وزیر خارجه ایران: برای آزاد سازی مطالبات مالی ایران توافق اولیه انجام شده است

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
اشتراک
وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی خود بیان داشت که توافق اولیه در خصوص آزاد سازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک های خارجی به دست آمده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق خاطرنشان کرد: توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام دادند و درخصوص درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد.
امیرعبداللهیان گفت: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت و گو کردیم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود.
وی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.
فواد حسین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2022
وزیر خارجه عراق: مذاکرات تهران و ریاض به زودی از سر گرفته می شود
امیرعبداللهیان ادامه داد: امیدواریم طرف عراقی این موضوع را که اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند، پیگیری کند. در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت آیت‌الله رییسی، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.
وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد.
وی یادآور شد: همچنین در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم.
وزیر امور خارجه ایران گفت: بر این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم چرا که مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.
امیرعبداللهیان افزود: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان هم حمایت می‌کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала