گزارش و تحلیل

افزایش به کار گیری مزدوران خارجی توسط اوکراین نشانه چیست؟

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر افزایش به کار گیری مزدوران خارجی توسط اوکراین نشانه چیست؟
افزایش به کار گیری مزدوران خارجی توسط اوکراین نشانه چیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
اشتراک
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین تقریبا 7000 مزدور خارجی را از 63 کشور به خدمت گرفته است.
وزارت دفاغ روسیه افزود: بزرگترین گروه مزدوران خارجی از نظر تعداد از لهستان - بیش از 1700 نفر، حدود 1500 نفر از کانادا، ایالات متحده و رومانی و 300 نفر دیگر از بریتانیا و گرجستان به عنوان مزدور خارجی به اوکراین آمده اند.
اکثریت قریب به اتفاق مزدوران اکنون در میان گروه های اوکراینی در کی‌یف، خارکف، اودسا، نیکولایف و ماریوپل پراکنده شده اند.
به گفته سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، تاکنون بیش از 1000 مزدور خارجی نابود شده اند. بیش از 900 نفر دیگر از شرکت در جنگ خودداری کرده و فرار کردند.
درباره حضور مزدوران خارجی به خدمت گرفته شده توسط رژیم کی‌یف با سید هادی افقهی، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشستیم.
برداشت شما از حضور این تعداد مزدور خارجی به خدمت گرفته شده توسط اوکراین چیست؟
از آغاز بحران مشخص بود که هم آمریکایی ها و هم کشورهای اروپایی می خواستند روسیه را در دام بیندازند ولی خوشبختانه برخورد هوشمندانه آقای پوتین، رئیس جمهور روسیه و هم فرماندهان نظامی و استراتژیست ها متوجه این دام شدند و پیش بینی می کردند. آمریکا و غرب تمام امکانات خودشان و مزدورانشان در سرتاسر دنیا در قالب تکفیری ها در قالب نئونازی ها به عنوان یک ذخیره استراتژیک آماده کردند تا هر کشوری را که بخواهند نابود کنند این نیروهای مزدور و آدمکش حرفه ای را گسیل بدارند و بسیج کنند برای اجرای اهدافشان.
بنده با پیگیری هایی که از عملیات به طور دقیق دنبال می کنم متوجه این مسئله شدم که برخورد عملیات ویژه روسیه بسیار بسیار هوشمندانه است. حتی سعی می کند که به زیر ساخت های مدنی و مردم عادی آسیب کمتری برسد، گرچه در هر جنگی قهرا یک عده مردم بیگناه کشته می شوند و این مسئله قهری است. اگر به طور کلی بخواهم بگویم که برخورد روسیه با این پدیده با این نقشه جهانی و بین المللی برخورد بسیار هوشمندانه ای بود. روسیه با این فرهنگ و شیوه جنگ های چریکی خوشبختانه کاملا آشنایی دارد یعنی اینچنین نیست که روسیه بخواهد دست بسته بماند و با نقشه های شوم اینها مقابله نکند.
من مطمئن هستم که روسیه از عهده این جنگ هم پیروزمندانه بیرون خواهد آمد و نقشه آمریکایی ها را قطعا خنثی خواهد کرد.
مسئله دیگر عملیات بسیار فنی و پیچیده روسیه در ماریوپل است که روسیه می توانست کارخانه فولاد سازی را با بمب با خاک یکسان کند ولی این کار را نکرده است. هم می خواهد زیرساخت های این کارخانه فولاد را برای مردم اوکراین حفظ کند و هم اینکه حداقل کشته را انجام دهد. این 3000 تروریستی که در این کارخانه حضور دارند و پناه گرفته اند مزدور هستند و می تواند آنها را قتل و عام کند ولی دارد دلسوزانه به آنها اخطار می دهد که بیایید و تسلیم شوید و سلاح هایتان را زمین بگذارید و تضمین زندگی به آنها می دهد.
این برخورد حساب شده و هوشمندانه است و الان تسلط و مدیریت میدان نبرد دست نیروهای مسلح روسیه است.
تعدادی از آنها (اتباع انگلیس) تجربه جهادی در سوریه و عراق را داشتند. چگونه باید با آنها برخورد کرد؟
اینجا دیگه فقط سخن از جنگ کلاسیک نیست که روسیه مهارت بالایی در آن دارد، اینجا جنگ ترکیبی است یعنی بعضی جاها جنگ خیابانی می شود بعضی جاها چریکی و شهری می شود بعضی وقتها حتی عملیات انتحاری می شود. روسیه تمام این مدل های جنگهای مختلف غیر از جنگ کلاسیک را روسیه هم در چچن و هم در جاهای دیگر و حتی اخیرا در قزاقستان و مناطق مختلف سوریه و مکانیزم و مهندسی و تکنیک های جنگ غیر کلاسیک را هم روسیه به دلیل تجربه غنی که دارد از عهده اش بر می آید.
ایران به عنوان یک نیروی مبارز با تروریست ها در سوریه و عراق چه توصیه عملی در مورد این جهادگران می تواند به روسیه داشته باشد؟
ایران و روسیه یک سری تجربیات مشترک در سوریه داشتند و کاملا زبان نظامی، زبان امنیتی و زبان میدانی همدیگر را خوب می فهمیم. ایران هم تجربه مبارزه با تروریسم دارد هم در داخل سازمان مجاهدین خلق، منافقین را داریم و هم برخی از شهرهای مرزی ما مثل سیستان و بلوچستان مثل خوزستان که در آنجا نیروهای مزدور حضور داشتند که توسط آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی حمایت مدیریت می شدند. تجربه غنی که ایران در سرکوب اینها داشته است مانند دستگیری برخی از رهبران آنها مثل ریگی مثل شارمهد مثل چعب از خوزستان. این تجربه قابل تبادل و رایزنی است که هم مدت جنگ کوتاه شود و هم آسیب پذیری کمتر شود و هم طرحها و نقشه های خباثت آمیز آمریکا انشالله خنثی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала