نگرانی آمریکا از توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان

© Depositphotos.com / Teamtimeوزارت خارجه آمریکا: روسیه، ایران و کوبا به مداخله نظامی در ونزوئلا متهم اند
وزارت خارجه آمریکا: روسیه، ایران و کوبا به مداخله نظامی در ونزوئلا متهم اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
اشتراک
سفر کم سابقه دو دیپلمات بلندپایه آمریکایی به جزایر سلیمان، حاکی از نگرانی عمیق واشنگتن از توافق امنیتی است که چین با این کشور حوزه پاسیفیک امضا خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز از قصد "کورت کمپبل" از دیپلمات‌های با سابقه آمریکا، برای سفر به جزایر سلیمان خبر داد.
چنین سفر کم سابقه‌ای به جزایر سلیمان نشان از حساسیت واشنگتن نسبت به پیمان امنیتی قریب الوقوع میان این کشور اقیانوس آرام و چین دارد.
"دانیل کریتنبرینگ" معاون وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و آسیاپاسیفیک هم احتمالاً در این سفر، کمپبل را همراهی می‌کند.
پیشتر، "ماناسه سوگاواره" (Manasseh Sogavare) نخست وزیر جزایر سلیمان گفته بود که این کشور به رغم برنامه ریزی برای امضای توافق امنیتی با پکن، به چین اجازه ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را نخواهد داد.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
برنامه‌ آمریکا برای تحریک چین
وی در توضیح این تصمیم افزود: دولت از پیامدهای امنیتی میزبانی یک پایگاه نظامی آگاه است و آنقدر بی احتیاط نیست که اجازه اجرای چنین طرحی را بدهد.
البته، سوگاواره به جزئیات معاهده امنیتی با چین هم اشاره‌ای نکرد.
گمانه زنی‌ها درباره اینکه نهایی شدن این معاهده می‌تواند به ایجاد نخستین پایگاه نظامی چین در اقیانوس آرام منجر شود، برخی از متحدان منطقه‌ای واشنگتن را نگران کرده بود.
با این حال، اگر این معاهده امنیتی به سرانجام برسد، راه نفوذ چین به منطقه‌ای هموار خواهد شد که برای ده‌ها سال حیاط خلوت استرالیا و نیوزیلند – دو متحد آسیایی آمریکا- تلقی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала