داعش به دنبال گسترش فعالیت‌ های خود در پاکستان است

© AP Photo / K.M. Chaudaryداعش به دنبال گسترش فعالیت‌ های خود در پاکستان است
داعش به دنبال گسترش فعالیت‌ های خود در پاکستان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: داعش که از سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان پدیدار شده است به دنبال گسترش فعالیت‌ های خود در پاکستان است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بشیر هشت سال پیش تنها یک جنگجوی طالبانی نوجوان بود که تصرف روستایش در شهر افغانستان توسط داعش را به چشم دید. شبه‌ نظامیان داعش تمامی شهرواندانی که جزو طالبان تلقی می‌کردند را گردهم آورده و درحالی که خانواده آنها تماشا می‌کردند، به قتل رساندند.
بشیر توانست فرار کند و سالیان آتی را که در آن داعش چندین منطقه در ولایت ننگرهار را به تصرف درآورد، در خفا سپری کرد. وی طی این سالیان در ارتش طالبان بود و اکنون رئیس اطلاعات طالبان و در شرق افغانستان محسوب می‌شود که رهبری کمپین بر ضد داعش را برعهده دارد. بشیر قساوت‌ هایی که ولسوالی کوت مشاهده کرده بود را فراموش نکرده است.
وی اخیرا در گفتگویی که با آسوشیتدپرس انجام داده گفته بود: من نمی‌توانم به بی‌ رحمی‌ های آنها در کلمات جای بدهم. هرچه که به آن فکر کنید، آن‌ها بدترش را انجام داده‌اند.
طالبان از هشت ماه پیش که به قدرت رسید موفقیت خود در سرکوب داعش را نشان داده است اما این شبه‌ نظامیان به پاکستان کشیده شده و حملاتی را در آنجا آغاز کرده‌اند. تحلیلگران می‌ گویند که داعش به شکل یک گروه تروریستی بدون مرز درآمده و یکی از مرگبارترین گروه‌ های تروریستی در منطقه که منجر به پیدایش بسیاری‌ از سازمان‌ های رادیکال شده محسوب می‌ شوند.
تاثیرات حضور داعش در شمال غرب پاکستان به شدت واضح است. اثرات بمبگذاری انتحاری که بر روی دیوارهای یک مسجد که منجر به کشته شدن۶۰ نمازگزار شد همچنان مشهود است. داعش گفته است که بمبگذار انتحاری یک افغان از کابل بوده است.
بمبگذاری در مسجد شیعه در شهر پیشاور حیرت پاکستانی‌ ها را برانگیخت و باعث ترس بیشتر آنها از ازسرگیری حملات تروریستی در این کشور شد.
امیر رانا، مدیر اجرایی موسسه مطالعات صلح پاکستان عنوان کرد که افزایش این حملات در این کشور از سال گذشته آغاز شده و سرعت وقوع این حملات درحال افزایش است.
مطابق با اطلاعات این نشریه، پاکستان تا مارس این سال شاهد ۵۲ حمله شبه‌ نظامی بوده درحالی که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته تنها ۳۵ حمله رخ داده بود. این حملات همچنین مرگبارتر نیز شده‌اند. امسال در پاکستان تاکنون ۱۵۵ قربانی این حملات تروریستی شده‌اند درحالی که سال گذشته ۶۸ تن در اثر این حملات جان باخته بودند.
مسئولیت بدترین حمله را تاکنون داعش خراسان که یکی از زیرشاخه‌ های داعش است را برعهده گرفته است. در همین حال تعداد حملات ترویستی در افغانستان روند نزولی به خود گرفتند.
داعش خراسان برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان یافت شد. تا سال ۲۰۱۹ این گروه بخش حائز اهمیتی از ولایت ننگرهار را تحت تصرف داشت و خود را به ولایت‌ های همسایه یعنی کنر رساند. ارتش آمریکا کمپین هوایی عظیمی را راه‌ اندازی کرد که شامل هدف قرار دادن یک مخفیگاه احتمالی داعش توسط بزرگترین بمب متعارف آمریکا و یا به اصلاح "مادر تمامی بمب‌ها" می‌شد اما داعش دوام آورد و بزرگترین چالش امنیتی برای طالبان از زمان رسیدن به قدرت ار ماه اوت شد.
داعش خراسان دشمنان دیرینه طالبان هستند. آنها به تفسیر خشنی از قوانین اسلامی اعتقاد دارند و اکثریت از حملات انتحاری علیه ایالات متحده و متحدان افغانشان استفاده کرده‌اند اما سنت‌ های طایفه‌ ای را با احکام مذهبی می‌آمیزند. داعش برخالف طالبان برای تشکیل یک جهان اسلامی متحد ذیل یک خلافت می‌جنگد.
طالبان در جواب به مقرهای احتمالی داعش یورش بردند. شهروندان در ماه‌ های اکتبر و نوامبر از پیدایش اجساد آویزان بر روی درخت‌ ها خبر دادند که گفته می‌ شد از اعضای شبه‌ نظامیان داعش بوده‌اند. بشیر عنوان می‌کند که موفق به تحت کنترل گرفتن مناطق این گروه شده است.
وی گفت: ما کنترل تمامی آن مناطق را به دست گرفتیم. در حال حاضر ممکن است افرادی در برخی خانه‌ها پنهان شده باشند اما هیچ جایی را تحت مالکیت خود ندارد. دیگر داعشی وجود ندارد.
به گفته بشیر جنگنجویان داعش خراسان در وضع نامساعدی هستند چراکه طالبان استادهای جنگ چریکی هستند. به گفته بشیر داعش خراسان تاکتیکی در اختیار ندارد که طالبان از آنها استفاده نکرده و یا آگاهی نداشته باشد.
برخی ناظران نیز می‌گویند که نفوذ طالبان در روستاهای افغان و ارتباطات‌شان با مساجد و مدارس دینی در حتی کوچک‌ترین دهکده‌ها باعث می‌شود تا داعش فضایی برای مانور نداشته باشد.
این در حالی است که به گفته مقامات نظامی ارشد آمریکایی، از زمان خروج همراه با هرج‌ و مرج ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته، توانایی واشنگتن برای جمع‌ آوری اطلاعات در خصوص داعش به طرز وسیعی کاهش یافته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала