گزارش و تحلیل

حضور پررنگ ایران در بزرگترین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز روسیه + ویدئو

© Photo / Akbar Sharifiکاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه شاه‌ میرزایی معاون وزیر و مدیر عامل پتروشیمی
کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه شاه‌ میرزایی معاون وزیر و مدیر عامل پتروشیمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
اشتراک
نمایشگاه بین المللی نفت و گاز روسیه در مسکو از تاریخ 18 الی 21 آپریل 2022 برگزار می شود. نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، از بزرگترین نمایشگاه های روسیه در زمینه تجهیزات و تکنولوژی های مربوط به نفت و گاز است.
اسپوتنیک - مرتضی شاه‌ میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، به سوالات خبرنگار اسپوتنیک در گفتگوی اختصاصی پاسخ داد.
در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود دو کشور ایران و روسیه، همکاری های این دو کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
فدراسیون روسیه کشوری راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است، همچنین ایران کشوری مستقل، آزاد است و منافع و سیاست های این کشور بر اساس تصمیمات خود دولتمردان است.
در حوزه اقتصادی نیز ثابت کرده ایم که توان جابجایی و تعیین مولفه های قدرت های اقتصادی را داریم؛ از آنجایی که فدراسیون روسیه در دوران سخت یار ایران بوده و همکاری و حمایت از ایران داشته، الان فرصت خوبی است تا همکاری های بین دو کشور بیش از پیش تقویت گردد.
مفتخرم که اعلام کنم بیش از ۳۴۰ گرید و انواع مواد شیمیایی و پتروشیمیایی را صنایع پتروشیمی ایران تولید می کند؛ هم اینک بالغ بر ۹۰ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ایران است. همچنین ۶۹ مجتمع تولیدی پتروشیمی ایران این ظرفیت ۹۰ میلیون تنی را ایجاد کرده اند.
از سوی دیگر برنامه های ایران برای ده سال آتی برای سرمایه گذاران و فعالان حوزه نفت و گاز بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار فراهم کرده ایم، بنابراین جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه کهنی که در پایبندی به پیمان های خود به خصوص با کشورهای دوست دارد، رعایت می کند و این چیز ثابت شده ای است.
ایران و روسیه در چه زمینه هایی بیشتر همکاری خواهند داشت؟
فدراسیون روسیه در حوزه انرژی به خصوص صنایع نفت و گاز دارای فناوری های به روز و مدرنی است؛ از طرفی جمهوری اسلامی در این حوزه سابقه ۱۱۰-۱۱۵ سال در اکتشافات نفت و گاز دارد، در صنعت پتروشیمی نیز بیش از ۶۰ سال تجربه فعالیت های صنعتی و فناوری داریم، دو طرف می توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند و یافته های فنی، صنعتی خود را همچون محصولات پتروشیمی که ایران در اختیار دارد مبادله کنند.
میادین نفتی و گازی و پهنای آبی جنوبی ایران که به دریاهای آزاد و اقیانوس ها متصل است و دریای خزر فرصت بسیار مناسب و خوبی برای ترانزیت و سوآپ انرژی و همینطور محصولات پتروشیمی است.
همانطور که در سفر پیشین وزیر نفت، جناب مهندس جواد اوجی اعلام کردند، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا در حوزه انرژی همکاری جامعی با فدراسیون روسیه داشته باشند.
امنیت مهمترین مسئله در رابطه با سوآپ و انتقال مواد نفتی است، که جمهوری اسلامی ثابت کرده یکی از امن ترین کشورهای دنیاست و بنادر این کشور می تواند فرصت بسیار خوبی برای انتقال محصولات انرژی قرار دهد.
تبادلات فناوری در سالی که برای ما سال تولید و دانش بنیان است، دارای ارجحیت به خصوصی است؛ فدراسیون روسیه در زمینه کاتالیست ها و دانش فنی به روزی دارد که فرصت خوبی را به ارمغان می آورد تا ایران و روسیه بتوانند از توان علمی یکدیگر استفاده نمایند.
آیا حضور ایران در چنین نمایشگاه هایی می تواند به گسترش روابط دو کشور کمک کند؟
لازم به ذکر است، اراده ای که بین سران و ملت دو کشور وجود دارد تمام شرایط لازم را برای افزایش این همکاری ها خلق می کند.
روس ها و شرکت های صنعتی روسیه خوشبختانه سابقه خوبی در تولید تجهیزات و محصولات صنایع نفت و گازی دارند که می توان از ظرفیت های دو کشور در زمینه تولید تجهیزات استفاده بهینه را بکار برد تا بتوان کاستی های یکدیگر را کاهش دهیم.
از طرفی دیگر بسته های سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت و جذاب در پتروشیمی و نفت و گاز ایران می تواند فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران روسی فراهم سازد تا بتوانند محصولات و تولیدات خود را در بازار جهانی عرضه کنند. از این رو با برپایی چنین نمایشگاه هایی می توان از ظرفیت های دو کشور به خوبی و بهتر آگاه شد و در مسیر همسو گام برداشت.
علیرضا جعفری نماینده نمایشگاه نفت و گاز روسیه در ایران و مجری غرفه ایران در نمایشگاه نفت و گاز روسیه نیز در این گفتگو شرکت کردند.
شما به عنوان مجری غرفه ایران در نمایشگاه نفت و گاز روسیه در خصوص تعداد شرکت کنندگان ایرانی و همچنین هدف از حضور در نمایشگاه حاضر توضیح دهید؟
امسال غرفه بزرگی به ایران در این نمایشگاه اختصاص یافته است. با توجه به تحولاتی که در دنیا و در روسیه پس از حوادث اوکراین اتفاق افتاده به نظر می رسد که توسعه اقتصادی روابط دو کشور ایران و روسیه بیش از پیش اهمیت یافته است. از طرف دیگر دولت رئیس جمهور رئیسی نگاه ویژه ای به توسعه روابط با همسایگان و به خصوص روسیه دارد.
روسیه کشور بزرگ با پتانسیل بسیار زیاد است. بیش از 260 میلیارد دلار واردات دارد. در حوزه های انتقال تکنولوژی و دانش بنیان و همچنین نفت و گاز و پتروشیمی به خصوص از توانمندی های بسیاری برخوردار است.
همانطور که می دانید شرکت های ایرانی نیز در سال های تحریم به خودکفایی رسیده اند و توانسته اند که به جایگاه های بالایی دست یابند. بنابراین حضور ایران در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز روسیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نمایشگاه که از ده نمایشگاه برتر روسیه است، شرط لازم برای آشنایی با دستاوردهای ایرانی محسوب می شود. البته بعد از نمایشگاه لازم است که دفاتر دائمی شرکت های پتروشیمی ایران در روسیه افتتاح شود تا ارتباطات به صورت مستمر انجام شود.
پتروشیمی پردیس، هلدینگ پارسیان، پتروشیمی جم، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی شیراز، پالایشگاه شیراز، پتروشیمی تبریز از جمله شرکت کنندگان در این نمایشگاه هستند. سازمان دهی حضور ایران در این نمایشگاه نشان از عزم راسخ دولت جدید برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله در حوزه نفت و گاز است. ایران باید از ظرفیت همسایه ها بیشتر استفاده کند تا اینکه نگاه به غرب داشته باشیم. استراتژی و نگاه دولت جدید تعامل با کشورهای همسایه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала