گزارش و تحلیل

گفتگوی وزرای خارجه ایران و سوریه

© Photo / Iranian Foreign Ministerوزرای امور خارجه ایران و سوریه
وزرای امور خارجه ایران و سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان و فیصل مقداد دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز در گفتگوی تلفنی فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه و دکتر اميرعبداللهيان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز خشنودی از تداوم همکاری ها در سطوح مختلف و اهتمام خاص دو کشور بر توسعه روابط ، از برگزاری کمیسیون عالی مشترک با هدف سرعت بخشی به مناسبات اقتصادي بويژه در بخش خصوصي استقبال کرد.
دکتر امیرعبداللهیان در ادامه ضمن اعلام محکومیت شدید هتک حرمت مکان مقدس مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد:
ما هر روز شاهد جنایات صهیونیست ها در مسجد الاقصی هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که در آستانه روز جهانی قدس، پیام قوی و محکمی از جانب دولتها و پارلمانهاي جهان اسلام و آحاد ملت های مسلمان در دفاع از فلسطین و قدس شریف و محکومیت تجاوزات صهیونیست ها ابراز شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفتگو درباره روند مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد:
تبادل پیام ها بین ما و آمریکایی ها از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده خواهی ها توجه دارد و نه از خطوط قرمز خود حاضر به عقب نشینی است.
نامه سوریه به سازمان ملل درباره جنایات جنگی ائتلاف در رقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2022
نامه سوریه به سازمان ملل درباره جنایات جنگی ائتلاف در رقه
وي افزود:
مسير ديپلماسي بخوبي كار مي كند و از رسيدن به توافق خوب و پايدار دور نشده ايم.
فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن ابراز خشنودی از روابط عالی دوجانبه، آمادگي دمشق را براي برگزاری هر چه سریع تر کمیسون عالی مشترک برای توسعه همکاری ها اعلام کرد.
وزیر امور خارجه سوریه همچنین جنایات صهیونیست ها و هتک حرمت مسجد الاقصی را شدیداً محکوم کرد و از نقش و‌ موضع اصولی رهبری و دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین قدردانی کرد.
فیصل مقداد افزود:
اعلام روز قدس از سوی امام خمینی(ره) باعث شد یک رویداد جهانی شکل بگیرد که هر انسان شریف و صاحب کرامتی آن را ارج می نهد.
وزیر امور خارجه سوریه در پایان، سلام ها و تبریکات رئیس جمهور سوریه به مناسبت ماه مبارک رمضان و عید فطر را به رهبر ایران، رئیس جمهور و ملت ایران ابلاغ کرد.
همچنین روز گذشته دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه های جداگانه ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی، رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت ها و مجامع بین المللی در قبال فلسطین را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین دانست.
سوریه: توافق هسته ای ایران به سوریه ضرری نمی رساند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
سوریه: توافق هسته ای ایران به سوریه ضرری نمی رساند
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مکاتبات ، نگرانی عمیق خود نسبت به وقایع اخیر در فلسطین شامل اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در اهانت به قبله ی اول مسلمین و تهاجم وحشیانه به مردم نمازگزار و روزه دار فلسطین که منجر به زخمی شدن و دستگیری صدها تن از آنان شد را ابراز کرد.
دکتر امیر عبداللهیان در این نامه هر گونه تعرض و هتک حرمت نسبت به اماکن مقدس مورد احترام مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات امت اسلامی و کشورهای مسلمان را مطرود و غیر قابل تحمل دانست.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اقدامات اخیر صهیونیستها، به عنوان یکی از شواهد آشکار تداوم سیاسی ثابت و شرورانه کیان صهیونیستی برای تغییر هویت قدس را به شدیدترین لحن ممکن محکوم و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه های ناب دین مقدس اسلام و سایر ادیان الهی و مطابق با حقوق بین الملل، حمایت مستمر از مبارزات رهایی بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آن ها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است.
دکتر امیر عبداللهیان ضمن حمایت از بیانیه مورخ 15 آوریل 2022 دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی درباره تحولات اخیر در سرزمین فلسطین، رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت ها و مجامع بین المللی را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید اقدامات ضد انسانی و ناقض حقوق بشر و حقوق انسان دوستانه علیه فلسطین دانست .
رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید و درخواست کرد تحولات دو هفته اخیر فلسطین اشغالی در دستور کار فوری سازمان ملل متحد قرار گیرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان تاکید کرد، استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه پرسی با حضور کلیه ساکنین اصلی آن و در نهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала