گزارش و تحلیل

ژست غیردوستانه علیه روسیه در رأی‌گیری در شورای حقوق بشر سازمان ملل

CC0 / jensjunge / تمدید مدت دورکاری کارمندان دبیرخانه سازمان ملل
تمدید مدت دورکاری  کارمندان دبیرخانه سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
اشتراک
دولت آمریکا با کمک هم پیمانان خود و فشاری که روی کشورها می آورد، و گروکشی هایی که با کشورها می کند، موفق می شود رأی کشورها را بگیرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد. 93 کشور رأی موافق، 24 کشور رأی مخالف و 58 رأی ممتنع دادند. الجزایر، بلاروس، بولیوی، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چین، جمهوری دموکراتیک کنگو، کوبا، کره شمالی، اریتره، اتیوپی، گابن، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، مالی، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان ویتنام، زیمبابوه رای مخالف دادند.
گفتنی است، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در 5 آوریل گفت که حذف روسیه از سازمان حقوق بشرکمکی به مذاکرات بین مسکو و کیف نمی کند و وضعیت را "بی سابقه" خواند.
اسپوتنیک در این خصوص با فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا - عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشست.
اسپوتنیک: به نظر شما، چرا مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد؟
ایزدی: شورای حقوق بشر سازمان ملل غالبا نسبت به مقوله حقوق بشر نگاه سیاسی متناقض و دوگانه دارد. به این معنی که کشورهایی که همسوی آمریکا نیستند، از دستورات آمریکا در سیاست خارجی خودشان پیروی نمی کنند، معمولا چه نقض حقوق بشر داشته باشند و چه نداشته باشند، متهم به نقض حقوق بشر می شوند، حقوق بشری که ابزار سیاسی می شود برای این گونه کشورها، و بعد این نوع اتفاقات می افتد.
مدیر اطلاعات خارجی روسیه از تلاش آمریکا برای دامن زدن به اختلافات آذربایجانی ها و ارامنه سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
ناریشکین: امروز روسیه در حال ایجاد یک جهان چند قطبی واقعی است
دولت آمریکا با کمک هم پیمانان خود و فشاری که روی کشورها می آورد، و گروکشی هایی که با کشورها می کند، موفق می شود این رأی ها را بگیرد. و اگر در داستان اوکراین قرار بود انصافی رعایت بشود، دولت کودتا بعد از کودتای 2014 اوکراین، قطعا باید در حوزه حقوق بشر با آن برخورد می شد، با توجه به اینکه هزاران نفر از مردم روس تبار اوکراین بین سال 2014 تا همین امسال قربانی فعالیت های ضد روس در دولت کودتای اوکراین شده اند.
زمانی که نسبت به آن جنایت ها و کشتارها بی تفاوتی وجود دارد و الان با روسیه برخورد می شود، این نشاندهنده برخورد سیاسی همان نهاد حقوق بشر است.
ایران البته خواهان پایان جنگ بوده و از بحرانی که در اوکراین است حمایت نمی کند. ایران منتها بانی مشکلات اوکراین را آمریکا می داند. نهادهای بین المللی هم باید قاعدتا با ریشه های این نوع بحران ها برخورد بکنند، اما در عمل این اتفاق نمی افتد. و آمریکا و خیلی از کشورهای ناقض حقوق بشر در مجامع بین المللی مشکل خاصی ندارند.
اسپوتنیک: روسیه هشدار داد که رای موافق یا ممتنع به عنوان یک "ژست غیردوستانه" با پیامدهایی بر روابط دوجانبه تلقی خواهد شد.
ایزدی: روسیه به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در دنیا، حق این را دارد که از منافع ملی خودش دفاع بکند، و در مناسبات خود با کشورهای دیگر، عملکرد آن کشورها را در رابطه با خود بسنجد، و واکنش نشان بدهد. در رابطه با ایران، طی سالیان گذشته، بهبود روابط با روسیه، یکی از اهداف سیاست خارجی ایران بوده و مخصوصا در دولت های رئیسی، این هدف ارتقاء پیدا کرده و سفر چند ماه پیش آقای رئیسی به روسیه هم این نکته را تأیید می کند.
زاخارووا: مسکو آماده است متن گفتگوی لاوروف و ترامپ را در اختیار آمریکا قرار دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2022
زاخارووا: آمریکایی ها از تریبون سازمان ملل برای مقاصد انتخاباتی استفاده می کنند
مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد. روسیه هشدار داد که رای موافق یا ممتنع به عنوان یک "ژست غیردوستانه" با پیامدهایی بر روابط دوجانبه تلقی خواهد شد.
مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست فوق العاده مجمع عمومی این سازمان برای رای‌گیری درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر اظهار داشت که عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی‌کاری باشد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز 7 آوریل (پنجشنبه) در سومین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین با دستور کار رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر اظهار داشت که ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بی‌طرفی سازمان ملل را خدشه دار می‌کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: "دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، لیکن سوء استفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری می‌داند.
ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید می‌کنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала