وزیر خارجه عراق: مذاکرات تهران و ریاض به زودی از سر گرفته می شود

© Sputnikفواد حسین
فواد حسین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
اشتراک
وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای ایرانی خود بیان داشت که گفت و گوهای ایران و عربستان ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد، اما امیدواریم که دور بعدی دو کشور برگزار شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، فواد حسین در نشست خبر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: گفت‌وگوها میان ایران و عربستان ادامه داشته اما برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی گفت‌وگوها میان ایران و عربستان برگزار شود.
وی افزود: گفت وگوها تاکنون در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دوطرف بوده و از سوی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از وزارت خارجه حضور داشتند اما چارچوب گفت‌وگوها میان دستگاه‌های امنیتی بوده که امیدواریم نشست بعدی به‌زودی برگزار شود.
وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: با ایرانی‌ها موضوع ثابتی درخصوص زیارت عتبات مقدسه و چگونگی تسهیل این سفرها داریم که امیدواریم بتوانیم آن را تسهیل کنیم.
وی ادامه داد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار مهم و مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت میان دو کشور وجود دارد. زمانی که مشکل امنیتی پیش آید باید راه گفت‌وگو را در پیش گیریم.
وزیر امور خارجه عراق همچنین بیان داشت: درها برای گفت وگوها در عراق باز است و امیدواریم این درها در تهران هم باز باشد تا گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در باب مسائل امنیتی باز کنیم.
وی بیان داشت: عراق از آتش‌بس در یمن استقبال کرده و همه طرف‌هایی که در تحقق آتش‌بس نقش داشتند قدردانی می‌کند و امیدواریم با گفت و گوها رنج یمن پایان یابد. کنیم.ب در این دیدار درباره گفت‌وگوهای میان عربستان و ایران نیز رایزنی و تبادل‌نظر انجام شد.
وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران درباره افغانستان صحبت‌هایی را مطرح و دیدگاه جمهوری اسلامی را در این زمینه عنوان کرد.
حسین افزود: ما درخصوص کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود هم‌نظر بودیم که این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد چراکه افغانستان نیازمند ثبات است.
وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه در سوریه نیازمند ثبات هستیم، اظهار کرد: ثبات سوریه بر عراق مستقیما تاثیرگذار است چراکه بی‌ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق دارد لذا باید به سوریه کمک کرد تا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود و ما از همه تلاش‌ها در این خصوص حمایت می‌کنیم.
وزیر امور خارجه عراق بیان کرد: گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان این نشست مطرح شده لذا به صراحت نمی‌توانیم درباره زمان نشست صحبت کنیم.امیدواریم بتوانیم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه به گفت‌ وگوهای علنی برسیم.
وی آتش‌بس در یمن را حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی دانست و گفت: این آتش بس می‌تواند از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم سازد که به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بود که عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала