کارشناس ایرانی بدهی خارجی سرانه ایرانیان را با آمریکایی ها مقایسه کرد

© Sputnik / Siavash Sobhgahiکارشناس ایرانی بدهی سرانه ایرانیان را با آمریکایی ها مقایسه کرد
کارشناس ایرانی بدهی سرانه ایرانیان را با آمریکایی ها مقایسه کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2022
اشتراک
کارشناس مسائل اقتصاد ایران: بدهی خارجی سرانه برای هر ایرانی حدود 100 دلار است، اما این سرانه برای هر امریکایی حدود 74 هزار دلار است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، کامران رحیمی، کارشناس مسائل اقتصاد ایران، گفت: میزان بدهی خارجی ایران طبق آمارهای بانک مرکزی حدود هشت میلیارد و 470 میلیون دلار است که نسبت بدهی خارجی کشور به تولید ناخالص داخلی کمتر از 2 درصد است.
وی با بیان این موضوع که این نسبت برای سایر کشورهای دیگر بسیار بیشتر است، ادامه داد: نسبت بدهی خارجی آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور 102 درصد است. برای برخی کشورهای دیگر این رقم بسیار بالاتر است. به عنوان نمونه این نسبت برای فرانسه 230 درصد، سوئیس 285 درصد، یونان 298 درصد، انگلستان 345 درصد است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بیانات رهبر ایران درباره نزدیک به صفر بودن بدهی خارجی کشور تاکید کرد: بدهی خارجی سرانه برای هر ایرانی حدود 100 دلار است، اما این سرانه برای هر امریکایی حدود 74 هزار دلار است. این مساله نشان می‌دهد، میزان بدهی ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین بوده و نزدیک به صفر است.
رحیمی به تشریح کیفیت این میزان بدهی پرداخت و تصریح کرد: دو میلیارد دلار این بدهی کوتاه مدت بوده و مابقی آن که حدود 6.3 میلیارد دلار است، بدهی میان مدت و بلندمدت است. یعنی هیج مشکلی در زمینه بازپرداخت این بدهی‌ها با توجه وضعیت فروش نفت و درآمدهای کشور وجود نخواهد داشت. بدهی خارجی مجموعه تعهدات ایجاد شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی، تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان ‌ها و نهادهای بین‌المللی است. همچنین بدهی خارجی می‌تواند شامل تامین مالی پروژه‌‌های عمرانی از طریق فاینانس، پیش فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی نیز باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала