رسانه ها: ایران از آغاز کار کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز خبر داد

© AP Photo / Hasan Sarbakhshianتأسیسات نطنز در ایران
تأسیسات نطنز در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2022
اشتراک
رسانه ها با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده اند که تهران اعلام کرده کارگاه جدیدی برای تولید قطعات سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم فعالیت خود را در تاسیسات هسته ای نطنز ایران آغاز کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، خاطرنشان می شود، تجهیزات کارگاه جدید در نطنز از تاسیسات کرج به آنجا منتقل شده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش آژانس می نویسد: " ایران 13 آوریل 2022به آژانس اطلاع داد که تجهیزات در همان روز در کارگاه جدید شروع به کار خواهند کرد".
با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص نکرده که آیا شروع به کار این تجهیزات را تایید می کند یا خیر.
مسکو و تهران به طور مشترک از واشنگتن در قبال برجام تضمین می خواهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
مسکو و تهران به طور مشترک از واشنگتن در قبال برجام تضمین می خواهند
در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزودند : آژانس 12 آوریل 2022، کار نصب دوربین‌های نظارتی را در این مکان تکمیل کرده و سپس مهر و موم‌ها را از تجهیزات رفع کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگردادن برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران در جریان است؛ دور هشتم در 27 دسامبر 2021 آغاز شد. حتی در دور هفتم، مذاکرات در ماه دسامبر طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که طرف اروپایی مواضع ایران را در آن گنجانده بود. باقری کنی ، مذاکره کننده ارشد ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را "اندک" ارزیابی کرده و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. با بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارس، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت امور خارجه ایران دولت آمریکا را در این امر مقصر می داند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала