راهکار شریعتمداری برای دریافت طلب ایران از کره

© Photo / IRNAراهکار شریعتمداری برای دریافت طلب ایران از کره
راهکار شریعتمداری برای دریافت طلب ایران از کره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2022
اشتراک
شریعتمداری: رئیسی به‌هیچ‌وجه اهل باج دادن نیست و با صراحت هم اعلام می‌کند و دستگاه‌های تحت‌نظرش هم همین کار را دارند انجام می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسین شریعتمداری روزنامه‌نگار، فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول روزنامه کیهان به بدهی بیش از 7 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به ایران اشاره کرد و گفت: وقتی از کره‌ای‌ها علت نپرداختن بدهی‌هایشان را می‌پرسیم پاسخ می‌دهند چون آمریکا گفته، نمی‌گوید به‌خاطر قانون‌های بین‌المللی.
شریعتمداری با بیان اینکه وقتی کره‌ای‌ها با این استدلال بدهی‌های ما را پرداخت نمی‌کنند چرا ما از این‌طرف از امکاناتمان استفاده نکنیم، تصریح کرد: دو کنوانسیون بین‌المللی ژنو جامائیکا در مورد حقوق آب‌های دریایی وجود دارد. در هر دو این کنوانسیون‌ها تاکید شده عبور و مرور کشتی از یک آبراه نباید با منافع ملی کشوری که این آبراه در آب‌های بین‌المللی و سرزمینی‌اش است منافاتی داشته باشد. ما می‌گوییم بر این‌ اساس می‌توانیم تنگه را به روی کشتی‌ها و شناورهای کره‌ای ببندیم و این حق مسلم ما است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کره‌ای‌ها برای پرداخت نکردن بدهی خود می‌توانند اف‌ای‌تی‌اف را مطرح کنند، بیان کرد: کره‌ای‌ها اصلاً چنین کاری نمی‌توانند انجام دهند چون چنین چیزی نیست. آن‌ها از ما نفت و گاز گرفته‌اند و باید پولش را بدهند. ولی می‌گویند چون آمریکا تحریم کرده می‌گوییم کدام تحریم می‌گویند تحریم‌های ثانویه.
شریعتمداری از برجام به‌عنوان یک سند طلایی برای آمریکا نام برد و گفت: برجام برای ایران نفعی نداشت و ما از اول هم این را به آقایان می‌گفتیم ولی توجهی نداشتند اما اکنون خود آقایان به این نتیجه رسیده‌اند.
وی به تحلیل مختصر مذاکرات وین پرداخت و گفت: مذاکرات وین، زنده کردن مواردی است که در برجام از ما گرفته‌اند. در برجام از ما امتیازات نقد گرفتند و وعده‌های نسیه دادند و حتی زیر این وعده‌ها زدند و بدعهدی کردند. مذاکرات به جایی نخواهد رسید برای اینکه تحریم آمریکایی‌ها به‌خاطر مسائل هسته‌ای ما نیست. مسئله آن‌ها رسیدن ایران به بزرگ‌ترین قدرت علمی و تکنولوژیک منطقه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала