گزارش و تحلیل

خطیب زاده: اقدام سازمان ملل در قبال روسیه خلاف جهان شمولی حقوق بشر است

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
مجمع عمومی سازمان ملل متحد عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورد.
قطعنامه‌ ای را که در این رابطه از جانب چند کشور، از جمله ایالات متحده و بریتانیا تهیه شده بود، ۹۳ کشور پذیرفتند، ۲۴ کشور، از جمله ایران و چین با آن مخالفت کردند و ۵۸ کشور به آن رای ممتنع دادند.
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا سال ها در عراق، افغانستان، لیبی و یمن ایجاد ناامنی کرده در ادامه اقدامات یکجانبه خود سال‌ها توافقنامه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را در قبال ایران زیر پا گذاشته اما سازمان ملل متحد هیچ گاه چنین موضع‌گیری در قبال این کشور انجام نداده.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: حقوق بشر ارزش والا، مسلم و روشنی است.
حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و ساز و کار های سازمان ملل متحد هم نباید مورد سوء استفاده برای اغراض سیاسی توسط کشور هایی خاص قرار بگیرد.
متاسفانه طی دهه های گذشته در طول حیات سازمان ملل متحد بار ها ساز و کار هایی قرار گرفته و اتخاذ شده است که خلاف این موضوع را نشان میدهد.
برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به حالت تعلیق درآمد
شورای حقوق بشر هم باید وظایف خود را غیر سیاسی و غیر تقابلی پیگیری کند آنهایی که تلاش می‌کنند شورای حقوق بشر را تبدیل به ضد خود و ذات اساسی آن تبدیل کنند مسیر اشتباهی را طی می‌ کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که ایران به این قطعنامه رای منفی داد و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشور های غربی رای منفی داد از این بابت که از قربانی شدن حقوق بشر برای اقدامات سیاسی و اغراض شخصی کشور ها جلوگیری کند.
این اقدام تماما سیاسی بوده و در راستای اقدامات قبلی کشور های غربی برای استفاده یا سوء استفاده از ساز و کار های سازمان ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بوده اما توصیه می‌ کنیم اکیداً و تاکیدا حقوق بشر در چهارچوب خود پیگیری شود و هیچ طرفی نباید اجازه دهد چنین قطعنامه هایی در سازمان ملل عضویت در شورای حقوق بشر را منوط به ملاحظات سیاسی، جناح بندیها و بلوک بندی های بین‌المللی و سیاسی کند، این خلاف جهان شمولی ارزش والای حقوق بشر است.
خطیب زاده همچنین پیرامون سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی در سوریه اظهار داشت: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوادث مختلف نشان داده از مسئولیت پذیر کردن رژیم اشغالگر قدس ناتوان است رژیم اشغالگر قدس به تهدید مداوم کشور های مختلف در منطقه غرب آسیا ادامه می دهد، اقدامات تحریک آمیز انجام می دهد و ترور، خشونت و بمباران را به صورت مداوم در خاک سوریه و در برخی کشور های دیگر پیگیری کرده.
اظهارات مقامات رژیم جعلی و غاصب قدس بسیار نگران‌کننده است، متاسفانه فارغ از اینکه تا چه اندازه این اظهارات منبع نگرانی باشد یا امکان عملیاتی کردن توسط رژیم ضعیف اشغالگر را داشته باشد، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت خود را بشناسد و باید این رژیم را نسبت به اظهارات و اقدامات خود مسئولیت پذیر کند ما بارها این اقدامات را محکوم کردیم و بر این باوریم مادامی که رژیم اشغالگر قدس دست از این تجاوزات به خاک سوریه بر ندارد، سوریه نمی توانند مسیر عادی سازی و توسعه خود را پیگیری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала