیانی که در مناطق مرزی اسکان داشته و در کار انتقال غیرقانونی سوخت به این کشورها هستند، مربوط می‌شود.
 پشه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2021
چطور می توانیم از نیش پشه بدور بمانیم؟
اگر ۳ سال زمان بگذرد و مورد بومی از ابتلا به مالاریا در کشور گزارش نشود، بعد از این مدت می‌توان گواهی حذف مالاریا از کشور را از سازمان جهانی بهداشت اخذ کرد. درخواست شروع پروسه اختصاص گروه کارشناسی و ارزیابی سازمان جهانی بهداشت برای بررسی وضعیت کشورمان و دادن گواهی حذف مالاریا را داده‌ایم و قرار است در سال جاری میلادی اولین گروه ارزیابی از سازمان جهانی بهداشت به کشور ما بیایند تا راستی آزمایی و ارزیابی نظام بهداشتی کشور برای دادن این گواهی را انجام دهند.
هنوز هم عمده‌ترین راه انتقال بیماری از طریق نیش پشه آنوفل ماده است. حدود شش گونه از پشه آنوفل در ایران وجود دارد که خوشبخانه دو یا ۳ نوع بیشتر نیستند که به شکل فعال عامل انتقال بیماری در جنوب و جنوب شرقی هستند و مابقی مخصوص شمال زاگرس هستند که انتقال مالاریا از آنها نداریم. این پشه‌ها از غروب آفتاب تا هنگام طلوع خونخواری می‌کنند. همچنین اگرچه شایع‌ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است، اما در موارد نادر احتمال انتقال از راه استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی نیز وجود دارد.
ما در ایران نیازی به واکسن مالاریا نداریم. این واکسن به طور اختصاصی برای مالاریای فالسیپاروم( سوش کشنده مالاریا) است. میزان درگیری یا کشف بیماران مبتلا به این سویه در ایران همیشه کمتر از ۱۰ درصد موارد مالاریای کشف شده‌ سالیانه است و این واکسن مخصوص کشورهایی است که مالاریای فالسیپاروم در آنها مرگ و میر ایجاد می‌کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала