مقام ایرانی: هدف افزایش دو برابری صادرت به اوراسیا است

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoمقام ایرانی: هدف افزایش دو برابری صادرت به اوراسیا است
مقام ایرانی: هدف افزایش دو برابری صادرت به اوراسیا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2022
اشتراک
پیمان پاک: بازار کشورهای اوراسیا بازاری به بزرگی واردات 400 میلیارد دلاری است که سهم ایران از این میزان بین 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار در نوسان بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت ایران، گفت: در راستای هدفگذاری برای افزایش 2 برابری صادرات به کشورهای اوراسیا باید تاکید کرد که بازار کشورهای اوراسیا بازاری به بزرگی واردات 400 میلیارد دلاری است که سهم ایران از این میزان بین 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار در نوسان بوده است.
وی با اشاره به سهم کم ایران از بازار 5 کشور اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: ایران مزیت نسبی برای تامین نیازهای کشورهای یاد شده دارد و می تواند در زمینه های لبنیات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و ... که از مواد عمده وارداتی کشورهای اوراسیا است تامین کننده باشد.
معاون وزیر صمت ایران به مزیت های جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت راه اندازی کریدور شمال به جنوب در ایران امکان دسترسی کشورها به کشورهای هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و آفریقا با کاهش 30 درصدی در زمان و هزینه بوجود خواهد آمد.
وی بحران های اخیر میان کشورهای روسیه و اوکراین را یک فرصت برای ایران دانست و گفت: اتفاقات اخیر یک فرصت ویژه برای ایران بوجود آورده است چراکه کشورهای اروپایی از بازار روسیه خارج شده و عملا ارتباطی میان آنها وجود ندارد. از این رو انتقال و تامین کالا با مشکل مواجه شده است پس عملا اگر بخواهیم صادرات 1.2 میلیارد دلاری خود را به 2 برابر افزایش دهیم دور از دسترس نخواهد بود.
به گفته پیمان پاک این فرصت در سالهای 93 و 94 نیز برای ایران فراهم شده که به دلیل عدم آمادگی زیرساخت ها با وجود مزیت های نسبی ایران نتوانستیم از آنها بهره ببریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала