ابراز نگرانی طالبان در خصوص پناهجویان افغان در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.04.2022
اشتراک
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل درباره مسائل مربوط به مهاجران با وزیر امور خارجه طالبان (ممنوعه در روسیه) دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش اسپوتنیک، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان (ممنوعه در روسیه) در دیدار با سفیر ایران در افغانستان، ضمن ابراز نگرانی از برخورد صورت گرفته با مهاجران افغان در ایران، در خواست کرد تا این پیام را به ایران منتقل کند که نهادهای امنیتی و سایر نهادهای مربوطه در مورد چگونگی جلوگیری از سوء برخورد با مهاجران افغان در شهرها و مناطق مرزی دستورات لازم را ارائه کنند.
امیرخان متقی همچنین اظهار داشت: بدرفتاری با مهاجران افغان بر روابط و ذهنیت عمومی دو کشور تأثیر منفی می گذارد و به ‏دشمنان دو کشور فرصت ایجاد آشوب و اختلاف می دهد.
وی همچنین افزود: عملکرد هیچ مجرمی با استفاده از نام مهاجر افغان، بیانگر افکار، نیات و اقدامات عمومی نیست.
امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز درباره نگرانی های وزیر امور خارجه طالبان (ممنوعه در روسیه) گفت: هنگامی که دو روحانی و یک خادم در حرم مطهر‏ امام رضا با چاقو کشته و زخمی شدند، برخی از محافل مغرض به دنبال توطئه برنامه ریزی شده بین مردم کشورهای دوست و همسایه، در مطبوعات تبلیغات منفی را با هدف ایجاد نفرت و بدبینی به راه انداخته اند.
درخواست کمک طالبان  از روسیه در لغو تحریم های سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
واکنش طالبان در خصوص حمله به سه طلبه در مشهد
امینیان، مهاجران افغان مقیم ایران را مهمانان ایران خواند و افزود:‏ رفتار مهاجرین افغان در ایران پس از ۴۳ سال ثابت کرده است که آنها با مردم ایران تعامل محبت آمیز و دوستانه دارند.‏
سفیر ایران تصریح کرد که دولت قصد بدرفتاری با پناهجویان افغان را ندارد و همواره تلاش می‌کند تا روابط دو کشور را نزدیک‌تر و معتبرتر کند و من پیام شما را به مسئولان کشور و دولت خواهم رساند.
بر اساس این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز در بیانیه ای تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که به شایستگی میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هم اکنون نیز میزبان حداقل ۵ میلیون نفر از آنان می‌باشد که عموما از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.
به نقل از ایسنا، تحولات اخیر در افغانستان سبب شده که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی گردند. جمهوری اسلامی علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه؛ هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد ننموده و همچنان پذیرای مهاجران جدید می‌باشد.
ورود غیر قانونی به خاک ایران به معنی نقض حاکمیت سرزمینی آن به شمار می رود و نیروهای انتظامی (مرزی) جمهوری اسلامی ایران موظف هستند از ورود غیرقانونی کلیه اتباع بیگانه به خاک کشور ممانعت به عمل آورند.
سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان و اتباع آن کشور، بر اصل حسن همجواری و رعایت احترام متقابل استوار است. بدیهی است اخبار و اطلاعاتی که حاکی از بدرفتاری سازماندهی شده نیروی انتظامی ایران در قبال اتباع افغانستان بوده، بدون اساس و فاقد اعتبار می‌باشند.
اظهارات سخنگوی طالبان درباره نتایج سفر هیأت امارت اسلامی به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اظهارات سخنگوی طالبان درباره نتایج سفر هیأت امارت اسلامی به ایران
کلیپ های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در صدد گل آلود ساختن روابط ریشه دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران هراسی در جامعه افغانستان است. واضح است که این قبیل فیلم ها، کلیپ ها و تصاویر نمی‌تواند مبنائی برای قضاوت عادلانه در ارتباط با نوع رفتار در قبال اتباع افغانستان در ایران قلمداد گردند. از سوی دیگر فیلم ها و کلیپ هائی در فضای مجازی در حال انتشار است که به دنبال القای افغان هراسی در جامعه ایران می‌باشند و در آنها اتباع افغانستان مرتکب جرم و جنایت علیه مردم ایران نشان داده می‌شوند. کنار هم قرار دادن این نوع فیلم ها از جریان رسانه ای هدفمندی که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند پرده بر می دارد.
نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شامل سفارت در کابل، سرکنسولگری ها در هرات، قندهار، جلال آباد و مزار شریف همه روزه به جزا ایام تعطیل نسبت به صدور روادید اقدام می نمایند. شهروندان افغانستانی که تمایل دارند به ایران سفر نمایند می توانند با مراجعه به هر یک از نمایندگی های مذکور نسبت به اخذ روادید اقدام نموده و به صورت قانونی وارد ایران شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала