گزارش و تحلیل

ایران آماده ی کمک به افغانستان برای کشت جایگزین مواد مخدر

© Flickr / United Nations Photoایران آماده ی کمک به افغانستان برای کشت جایگزین مواد مخدر
ایران آماده ی کمک به افغانستان برای کشت جایگزین مواد مخدر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2022
اشتراک
آقای دکتر سعید خطیر زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری خود در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر اعلام کرد:
فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به طور تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد از سر گرفته شد.
به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند و همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوءتفاهم های جدی کنند.
به گزار خبرنگار اسپوتنیک در تهران امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان شامگاه امشب دوشنبه در تماس تلفنی با دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.
مترو تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
کشف یک کیلو تریاک در متروی پایتخت ایران
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد:
چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امكانات لازم و مناسب بهره‌مند مي باشند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از این که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، اظهار تاسف کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل این ماه در شهر تون شی چین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، تاکید نمود:
جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هيات برای همکاری های بین دو کشور، ارسال کمک های بشر دوستانه و فعال نگه‌ داشتن نمایندگی های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است.
گمرک ایران از کشف تریاک در محموله پیچ گوشتی به مقصد انگلستان خبر داد+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
گمرک ایران از کشف تریاک در محموله پیچ گوشتی به مقصد انگلستان خبر داد+ویدیو
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود:
بدیهی است در مقابل، از هیات حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ كامل امنيت اماكن ديپلماتيك و ديپلماتهاي جمهوری اسلامی ایران ، کنترل مرزها و عدم اجازه به عابرین غیر مجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قراردادهای لازم الاجرای فی ما‌بین از جمله در حوزه حقابه ایران و آب های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن استقبال از دستور هیات حاکمه موقت مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با افغانستان برای توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل قاچاق مواد مخدر بر طرف شود.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تاکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.
امیرخان متقی موضوع حقابه ایران را مورد توجه قرار داد و‌از اعزام هیات تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد. همچنین وی بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала