گزارش و تحلیل

تجارت ایران و روسیه در افقی تازه

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
اشتراک
دارو های ایرانی و دانش تجهیزات پزشکی به روسیه می رود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران از افزایش ۸۲ درصدی تجارت میان ایران و روسیه خبر داد با این افزایش، رقم تجارت دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسیده که رقم چندان بالایی برای دو کشور با بازار های وسیع نظیر ایران و روسیه محسوب نمیشود.
این در حالی است که برنامه ریزی های لازم برای تجارت روسیه با کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال آینده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.
معاون وزیر صمت ایران گفت: سال گذشته بیش از ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و بیش از ۵۳ میلیارد دلار واردات داشتیم و در بحث محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، صنعت و برخی اقلام و محصولات کشاورزی به دلیل شرایط بعضا کاهش صادرات دیده شد اما در مجموع نسبت به بازار های جدید و کشور های حوزه همسایه رشد خوبی را شاهد بودیم برای مثال برخی کشور ها مانند عمان رشد ۶۵ درصدی داشته‌ایم در خصوص کشور هایی مثل غنا ۱۴۰ درصد رشد صادرات ایران بود و در حوزه آفریقا بازار های جدیدی مشاهده کردیم.
یکی از مهم ترین بحث ها فعال سازی کریدورها از جمله کریدور شمال_جنوب بود.
همکاری اقتصادی روسیه  با ایران در مسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
همکاری اقتصادی روسیه با ایران در مسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت
دکتر علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ایران و رئیس کل سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: به واسطه شرایط ایجاد شده در منطقه اوراسیا بازار بسیار خوبی برای تجارت ایران ایجاد شدند و با هماهنگی و همکاری مجموعه های بالادستی و هماهنگی بین بخشی شرایطی برای استفاده از فرصت‌ های تجاری ایجاد شده در منطقه اوراسیا ایجاد کردیم.
کاهش صادراتی که در حوزه اوراسیا رخ داده در تامین کالا و تجارت برای آنها دچار مشکل شده و می‌توانند برای ما به عنوان یک شریک خوب تجاری نقش ایفا کنند.
در گام اول متوجه شدیم که مشکلات تجارتمان با روسیه فرابخشی است، این تجارت از ساده‌ ترین حوزه‌ ها مانند گمرک، بانک، بیمه و مسائل مختلف لجستیک، کشتیرانی و بحث‌ های حوزه و تنظیم بازار تاثیر پذیر است در نتیجه کار گروهی را با عنوان توسعه ی تجارت با اوراسیا به سرعت ایجاد کردیم که با تمرکز بر کشور های آسیب دیده از این بحران فعال شد با توجه به اینکه احساس می‌کردیم جنگ روسیه و اوکراین زمانبر خواهد بود و تحریم‌ های وضع شده نیز طولانی مدت خواهد بود برنامه‌ریزی مناسبی را شکل دادیم و اقداماتی را نیز انجام دادیم.
اولین مسئله مهم تامین زنجیره ی امنیت غذایی بود حوزه وزارت جهاد کشاورزی طی نشست ها و سفر های مهم و تاثیرگذار در حوزه روسیه در خصوص اقلامی مانند روغن، گندم، جو که برای ما استراتژیک بود و حوزه هایی که از این بحران تاثیر پذیر بود و دچار مشکل می شد توافقات خوبی با روسیه انجام شد، بخشی از این محصولات با توافقات بلند مدت جهت تامین آن قطعی شد.
نکته دیگر این بود که علاوه بر روسیه حوزه های بسیار زیادی نظیر ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس به تبع این بحران بازار های وسیعی برای ایران دارند که برای آنها برنامه‌ریزی خوب و مناسبی شد و سریعاً تیمی برای آن تشکیل شد و گروه‌ های مختلف تجاری ظرفیت تحویل کالا را بررسی و بر اساس آن طرف مقابل را شناسایی کردیم‌.
وی تاکید کرد: نشستی را همراه با ۷۰ نفر از تجار بخش خصوصی و حدود ۸۰ نفر از مجموعه های نیمه دولتی به روسیه داشتیم که سفر بسیار خوب و موثری بود چرا که پیش از آن برنامه ریزی ها با طرف های مقابل انجام شده بود، بیش از ۳۰ نشست در روسیه انجام شد و در این نشست ها از مباحث کلان مانند تسریع در موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت تا پیش از پایان ۲۰۲۲ بتوانیم این توافقنامه را امضا کنیم.
از سوی ایران نیز فعالیت‌ های خوبی در بخش جهاد کشاورزی انجام شد تا اصلاحات و اقدامات مد نظر هر ۶ کشور صورت بگیرد و سرعت بگیرد.
Белый дом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
گزارش و تحلیل
روسیه و ایران هراسی - هدف اصلی غرب
در بحث مسائل لبنیات و دامپزشکی و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، ما جلسات گسترده و رئیس دامپزشکی و رئیس سازمان های حمایت از حقوق مصرف کنندگان روسیه داشتیم در این جلسات تولیدکنندگان خود را برده بودیم و خود تولید کنندگان برای مثال در حوزه آبزیان حضور داشتند و مشکلات خود را با بالاترین مقامات روسی برطرف کردند در این جلسات گشایش هایی صورت گرفت و در جلسات دیگر در مسائل استانداردی و قوانین روسیه تعریفاتی انجام شد و مطابقت هایی صورت گرفت که با شرایط ایران نیز همخوانی داشته باشد.
اتاق بازرگانی مسکو و انجمن کارآفرینان روسیه در جلسات ما حضور داشتند و نشست های دوجانبه ی گسترده ای برگزار شد.
در هر جلسه متناظر با ۷۰ تاجر ایرانی بیش از دو تا سه برابر طرف روسی وجود داشت و هم قرارداد های خوبی منعقد شد و هم تقریباً توانستیم کلیه زمینه های مورد نیاز در کشور روسیه را شناسایی کنیم و به محض حضور در ایران آن را به مجموعه های متناظر آن منتقل کردیم.
کریدور هایی را شکل دادیم که تقاضا از طرف روسیه، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و دیگر کشور های این حوزه به ایران منتقل میشود و تامین کننده ما شرایط خود را اعلام می‌کند و قرارداد هایی منعقد خواهد شد.
آقای دکتر علیرضا پیمان پاک پیرامون مسائل لجستیک میان دو کشور ایران و روسیه بیان کرد: مسئله مهم دیگر بحث لجستیک بود، ما سال گذشته این چالش را داشتیم تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات ما به روسیه ۷۰۰ میلیون دلار میشود تمامی مسیر های آذربایجان بسته میشود چرا که بستر ها و زیر ساخت‌ های مناسب وجود ندارد، بهترین مسیر هم از منظر طرف روسی و هم از منظر طرف ایرانی خزر است که در این بخش نیز سنتی رفتار کردیم و بر اساس ظرفیت موجود اقدام نشده بود در این سفر مدیریت کشتیرانی خزر و کشتیرانی های مرتبط را با خود همراه کردیم، در این نشست‌ ها حضور پیدا کردند و توانستند با توافق با طرف های روسی جهشی بسیار خوب در کشتیرانی داشته باشند، برخی بنادر ما نیاز به لایروبی و اقدامات اولیه کوتاه مدت دارند اکنون ظرفیت خالی چند میلیون تنی در بنادر شمالی ایران وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم در کشتیرانی اقدامات سریع انجام دادیم و خوشبختانه موفقیت‌ هایی را به دست آوردیم کماکان در حال رصد و پایش هفتگی بنادر هستیم تا اگر نیاز به حمایت وجود داشته باشد دستور آن داده شود.
در روسیه نیز اقداماتی صورت گرفت و بندر هایی که در روسیه می توانند بسیاری از کالاهای ایران را منتقل کنند مورد توافق قرار گرفتند و گمرکات آنها و محدودیت هایشان برداشته شد و این مسیرها برای ایران باز شد، اقدام دیگری بود که در تجارت با روسیه متاسفانه تنها مسکو را برای تجارت می‌بینیم در حالی که روسیه استان‌ های بسیاری دارد که هر کدام بازارهای وسیعی دارند ما ارتباط استان‌ ها با صنایع خود را برقرار کردیم و در این قالب اقداماتی صورت گرفته و اتاق ها، مجموعه ها و تشکل ها را جهت سفر هایی با مجموعه های متناظر هماهنگ کردیم.
وی افزود: پتانسیل دیگر احیای صنایعمان است، شرایطی ایجاد شده بود که کشور هایی که به واسطه تحریم با صنایع ایران همکاری نمی کردند کاملا آماده بودند.
بسیاری از این مجموعه ها در سفر ما حضور داشتند که طی چند سال گذشته فاصله گرفته بودند و حتی پاسخ ایمیل‌ های حوزه‌ های صنعتی ما را نمی دادند اما در جلسات حضور پیدا کرده بودند و به توافقات سریع و کوتاه مدت در حوزه ریلی، صنعت خودرو، صنایع دریایی، هوافضا، معدنی، فولاد و فلزات دست پیدا کردیم، در بخش‌ هایی ما از توانمندی‌ های روس ها استفاده می‌کنیم و در بخش هایی مانند حوزه دارو و تجهیزات پزشکی که ایران کاملاً جلو است روسیه از توانمندی های ایران استفاده می کند.
رئیس سازمان فدرال نظارت بهداشتی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2022
توسعه ارتباطات ایران و روسیه در زمینه داروسازی
کارگروه ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همراه خود داشتیم و توافق شد تا برخی انتقال تکنولوژی ها، دانش فنی و صادرات تجهیزات پزشکی از ایران صورت بگیرد، در حوزه لوازم خانگی و سیمان نیز قرار شد دانش فنی ایران منتقل شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار داشت: توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشور های سی آی اس مانند ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان انجام شد که با هدف تسریع و تکمیل کریدور شمال_جنوب بود این کریدور مسیر فوق استراتژیک است که مسیر انتقال کالا از روسیه و شمال شرق اروپا را به کشور های حاشیه خلیج فارس، هند و جنوب شرق آسیا به شدت کاهش می دهد به طوری که کاهش ۳۰ درصدی در زمان و هزینه را مشاهده می‌کنیم.
این توافقنامه از سال ۷۴ شمسی میان ایران، هند و روسیه امضا شده بود اما تقریبا هیچ اقدام جدی برای آن صورت نگرفته بود در این سفر حدوداً ۴ میلیون تن قرار داد میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و طرف‌ های تامین کننده روس در این زمینه امضا شد و پس از بازگشت نیز با طرف‌ های هندی جلساتی برگزار شد و توافقاتی صورت گرفت و در کنار آن توافق شد کشور های سی آی اس که میخواهند کالا های خود را به حوزه خلیج فارس و هند منتقل کنند از طریق ایران اقدام کنند که از نظر ما پتانسیلی بسیار بالا برای درآمد چندین میلیارد دلاری از طریق این مسیر ها به دلیل جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала