سفیر آمریکا در سازمان ملل ،ایران را در مذاکرات وین مقصر دانست

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivais لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل
 لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2022
اشتراک
سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد ایران مانع تلاش ها در مذاکرات وین برای بازگشت ایالات متحده به برجام و اجرای کامل مفاد این توافق شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در بخشی از یک گفت‌وگوی خود با روزنامه العربی الجدید در پاسخ به سوالی درباره بن‌بست در مذاکرات وین و این که آیا انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به زودی این موضوع را بحث بگذارد یا نه، گفت: همان طور که اشاره کردید، ما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس جمهور(جو بایدن) وعده داده است که ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند.
گرینفیلد ادامه داد: موضوع توافق در شورای امنیت مطرح نشده است اما اگر آن‌جا مطرح شود، ما آماده‌ایم رای بدهیم و درباره مسائل مشترک جهانی بحث کنیم. این یکی از حوزه‌هایی بود که ما توانستیم راجع به آن همکاری نزدیکی با تمام اعضای شورای امنیت داشته باشیم.
او افزود: من فکر می‌کنم تمام آن‌ها خواستار برجام(توافق هسته‌ای)، بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل مقررات آن هستند. به گمانم، اگر این مسئله در شورای امنیت مطرح شود، ایران خواهد شنید که جهان می‌خواهد در این زمینه وارد عمل شود.
Американский вице-президент Джозеф Байден - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
درخواست 40 مقام پیشین آمریکا از بایدن برای بازگشت به برجام
سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات وین و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در "لیست سازمان‌های تروریستی خارجی" آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.
خطیب‌زاده گفت:‌ همان طور که پیش از این تأکید کرده ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.
او ادامه داد: ‌آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала