علائم تلخ مرگ نظم جهانی آمریکایی

© AP Photo / Steve Helberعلائم تلخ مرگ نظم جهانی آمریکایی
علائم تلخ مرگ نظم جهانی آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
اشتراک
کارشناس مسائل سیاسی، سرد شدن روابط آمریکا با خاورمیانه را از علائم تیره خواند.
به گزارش اسپوتنیک، استیون کوک ستون نویس و دانشمند علوم سیاسی در مقاله خود در فارین پالیسی می نویسد: سرد شدن روابط بین ایالات متحده و متحدان سنتی آن در خاورمیانه "علائم تیره" مرگ "نظم جهانی" آمریکایی است.
به گفته وی، مطالبی که در رسانه ها در مورد بحران در روابط آمریکا با شرکای خاورمیانه ای منتشر می شود تفکراتی را مطرح می کند.
به گفته کوک، این واقعیت که مقامات سعودی و امارات اخیراً درخواست‌ های جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا را نادیده گرفتند، به این معنی است که ریاض و ابوظبی دیگر ادعاهای واشنگتن مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای تضمین امنیت آنها را باور ندارند.
کوک ادامه می دهد: با این حال، عربستان سعودی و امارات تنها بخشی از مشکل هستند. بنابراین اسرائیل به صراحت اعلام کرده است که به هیچ توافقی با ایران در مورد برنامه هسته ای پایبند نخواهد بود. مصر نیز به نوبه خود در سال های اخیر شروع به خرید مدرن ترین سلاح های روسی کرده و همچنان به "بازی" در مورد چین ادامه می دهد.
چین هدف آمریکا را تشدید اوضاع در اوکراین خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
چین هدف آمریکا را تشدید اوضاع در اوکراین خواند
به گفته ستون‌ نویس فارین پالیسی، معلوم می‌ شود که علیرغم مبارزه طولانی‌ مدت مقامات آمریکایی برای اجماع در منطقه، نسخه فعلی آن از مشارکت آمریکا دلالتی ندارد؛ این با این واقعیت توضیح داده می شود که روابط با این کشورها یادگاری از گذشته است و آنها در دوره هایی ساخته شده اند که مدت ها گذشته است.
نویسنده خاطرنشان می کند: بنابراین، منافع کلیدی که ایالات متحده به خاطر آنها به خاورمیانه آمده است - تضمین عرضه نفت و تضمین امنیت اسرائیل - تا حدودی ارتباط خود را از دست داده است، به نظر می رسد که ایالات متحده و دوستانش در منطقه به سادگی به نقطه ای رسیده اند که دیگر منافع آنها مطابقت ندارد. مقامات واشنگتن و پایتخت های خاورمیانه می توانند روابط رو به زوال را حول معیارهای جدید تغییر شکل دهند، اما اهدافی که ایالات متحده می تواند ارائه دهد - مقابله با چین و روسیه، یا ادغام ایران در منطقه برای تقویت ثباتش است.
این مقاله نویس می افزاید: در شرایطی که این دگرگونی رخ نمی دهد و "تغییرات عجیب" در قالب حمایت منفعلانه شرکای خاورمیانه ای آمریکا از روسیه و دفاع آنها از روابط خود با چین رخ می دهد.
کوک در پایان می‌گوید: شاید به‌ طور دقیقتر، این تغییرات را می‌ توان "علائم تلخ" نامید که خبر از مرگ نظم جهانی آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم و عدم قطعیتی که جایگزین آن خواهد شد، می‌دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала