توصیه های سناتور دموکرات آمریکایی به دولت بایدن برای مذاکرات وین

© Photo / IRNAکریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی
کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
اشتراک
بک سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگویی مطرح کرد دولت آمریکا نباید برای به نتیجه رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای،‌ ملاحظات سیاسی داخلی آمریکا را در نظر بگیرد و به نتیجه نرسیدن این مذاکرات را در بر دارنده تهدیدی بزرگ تلقی کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این شبکه مبنی بر این که به حصول توافق در مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای خوش‌بین نیست، این موضوع در بر دارنده چه تهدیداتی می‌تواند باشد، گفت: تهدید بسیار بزرگی می‌تواند باشد. اگر نتوانیم به توافقی هسته‌ای با ایران دست پیدا کنیم، ایران به معنی واقعی کلمه در آستانه تولید یک سلاح هسته‌ای قرار می‌گیرد.
مورفی مدعی شد: همین حالا که ما حرف می‌زنیم، آن‌ها چند هفته با در اختیار داشتن مواد هسته‌ای کافی برای تولید یک سلاح فاصله دارند. این موضوع همچنین باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد. طولی نخواهد کشید که سعودی‌های و اماراتی‌ها و ترکیه‌ای‌ها هم دنبال سلاح هسته‌ای بروند. چه فاجعه‌ای برای آمریکا خواهد بود.
این سناتور آمریکایی در ادامه گفت: امیدوارم دولت به یک توافق دست بیابد و امیدواریم نگذارند ملاحظات سیاسی در آمریکا مانع رسیدن به این توافق شوند. اگر توافق خوبی روی میز باشد که مانع رسیدن ایران به یک سلاح هسته‌ای شود، دولت بایدن باید این توافق را امضا کند. بگذارید ما کار قبولاندن توافق در کنگره را انجام بدهیم، ما رای لازم را جمع خواهیم کرد. اما کمی نگران این هستم که دولت در حال بررسی ورود به توافقی که جهان را در برابر یک سلاح هسته‌ای حفاظت می‌کند،‌ در حال سبک سنگین کردن وقایع سیاسی در آمریکا است.
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2022
گزارش و تحلیل
چرا ایران برای توافق وین عجله ندارد؟
او در پاسخ به این سوال که آیا نام سپاه پاسداران ایران را از "لیست سازمان‌های تروریستی خارجی" حذف خواهد کرد که در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا انجام شده بود، گفت: بله. تاثیر واقعی اعلام کردن نام آن‌ها [سپاه پاسداران] به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی فاقد اهمیت است. ما ده‌ها مورد تحریم تروریستی دیگری علیه سپاه پاسداران داریم که سر جای خود باقی خواهند ماند. برای من، اگر چنین چیزی مانع رسیدن به یک توافق باشد، این توافق را انجام می‌دهم. چون هیچ چیزی به ما نشان نمی‌دهد که قرار دادن نام سپاه در این لیست، تاثیری روی حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه داشته باشد.
به گزارش ایسنا، اظهارات مورفی درباره رویکرد دولت آمریکا در قبال مذاکرات وین در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، توافقی که ایران در ازای لغو تحریم‌های آن برنامه هسته‌ای‌اش محدودتر می‌کرد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی با روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره در نشست خبری اخیرش گفت: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد .
خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند .
علاوه بر این و در زمینه اظهارات مورفی درباره حذف نام سپاه پاسداران از "لیست سازمان‌های تروریستی خارجی" آمریکا،‌ حیسن امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مدتی قبل گفته بود: موضوع خارج کردن اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند، یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی و مؤسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارند و یکی از موضوعات، مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
او تاکید کرد: در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است، این است که باید جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم و این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستور کار ما قرار دارد.
وزیر امور خارجه افزود: البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این موضوع نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به نوعی از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید جمع‌بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: ولی ما با در نظر گرفتن جمیع مسائل کشور و منافع مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی‌ها، بالاخره سپاه از مجموعه‌ای از اشخاص تشکیل شده و سازمانی را در خدمت به کشور و مردم تشکیل داده و وقتی می‌گوییم سپاه یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی. هیچگاه به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده - با وجود مجوزی که مقامات عالیرتبه سپاه به ما می‌دهند - به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ما است؛ مانند سایر موضوعاتی که همچنان بین ما و آمریکایی‌ها در حال رفت و برگشت است.
او افزود: با توجه به آنچه بین ما و آمریکایی‌ها باقی مانده، فکر می‌کنم اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند، توافق دست‌یافتنی است؛ اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند با رویکردی غیرواقع‌بینانه و با بخشی از کار با برخی شتاب‌زدگی‌ها بخواهند ما را وادار کنند که از خطوط قرمز کشور و مردم عبور کنیم، بی‌تردید آمریکایی‌ها مسئول شکست مذاکرات خواهند بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала