چاووش‌اوغلو: ناتو می‌خواهد بحران اوکراین ادامه یابد

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraپاسخ ترکیه به تحریم آمریکا
پاسخ ترکیه به تحریم آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد، برخی کشورهای عضو ناتو می‌خواهند بحران در اوکراین ادامه پیدا کند تا روسیه ضعیف‌تر شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان ان ترک گفت: آنکارا فکر نمی کرد که جنگ روسیه و اوکراین پس از مذاکرات صلح در استانبول باز هم ادامه داشته باشد.
وی افزود: اما به دنبال نشست وزرای امور خارجه ناتو مشخص شد که برخی کشورهای عضو این ائتلاف می خواهند این جنگ ادامه پیدا کند، اجازه می‌دهند که این جنگ ادامه داشته باشد و روسیه ضعیف تر شود.
وی درباره احتمال نشستی میان رهبران روسیه و اوکراین در ترکیه گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دائما با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، همتایان خود از روسیه و اوکراین در ارتباط است.
چاووش‌اوغلو افزود: اردوغان طی چند روز آینده مجدداً با این رهبران گفتگو خواهد کرد. من نیز روز چهارشنبه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و روز سه‌شنبه با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت و گو کردم.
 وزیر دفاع روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
وزیر دفاع روسیه: شهر ماریوپل تحت کنترل قرار گرفت
وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد: نشست پوتین-زلنسکی در ترکیه همچنان یکی از گزینه‌های روی میز است. در اصل هنگامی که شرایط مناسب باشد، آنها نظر مثبتی نسبت به برگزاری یک نشست دارند.
چاووش‌اوغلو همچنین درباره احتمال رفع تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه بر اساس "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" گفت: شاهد هستیم که آنها انعطاف پذیرتر شده‌اند و در تلاشیم تا به یک راه حل دست پیدا کنیم.
وی اظهار داشت: در جریان دیدار رئیس جمهور آمریکا و اردوغان مکانیسم استراتژیک پیشنهاد شده توسط بایدن تشکیل شد. ما نشستی را در سطح معاونین وزرا در آنکارا برگزار کردیم و هجدهم مه (۲۸ اردیبهشت) نشستی در سطح وزرا برگزار خواهیم کرد.
وزیر خارجه ترکیه درباره احتمال حل بحران سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ و جنگنده های اف ۳۵ گفت: معتقدم که اگر این رویکرد ادامه داشته باشد این مشکل نیز اگر الان نه اما در آینده‌ای نزدیک حل خواهد شد.
وی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره روابط ترکیه-اسرائیل گفت: من ماه آینده به فلسطین و اسرائیل سفر خواهم کرد.
چاووش‌اوغلو ضمن تاکید بر اینکه گفتگو با هر دو طرف همیشه سودمند بوده است، گفت: نه تنها محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بلکه حماس نیز گفته است که عادی سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه برای آنها سودمند است.
وزیر خارجه ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
وزیر خارجه ترکیه: پوتین و زلنسکی به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد
وی درباره پروژه احتمالی خط لوله گازی میان ترکیه و اسرائیل گفت: به نظر می رسد که منابع قابل توجهی در آب‌های قلمرویی اسرائیل و فلات قاره‌ای وجود دارد. ترکیه اقتصادی ترین مسیر برای انتقال این منابع به بازارهای بین المللی و به ویژه اروپاست.
وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: در صورتی که تصمیمی در رابطه با این پروژه اتخاذ شود، طی ۴ یا ۵ سال آینده تکمیل خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала