گزارش و تحلیل

اوکراین، دست های پنهان آمریکا در فعالیت های بیولوژیک

© Depositphotos.com / Monkeybusiness جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه
  جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
اشتراک
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که اطلاعات جدیدی از فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین کشف کرده است.
اسپوتنیک - ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع بیولوژیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی روسیه گفت که در سال های اخیر, آمریکا بیش از 350 میلیون دلار در پروژه های مرکز علمی و تکنولوژیکی اوکراین صرف کرده است تا به تحقیقات مورد علاقه به پنتاگون از جمله در زمینه سلاح های بیولوژیکی بپردازد.
احسان تقوايی، كارشناس مسايل روسيه و فعال رسانه ای ايران در گفتگو به اسپوتنیک به تحلیل این موضوع پرداخت.
اظهارات متعدد مقامات روسیه مبنی بر وجود شواهدی در رابطه با همکاری آمریکا و اوکراین در زمینه اداره آزمایشگاه هایی در کشور اوکراین به منظور تولید تسلیحات میکروبی پس از آن صورت می گیرد که غربی ها به کرات از احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در جنگ علیه اوکراین یا به گفته روس ها در عملیات ویژه، سخن گفتند.
وزارت دفاع روسیه: اطلاعات جدیدی از فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین کشف کردیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
وزارت دفاع روسیه: اطلاعات جدیدی از فعالیت های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین کشف کردیم
در جدیدترین اتفاق های که روی داده است، مقامات روسیه، بخصوص از طرف وزارت دفاع این کشور، از انتشار فهرستی سخن گفتند که اسامی افراد فعال در آزمایش های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین نشان می دهد. به عقیده بنده، به طور کلی در نظام بین الملل و در مواقع بحران، شاهد مطرح شدن چنین اظهاراتی از سوی کشورهای مختلف هستیم. بعنوان مثال پیش از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، آمریکا یکی از دلایل اصلی حمله به عراق و ساقط کردن حکومت صدام حسین را تسلیحات کشتار جمعی این کشور عنوان می کردند.
اما در خصوص اوکراین، روس ها پیش از حمله به اوکراین، به وجود آزمایشگاه های بیولوژیک در این کشور تاکید می کردند. انگاره و فرضی که همچنان از سوی مقامات روسیه مطرح می شود.
نکته دیگر اتهام روسیه به آمریکا در خصوص آزمایشگاه های بیولوژیک، محدود به کشور اوکراین نمی شود، بلکه سابقه دارد. روسیه در سال 2018 نیز آمریکا را به انجام آزمایش های بیولوژیک در کشور گرجستان متهم کردند. به طور کلی مسائل مطرح شده از سوی روسیه را می شود در چند جمله خلاصه کرد؛ دریافت بودجه آزمایشگاه های بیولوژیک اوکراین از آمریکا، هشدار به کشورهای جهان درباره احتمال درز عوامل بیماری زا از اوکراین و شیوع احتمالی آن، خطر سرقت مواد زیستی از آزمایشگاه های اوکراین توسط گروه های خاص، همکاری اوکراین با آمریکا به منظور تولید تسلیحات میکروبی.
از نگاه مسکو، اقدام آمریکا در زمینه آزمایش های بیولوژیکی در اوکراین، علاوه بر بحث نفوذ در بازدارندگی، به طور کلی تهدیدی علیه منافع روسیه می باشد و باید با آن مقابله کرد. طبیعتاً پاسخ آمریکا به اتهامات روسیه، تکذیب این موارد است و معتقدند که مواضع روسیه به سمت پخش تئوری توطئه می رود و مسائلی که مطرح می کنند به هیچ عنوان واقعیت ندارد. آمریکاییها اذعان دارند که در اوکراین آزمایشگاه هایی وجود دارد، اما نه در زمینه مواردی که روس ها مطرح می کنند.
در واقع بدلیل جنگ، نمی توانیم خیلی در خصوص راستی آزمایی مواضع روسیه و آمریکا سخن بگوییم، بلکه باید منتظر گذر زمان و انتشار اخبار در یک فضای بهتر بود و برای راستی آزمایی باید زمان بیشتری طی شود. نکته دیگر اینست که مواضع سایر کشورها در این خصوص نیز مهم است و در حال حاضر رویکرد چین را قابل توجه می دانیم و آنها عمدتا بر اظهارات مقامات روسیه در خصوص آزمایشگاه های بیولوژیک مهر تایید زدند و در سوی دیگر کشورهای اروپایی عمدتا از اروپا حمایت کردند. ولی به طور کلی به نظر می رسد که کشورهای غربی تلاش کردند که این موضوع در رسانه ها مطرح نشود و سیاست سکوت را در پیش گرفتند.
روسیه لیست افراد فعال در آزمایشات بیولوژیکی امریکا در اوکراین را منتشر نمود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
روسیه لیست افراد فعال در آزمایشات بیولوژیکی امریکا در اوکراین را منتشر نمود
نکته دیگر در این خصوص اینست که کشورهای رقیب در جهان، بخصوص کشورهای مثل روسیه و آمریکا از ابزارها و روشهای مختلفی بر ضد یکدیگر استفاده می کنند که منافع بیشتری را تامین کنند. تاریخ نیز گواه تلاش از سوی مسکو و واشنگتن برای نفوذ و بازدارندگی یکدیگر است که تحولات جدید را نیز می توان در این رابطه تحلیل کرد.
در حال حاضر مشاهده می کنیم که جنگ روسیه و اوکراین، مختص اوکراین نیست و کشورهای غربی و بخصوص آمریکا از عمده توان خود برای مسلح کردن، کمک کردن و پشتیبانی از اوکراین علیه روسیه استفاده می کنند.
نکته دیگر اینکه در رابطه با تحولات جدید، به عقیده من علاوه بر اینکه گذر زمان باید طی بشود، ابتدا باید یک منبع بیطرف همانند سازمان ملل یا کنوانسیون های بین المللی به سمت راستی آزمایی اظهارات طرفین بروند. طبیعتاً با مواردی که از سوی روسیه مطرح شده، تحقیقات احتمالی باید به این پرسش هایی در خصوص ادعاهای روسیه پاسخ دهد و باید در انتظار اطلاعات و اخبار بیشتری باشیم تا بتوانیم دقیقا مشخص کنیم که آیا اوکراین و آمریکا چنین همکاری هایی داشته اند یا خیر.
دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران نیز در این خصوص گفت: ادعای بهره گیری ایالات متحده از سلاح های بیولوژیک که از سوی روسیه مطرح شده، ادعای تازه ای نیست و چین نیز چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بود.
سابقه تهاجمی ایالات متحده نیز نشان داده که رویکرد ایالات متحده در بسیاری از اتفاقات مشابه، مخفی شدن پشت نام گروه ها و کشورهای دیگر است و به عبارتی دیگر، اگر رد و نشانی از واشنگتن در حادثه ای باقی نماند هدف ابزار را توجیه خواهد کرد.
اگر مدارک جدید، اثبات کننده این موضوع باشند نیز ایالات متحده با انتشار بیانیه ای از سوی وزارت امور خارجه تمامی مسئولیت ها را بر گردن اوکراین خواهد انداخت و حتی آن را محکوم نیز خواهد کرد.
آيا مي شود گفت كه غرب مستقيما كنوانسيون منع سلاح كشتار جمعي (بيولوژيكي) را نقص مي كرد و ريشه تهديد اصلي نه فقط به جان مردم روسيه بلكه خيلي از كشورهاي همجوار شده است؟
واکنش کرملین به جلوه های جدید فرهنگ سیاسی آمریکا درمناظره بایدن و ترامپ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
کرملین هدف اصلی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را اعلام کرد

نگاه ایالات متحده به اروپای شرقی و خاورمیانه، اساسا نگاهی خصمانه است که در مواقعی خاص و بر اساس منافع ملی آن کشور این نگاه کمی دچار مسامحه می شود اما در اصل ماجرا تغییر حاصل نخواهد شد.
در این دیدگاه که علاوه بر رئالیسم تهاجمی کمی هم به ایدئالیسم دچار است، مردم این مناطق انسان های درجه چندم محسوب می شوند و تفاوتی میان مردم، اپوزیسیون و دولت های حاکم نیست. از این رو، شاید به طور قطع نتوانیم مدعی این موضوع شویم که هدف ایالات متحده از بکار گیری سلاح های غیرمتعارف بیولوژیک علیه روسیه علاوه بر آسیب رساندن به مردم روسیه، هدف قرار دادن مردم تمام منطقه است، اما می توان مدعی شد گسترش پیامدهای این حمله حتی در تمام منطقه اروپای شرقی نگرانی ای را در کاخ سفید ایجاد نخواهد کرد و آسیب رساندن عمدی و یا سهوی به مردم اروپای شرقی و خاورمیانه اهمیت چندانی برای تصمیم گیران سیاسی و نظامی ایالات متحده نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала