گزارش و تحلیل

موانع اصلی اعمال تحریم نفت روسیه چیست؟

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Стенд "Роснефть" на площадке Восточного экономического форума во Владивостоке
Стенд Роснефть на площадке Восточного экономического форума во Владивостоке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
اشتراک
بروکسل فعالانه به دنبال ممنوعیت نفت روسی است، اما تا تحریم کامل راه بسیار دور است و روسیه به تنهایی ضرر نخواهد دید.
اسپوتنیک به نقل از وبگاه پُلیتیکو ایالات متحده می نویسد: در اوایل هفته آینده، مقامات اتحادیه اروپا قرار است طرحی را برای خودداری تدریجی از خرید نفت روسیه به اعضای این اتحادیه ارائه کنند.
درآمدهای نفتی برای روسیه که به عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه می دهد، بسیار مهم است. اما اقدامات اروپایی به دلیل مواضع کشورهایی مانند آلمان و مجارستان به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد شد. و دیپلمات ها می ترسند که نمی توان ضربه کوبنده ای به کرملین وارد کرد.
برلین تصریح کرده است که هنوز در موقعیتی نیست که از واردات گاز خودداری کند. آنالنا بوربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در مورد تحویل نفت روسیه گفت: "واردات نفت تا تابستان به نصف کاهش می یابد و تا پایان سال به صفر می رسد."
آلمان امسال برای واردات گاز و نفت مبالغ بی سابقه ای را به روسیه خواهد پرداخت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2022
آلمان امسال برای واردات گاز و نفت مبالغ بی سابقه ای را به روسیه خواهد پرداخت
به گفته مقامات و دیپلمات ها، تحریم های نفتی اتحادیه اروپا بسته به نوع نفت روسیه و نحوه تحویل آن - توسط نفتکش ها یا خطوط لوله متفاوت خواهد بود. در سال 2020، کل صادرات نفت روسیه به اروپا 2.8 میلیون بشکه در روز بود. 0.7 میلیون بشکه در روز از طریق خط لوله ها پمپ می شد و مابقی از طریق دریا تحویل می شد.
همانند تحریم های اخیر علیه زغال سنگ روسیه، دوره های انتقالی نیز مورد بحث قرار می گیرد تا کشورهای اتحادیه اروپا مدتی برای آماده شدن برای تحریم فرصت داشته باشند.
پالایشگاه ها در اروپا عمدتاً برای فرآوری نفت اورال روسیه طراحی شده اند. این مخلوطی از نفت سنگین از اورال و منطقه ولگا با نفت سبک تر از سیبری غربی است.
روسیه همچنین مقادیر زیادی نفت کوره و نفت گاز خلاء صادر می کند که عمدتاً برای تولید سوخت دیزل استفاده می شود و همچنین 10 درصد از حجم کل سوخت دیزل مصرفی در اتحادیه اروپا را مستقیماً تأمین می کند. از این رو موضوع تحریم به ویژه قبل از شروع فصل تابستان که اوج مصرف سوخت خودروهاست، بسیار حساس شده است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: "اگر استثناهای زیادی برای ممنوعیت وجود داشته باشد، بقیه جهان به این نتیجه خواهند رسید که این ممنوعیت بی فایده است."
اندیشکده بروگل تخمین می زند که در سال 2021 روسیه 3.5 میلیون بشکه نفت در روز از مجموع واردات 15 میلیون بشکه در روز به اتحادیه اروپا عرضه کرده است. این مرکز خاطرنشان می کند که اتحادیه اروپا و بریتانیا با هم 88 میلیارد یورو برای این واردات به روسیه پرداخت کردند.
اما این بدان معنا نیست که تمام برگ برنده ها در دست روسیه است. تحویل به اروپا تقریبا نیمی از صادرات نفت روسیه است. دیوید موهلمان، کارشناس کالا، از سازمان غیردولتی سوئیس، Public Eye "چشم عمومی" می‌گوید: ممنوعیت واردات نفت منطقی است، زیرا نفت روسیه بازار بزرگی را از دست خواهد داد. یافتن سریع جایگزینی برای آن غیرممکن خواهد بود." او این را با نبود زیرساخت در روسیه و کشورهای خریدار توضیح داد.
هند خرید نفت روسیه را افزایش می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
هند خرید نفت روسیه را افزایش می دهد
عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین مستلزم اقدام فوری است، اما قیمت سوخت به موضوع داغ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبدیل شده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی یکشنبه این هفته با مارین لوپن، رهبر راست افراطی و تحسین‌کننده پوتین روبرو خواهد شد. از این رو، بروکسل تاکنون تلاش کرده کمتر در رسانه ها به تحریم نفت اشاره کند.
محاسبات نفتی
اگر اروپا با این وجود تحویل نفت روسی اورال را ممنوع کند، جایگزین آماده تحویل بعدی نفت سبک ایران و عربستان سعودی خواهد بود. اما لجستیک آن مشکل دارد. نفت روسیه مستقیماً از طریق خطوط لوله به بسیاری از پالایشگاه ها می رسد و هیچ تاخیری در حمل و نقل دریایی و کمبود کشتی وجود ندارد.
آلن ماتورن، مدیر روابط عمومی انجمن پالایشگاه‌های اروپایی FuelsEurope، می‌گوید: "تمام پالایشگاه‌های اروپا در هر صورت قادر به پذیرش انواع و درجه‌های مختلف نفت هستند. این نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری صنعت پالایش نفت اروپا است."
مجارستان و آلمان فعالانه با ممنوعیت عرضه نفت و گاز روسیه مخالف هستند. اما سایر کشورها از جمله اتریش، جمهوری چک، اسلواکی و بلغارستان بیشتر نگران تاثیر اقتصادی ناشی از تحریم های انرژی هستند. یک دیپلمات‌ ارشد از اروپای مرکزی گفت: "سوال این است: اگر ما عرضه نفت را قطع کنیم، به چه کسی آسیب بیشتری وارد می‌شود، روسیه یا اقتصاد اتحادیه اروپا؟ روسیه به کشورهای دیگر نفت می فروشد و می تواند از آنها درآمد کسب کند."
نفت ۱۸۵دلاری در صورت تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
نفت ۱۸۵دلاری در صورت تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا
کمیسیون اروپا در حال گفتگوی مداوم با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش برای تشکیل پیشنهادهایی است که از نظر سیاسی برای هر 27 عضو قابل قبول باشد.
همچنین مشخص نیست که اتحادیه اروپا چه زمانی بسته تحریمی جدید را تصویب خواهد کرد. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: "این یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. وقت آن فرا رسیده است که پشت میز مذاکره بنشینیم و جزئیات را بررسی کنیم، به خصوص اگر وضعیت در اوکراین بدتر شود."
نویسندگان: باربارا مونز، آمریکا هرناندز
با شرکت ضیا وایز و لئونی کییِوسکی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала