ترکیبات شیمیایی خاک ماه چه نوع است؟

© Sputnik / Ilia Naymushin /  مراجعه به بانک تصاویر کره ماه
 کره ماه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
اشتراک
سطح ماه میلیاردها سال است که متحمل برخوردهای شدید شهاب سنگ‌ها و تابش باد خورشیدی شده است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مقاله منتشره در مجله "Geophysical Research Letters"، سطح ماه میلیاردها سال است که متحمل برخوردهای شدید شهاب سنگ‌ها و تابش باد خورشیدی شده که به شدت خواص فیزیکی، ترکیبات شیمیایی و ویژگی‌های کانی شناسی و به نوبه خود طیف بازتاب نوری ماه را تغییر می‌دهد.
تیم‌های تحقیقاتی آکادمی علوم چین از آخرین یافته‌های خود در مورد خاک جمع آوری شده ماه توسط مدارگرد کاوشگر ماه چانگ ای ۵ این کشور پرده برداری کردند. با استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل، محققان اطلاعات هوازدگی فضایی سیلیکات‌ها، اکسیدها، فسفات‌ها و سولفیدها را روی سطح خاکی که از ماه جمع‌آوری‌شده به دست آوردند.
ماهواره ناهید-1 ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2022
آیا ماهواره ایران امسال پرتاب خواهد شد؟
چانگ ای ۵ یک مأموریت رباتیک اکتشاف ماه چین است که متشکل از یک ماژول خدمات، یک سطح‌نشین، صعود کننده و یک وسیله بازآوری نمونه است. این نخستین مأموریت بازگشت نمونه از ماه از زمان لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۶ بود که با موفقیت آن - چین را به سومین کشور پس از ایالات متحده و روسیه تبدیل می‌کند که نمونه‌هایی از ماه را بازآورده‌اند.
در این مقاله آمده است که برخورد میکروشهاب‌سنگ و تابش باد خورشیدی، فرآیندهای هوازدگی فضایی غالب، تا حد زیادی ترکیب و ریزبافت مواد خاک روی ماه را تغییر داده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала