گزارش و تحلیل

تهران و مسکو معطل واشنگتن نمیمانند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
اشتراک
هفته ی گذشته آقای دکتر علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت، در صدر هیاتی از تجار و بازرگانان بخش‌ های دولتی و خصوصی با هدف توسعه همکاری‌ های اقتصادی بین ایران و روسیه به مسکو رفت.
اسپوتنیک - در این سفر پیمان پاک در نخستین برنامه کاری خود در مسکو با ریازنتسف، معاون وزیر صنعت و بازرگانی فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد.
همچنین تجار ایرانی با شرکت ها و مجموعه های متناظر خود در روسیه دیدار و گفتگو کردند در ضمن اینکه در این نشست ها نمایندگان مجموعه های دولتی مرتبط با صادرات و واردات هر دو کشور حضور داشتند تا تسهیلگری برای تجار دو کشور در این سفر ایجاد شود، به گفته معاون وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر علیرضا پیمان پاک در این سفر در زمینه های متعددی از جمله حمل و نقل، گمرکات، کیفیت محصولات، اقلام مورد نیاز دو کشور و شیوه تبادلات بحث و گفتگو شد، قراردادهایی نیز جهت بهبود شرایط خزر برای امکان ترانزیت دریایی میان دو کشور بسته شد.
کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه شاه‌ میرزایی معاون وزیر و مدیر عامل پتروشیمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
گزارش و تحلیل
حضور پررنگ ایران در بزرگترین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز روسیه + ویدئو
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
روابط ایران و روسیه روابطی چند بعدی و چند لایه است و این روابط در سطح مشارکت راهبردی پیگیری شده.
وی افزود:
ما فارغ از عامل های ثالث به این روابط با قوت و جدیت ادامه می دهیم، طبیعی است بخش بسیار مهمی از این روابط تجاری، اقتصادی و مردمی است.
در بحران اخیر نیز متاسفانه برخی کشور های غربی تلاش کردند تا همه چیز را سیاسی و امنیتی کنند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان چهار دهه تحریم‌ های یکجانبه، غیرقانونی و فراسرزمینی ایالات متحده آمریکا به ابزار هایی که به تروریسم اقتصادی منجر می‌شود و بر علیه مردم کشور ها استفاده می شود انتقاد جدی دارد و خود را پایبند به تحریم های یک جانبه هیچ کشوری بر علیه هیچ کشور دیگری نمی داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر آزادی عمل دو کشور ایران و روسیه برای انواع مبادلات مالی پیرامون بحث مالی در تعاملات تجاری دو کشور بیان کرد:
طبیعتاً دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه معطل تصمیمات واشنگتن یا کاخ سفید و یا هیچ کشور دیگری نمی مانند.
دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور همسایه و بزرگ در آسیا همواره راه های خود را برای حفظ روابط داشتند.
نشان سازمان روحانی مسلمانان روسیه به سفیر ایران در مسکو تقدیم شد
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
نشان سازمان روحانی مسلمانان روسیه به سفیر ایران در مسکو تقدیم شد
همچنین دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی اخیرا در یک نشست وبیناری با روسای دفاتر استانی وزارت امور خارجه، انتظارات موجود از این دفاتر را تبیین کرد تا در زمینه های مختلف صادراتی تسهیل گری انجام شود.
دکتر صفری ضمن تشریح ضرورت تلاش در راستای افزایش حداکثری صادرات جمهوری اسلامی ایران در سال جاری، بر لزوم پیگیری مستمر مسائل مرزی، گمرکی، صادراتی، حمل و نقلی و... توسط دفاتر استانی، پیگیری پروژه‌های در حال اجرا از طریق دفاتر، لزوم فعالیت حداکثری بازارچه‌های مرزی با توجه به اهمیت آنها در توسعه صادرات، پیگیری پروژه‌های در حال اجرا از طریق دفاتر استان‌ها، لزوم نظارت میدانی جهت افزایش بهره وری و همچنین اتخاذ رویکرد اقتصادی به مرزها جهت تسهیل روند تجاری و افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به شعار سال اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری از نمایندگان وزارت امور خارجه در استانها درخواست نمود حداکثر تلاش خود را برای تحقق این شعار و افزایش صادرات شرکتهای دانش بنیان بکار گیرند.
دکتر صفری در بخشی دیگر به تبیین اهمیت استانهای مرزی در تسهیل تجارت با کشورهای همسایه پرداخت و خواستار حضور میدانی نمایندگان وزارت امور خارجه در مرزها برای شناسائی و رفع مشکلات گردید.
آغاز فاز جدید همکاری گروه خودروسازی سایپا ایران با روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
آغاز فاز جدید همکاری گروه خودروسازی سایپا ایران با روسیه
وی ابراز امیدواری نمود استان‌هایی که از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی برجسته ای برخوردار هستند بتوانند بیش از گذشته در روند صادرات حضور یافته و ظرفیتهای صادراتی خود را افزایش دهند .
روسای دفاتر استانی وزارت امور خارجه نیز در این نشست وبیناری نقطه نظرات خود را در خصوص اهداف و برنامه‌ها، اقدامات انجام شده، پیگیری‌ها، مسائل و مشکلات پیش رو، امور گمرکات و بازارچه‌های مرزی بیان کردند.
شایان ذکر است وزارت امور خارجه در 25 استان جمهوری اسلامی ایران نمایندگی دارد که علاوه بر ارائه خدمات کنسولی، در زمینه تقویت همکاریهای اقتصادی و معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری این استان‌ها به مخاطبان خارجی نیز فعالیت دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала