کشورهای حوزه خلیج فارس دیگر نمی خواهند فقط به آمریکا تکیه داشته باشند

© AFP 2023 / NICHOLAS KAMMشورای همکاری خلیج فارس
شورای همکاری خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2022
اشتراک
حواس التقیه، کارشناس امور کشورهای منطقه خلیج فارس در مرکز تحقیقات الجزیره در قطر اعلام کرد امارات و عربستان سعودی، متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس دیگر نمی خواهند در سیاست خارجی خود تنها به واشنگتن تکیه کنند اما اتحاد آنها با روسیه یا چین به جایگاه این کشورها در نظام جهانی بستگی دارد..
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی گزارش داد، تنش ها بین ایالات متحده و عربستان سعودی در رابطه با بحران اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. پیش از این، عربستان به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور دستیابی به کاهش تقاضا در بازار جهانی در چارچوب اقدامات علیه روسیه ، واکنش نشان نداد.
کارشناس مرکز تحقیقات الجزیره گفت: "امارات و عربستان سعودی به دلیل عدم واکنش مطلوب آمریکا نسبت به تهدیدات مربوط به امنیت ملی خود به ویژه تهدیدات ناشی از یمن یا ایران، اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده اند، از اتحاد خود با ایالات متحده دور می شوند. آنها با داشتن تجربه موفق همکاری با روسیه، به ویژه در زمینه ثبات بازارهای انرژی و روابط تجاری قوی با چین، حفظ روابط خوب با همه قدرت های جهانی و نه فقط با ایالات متحده را به نفع خود می دانند".
رای الیوم: عربستان به آمریکا پشت کرد و به روسیه پیوست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2022
رای الیوم: عربستان به آمریکا پشت کرد و به روسیه پیوست
با این حال، به نظر وی، بعید است که کشورهای بزرگ منطقه خلیج فارس به طور کامل از منطقه نفوذ آمریکا خارج شوند، زیرا در هر صورت بعید است جایگزین مشابهی برای تضمین امنیت خود داشته باشند، زیرا روسیه و چین بعید است که بتوانند در آینده ای قابل پیش بینی نقش ضامن را بر عهده بگیرند. التقیه یادآور شد، علاوه بر این، امارات متحده عربی و عربستان سعودی روابط اقتصادی با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی دارند که به اعماق سیستم های اقتصادی آنها نفوذ می کند.
وی افزود: عربستان سعودی 700 میلیارد دلار سرمایه در ایالات متحده دارد و واشنگتن به طور جدی با هرگونه تغییر در تجارت بین آنها که مستلزم جایگزینی دلار باشد، مخالف است.
علاوه بر این، به گفته این کارشناس، اینکه مسیر دور شدن از آمریکا و نزدیک شدن به سایر بازیگران تاثیرگذار جهان چقدر طولانی باشد ، تنها به انتخاب خود امارات و عربستان بستگی ندارد، بلکه وابسته به وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان و همچنین مرزهایی نیز خواهد بود که آمریکا برای آنها تعیین کند.
التقیه در پایان گفت: "دائمی یا کوتاه مدت بودن این روند دور شدن از ائتلاف آمریکا تنها به تمایل خود امارات و عربستان سعودی بستگی ندارد، بلکه به میزان تقویت مواضع سایر قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و چین در نظام جهانی نیز بستگی دارد. اگر آنها بتوانند موقعیت خود را در عرصه بین المللی تقویت کنند، احتمال جلب بیشتر کشورهای خلیج فارس به مدار آنها زیاد خواهد بود اما در صورت تضعیف موقعیت آنها، ممکن است دوباره این کشورهای پادشاهی عربی به اردوگاه غربی بازگردند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала