گزارش و تحلیل

وال استریت: زیان مالی آمریکا از درگیری اوکراین

CC BY 2.0 / Mike / United States Department of the Treasuryوزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2022
اشتراک
مدیران بانک های ایالات متحده از زیان های جانبی ناشی از درگیری در اوکراین صحبت می کنند.
اسپوتنیک به نقل از تایمز مالی انگلیس می نویسد: این هفته بانک های وال استریت زیان های احتمالی ناشی از درگیری در اوکراین را تشریح و قابل کنترل توصیف کردند. با این حال، آنها نسبت به عوارض جانبی مانند توقف معاملات نیکل در بورس فلزات لندن در ماه گذشته نگران بودند.
جیمی دیمون، مدیر ارشد اجرایی جی‌پی مورگان چیس، در گزارش سه ماهه اول بانکش گفت: "اصلاً نمی‌توانم سناریویی را تصور کنم که در آن نوسانات بازار افزایش پیدا نکند".
جی پی مورگان حدود 300 میلیون دلار برای پوشش کاهش وام های مرتبط با روسیه اختصاص داده است. فروپاشی قرارداد با گروه فولاد چینی Tsingshan به دلیل آشفتگی بازار در بحبوحه جنگ منجر به زیان 120 میلیونی از مجموع ضرر سه ماهه 524 میلیونی شد.
دیمون گفت که بانک روی مشکلات کار خواهد کرد و همچنین نقش بورس فلزات لندن را که به دلیل لغو چند ساعت معاملات مورد انتقاد قرار گرفته است، بررسی خواهد کرد.
دیوید سولومون، همتای وی از گلدمن ساکس هشدار داد: "عملیات روسیه چشم انداز ژئوپلیتیکی را پیچیده تر کرده و سطح جدیدی از عدم اطمینان را ایجاد کرده است که تصور می کنم بیشتر از جنگ طول خواهد کشید."
گلدمن قبلا سرمایه ریسک خود را در روسیه 650 میلیون دلار ارزیابی کرده بود. این بانک اکنون اعلام کرده است که به دلیل سرمایه گذاری های مرتبط با روسیه و اوکراین متحمل ضرر خالص 300 میلیون دلاری شده است. سولومون در گفت‌وگوی تلفنی با تحلیلگران گفت: "برای کاهش ریسک‌ها، روی فروش متمرکز شدیم."
گروه "سیتی گروپ" تلاش کرد تا عملیات خرده فروشی خود را در روسیه در آغاز درگیری بفروشد. این گروه زیان احتمالی را بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار اعلام کرد و یک میلیارد دلار ذخایر زیان وام را کنار گذاشت. و در شرایطی که ایالات متحده و سایر دولت های غربی تحریم های سختی را در پاسخ به عملیات پوتین در اوکراین اعمال می کنند، سیتی گروپ نمی داند که آیا می تواند دارایی های روسی خود را بفروشد یا خیر.
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
اروپا قصد تحریم مرحله‌ای نفت روسیه را دارد
مورگان استنلی اعلام کرد که نفوذ مستقیم آن در روسیه با خودداری از مجوز بانکداری خود در این کشور سال ها قبل از درگیری "محدود" شده است. شارون یشایا، مدیر مالی آن، گفت: "نمی توانم نوسانات سطح دوم را پیش بینی کنم، اما همیشه خطراتی وجود دارد."
حتی در آغاز درگیری اوکراین، تحلیلگران می گفتند که خطرات بانک های آمریکایی کمتر از خطرات بانک های اروپایی است. در واقع، در مقایسه با سود آنها، زیان اندک بود.
بدهی تخمینی 1 میلیارد دلاری سیتی حدود 5 درصد از درآمد سه ماهه بود، در حالی که ضرر 300 میلیون دلاری گلدمن تنها 2 درصد از درآمد بود. بدهی های جی پی مورگان کمتر از 1 درصد درآمد بود.
اریک هاگمن، تحلیلگر ارشد در مدیریت سرمایه گذاری Pzena، هشدار می دهد: "مساله اصلی روسیه برای بانک ها تاثیر مستقیم نیست، بلکه چشم انداز رکود در بازار کالا است. قیمت بالای گاز آبستن افزایش سطح عدم پرداخت کارت‌های اعتباری است. این هنوز در ارقام گزارش شده منعکس نشده است.
تأثیر عملیات ویژه روسیه بر بخش بانکداری سرمایه گذاری نیز تأثیر گذاشت. فعالیت در حوزه بیمه سهام به ویژه کاهش یافته است. درآمد بانکداری و سرمایه گذاری برای سیتی 43 درصد، مورگان استنلی 37 درصد، گلدمن 36 درصد و جی پی مورگان 32 درصد کاهش یافت. یشایا گفت: به دلیل افزایش نوسانات بازار، مشتریان تشکیل اوراق بهادار را به تعویق انداختند. ضربه به بانک‌های بزرگ با نتایج بهتر از حد انتظار بخش‌های تجاری کاهش یافت. جیمز شاناهان، تحلیلگر شرکت دلالی ادوارد جونز، گفت که درآمدهای بانکداری و سرمایه گذاری پایین بود، در حالی که در این سه ماهه درآمدهای معاملاتی بانک ها را نجات دادند.
یکی از برندگان بزرگ در بازارهای پرنوسان، گلدمن بود که درآمد بخش فروش آن با 4 درصد افزایش به 7.87 میلیارد دلار رسید، که از سطح قبل از همه گیری فراتر رفت و بسیار بالاتر از پیش بینی 5.86 میلیارد دلاری تحلیلگران بود. درآمد حاصله از فروش اوراق بهادار و کالاها با درآمد ثابت، ارز و مواد اولیه خام به میزان 4.7 میلیارد دلار معامله شدند که بسیار بالاتر از پیش بینی های 3.1 میلیارد دلاری بود.
تحلیلگران بانکی اوپنهایمر در گزارشی نوشتند: "ما انتظار داشتیم تجارت مواد خام و کالاهای گلدمن رشد کند، اما مقیاس آن را دست کم گرفتیم."
درآمد معاملاتی مورگان استنلی نسبت به فصل مشابه در سال 2021 با 1 درصد افزایش به 6 میلیارد دلار رسید و از پیش‌بینی‌ها در سطح 4.84 میلیارد دلار بالا رفت. درآمد ثابت از تجارت 2.9 میلیارد دلار در مقایسه با برآورد 2.1 میلیارد دلار بود. درآمد حاصله از سهام 3.1 میلیارد بود که بیش از انتظارات 2.59 میلیارد دلار بود.
در سیتی، درآمد معاملات با 2 درصد کاهش سالانه به 5.8 میلیارد دلار رسید. درآمد معاملات جی پی مورگان چیس با 3 درصد کاهش به 8.75 میلیارد دلار رسید.
مولفان: جاشوا فرانکلین (Joshua Franklin) ، ایمانی مویز (Imani Moise)، استیون موریس(Stephen Morris).
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала